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26.11.2019 | Originalien

Potenziell inadäquate Medikation in einem deutschen Praxisnetz – Wer verordnet was an wen?

verfasst von: Dr. rer. pol. Katharina Gudd, Prof. Dr. rer pol. Florian Meier, Jörg Lindenthal, MBA, Dr. med. Veit Wambach, Prof. Dr. rer pol. Oliver Schöffski, MPH

Erschienen in: Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie

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Zusammenfassung

Hintergrund

Potenziell inadäquate Medikation (PIM) birgt für ältere Menschen das Risiko erhöhter Arzneimittelnebenwirkungen. Daten zur Prävalenz sind bekannt, jedoch gibt es bisher keine beschreibende Analyse der Verordnungen, die einen Ansatzpunkt zur Reduktion von PIM liefert.

Ziel der Arbeit

Ziel der Untersuchung ist es, die Verordnungen von PIM im ambulanten Sektor zu analysieren und Risikogruppen zu identifizieren, in denen eine verstärkte Sensibilisierung für das Thema notwendig ist.

Material und Methoden

Untersuchungsgrundlage ist ein Datensatz der AOK Bayern, der anonymisierte Verordnungsdaten eines Praxisnetzes an Patienten ab 65 Jahren von 2010 bis 2014 beinhaltet. Zur Identifikation der PIM wird die Priscus-Liste verwendet.

Ergebnisse

Für den Untersuchungszeitraum liegen 410.934 Verordnungen vor. Die Prävalenz von PIM-Verordnungen lag bei 5,60 %. Hausärzte verordneten 5,39 % PIM; Fachärzte für Neurologie/Psychiatrie/Psychotherapie (NPP) verordneten 16,36 % PIM. Arztgruppenübergreifend wurden am häufigsten PIM aus den Arzneimittelgruppen der Psycholeptika, Psychoanaleptika oder Antihypertonika verordnet. Bei Männern und Frauen entfielen in dem Zeitraum 4,50 % bzw. 6,31 % der Verordnungen auf PIM. Hinsichtlich der Altersgruppen erhielten hochbetagte Frauen am häufigsten PIM.

Diskussion

Bei Fachärzten für NPP ist zwar eine hohe Verordnungsprävalenz von PIM festzustellen, jedoch verordnen Hausärzte, absolut gesehen, insgesamt deutlich mehr PIM. Davon sind v. a. Frauen, v. a. zwischen 80 und 84 Jahren, betroffen. Zukünftig sollten Hausärzte stärker sensibilisiert werden, was ihre Verordnungen an ältere Frauen im Bereich Psychopharmaka und Antihypertonika betrifft.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Amann U, Schmedt N, Garbe E (2012) Prescribing of potentially inappropriate medications for the elderly: an analysis based on the PRISCUS list. Dtsch Arztebl Int 109:69–75PubMedPubMedCentral Amann U, Schmedt N, Garbe E (2012) Prescribing of potentially inappropriate medications for the elderly: an analysis based on the PRISCUS list. Dtsch Arztebl Int 109:69–75PubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Barry PJ, Gallagher P, Ryan C, O’mahony D (2007) START (screening tool to alert doctors to the right treatment)—an evidence-based screening tool to detect prescribing omissions in elderly patients. Age Ageing 36:632–638CrossRef Barry PJ, Gallagher P, Ryan C, O’mahony D (2007) START (screening tool to alert doctors to the right treatment)—an evidence-based screening tool to detect prescribing omissions in elderly patients. Age Ageing 36:632–638CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Beers MH (1997) Explicit criteria for determining potentially inappropriate medication use by the elderly. An update. Arch Intern Med 157:1531–1536CrossRef Beers MH (1997) Explicit criteria for determining potentially inappropriate medication use by the elderly. An update. Arch Intern Med 157:1531–1536CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Beers MH, Ouslander JG, Rollingher I, Reuben DB, Brooks J, Beck JC (1991) Explicit criteria for determining inappropriate medication use in nursing home residents. UCLA Division of Geriatric Medicine. Arch Intern Med 151:1825–1832CrossRef Beers MH, Ouslander JG, Rollingher I, Reuben DB, Brooks J, Beck JC (1991) Explicit criteria for determining inappropriate medication use in nursing home residents. UCLA Division of Geriatric Medicine. Arch Intern Med 151:1825–1832CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bongue B, Laroche ML, Gutton S et al (2011) Potentially inappropriate drug prescription in the elderly in France: a population-based study from the French National Insurance Healthcare system. Eur J Clin Pharmacol 67:1291–1299CrossRef Bongue B, Laroche ML, Gutton S et al (2011) Potentially inappropriate drug prescription in the elderly in France: a population-based study from the French National Insurance Healthcare system. Eur J Clin Pharmacol 67:1291–1299CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Budnitz DS, Shehab N, Kegler SR, Richards CL (2007) Medication use leading to emergency department visits for adverse drug events in older adults. Ann Intern Med 147:755–765CrossRef Budnitz DS, Shehab N, Kegler SR, Richards CL (2007) Medication use leading to emergency department visits for adverse drug events in older adults. Ann Intern Med 147:755–765CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Caterino JM, Emond JA, Camargo CA Jr (2004) Inappropriate medication administration to the acutely ill elderly: a nationwide emergency department study, 1992–2000. J Am Geriatr Soc 52:1847–1855CrossRef Caterino JM, Emond JA, Camargo CA Jr (2004) Inappropriate medication administration to the acutely ill elderly: a nationwide emergency department study, 1992–2000. J Am Geriatr Soc 52:1847–1855CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Fialova D, Topinkova E, Gambassi G et al (2005) Potentially inappropriate medication use among elderly home care patients in Europe. JAMA 293:1348–1358CrossRef Fialova D, Topinkova E, Gambassi G et al (2005) Potentially inappropriate medication use among elderly home care patients in Europe. JAMA 293:1348–1358CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Gorzoni ML, Fabbri RMA, Pires SL (2012) Potentially inappropriate medications in elderly. Rev Assoc Med Bras 58:442–446PubMed Gorzoni ML, Fabbri RMA, Pires SL (2012) Potentially inappropriate medications in elderly. Rev Assoc Med Bras 58:442–446PubMed
10.
Zurück zum Zitat Heider D, Matschinger H, Meid AD et al (2017) Health service use, costs, and adverse events associated with potentially inappropriate medication in old age in Germany: retrospective matched cohort study. Drugs Aging 34:289–301CrossRef Heider D, Matschinger H, Meid AD et al (2017) Health service use, costs, and adverse events associated with potentially inappropriate medication in old age in Germany: retrospective matched cohort study. Drugs Aging 34:289–301CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Henschel F, Redaelli M, Siegel M, Stock S (2015) Correlation of incident potentially inappropriate medication prescriptions and hospitalization: an analysis based on the PRISCUS list. Drugs 2:249–259 Henschel F, Redaelli M, Siegel M, Stock S (2015) Correlation of incident potentially inappropriate medication prescriptions and hospitalization: an analysis based on the PRISCUS list. Drugs 2:249–259
13.
Zurück zum Zitat Imai H, Beers MH, Fick DM, Niwata S, Ohtaki K (2008) Development of Japanese Beers criteria for inappropriate medication use in elderly patients. Jpn Med Assoc J 137:84–91 Imai H, Beers MH, Fick DM, Niwata S, Ohtaki K (2008) Development of Japanese Beers criteria for inappropriate medication use in elderly patients. Jpn Med Assoc J 137:84–91
14.
Zurück zum Zitat Landi F, Russo A, Liperoti R et al (2007) Impact of inappropriate drug use on physical performance among a frail elderly population living in the community. Eur J Clin Pharmacol 63:791–799CrossRef Landi F, Russo A, Liperoti R et al (2007) Impact of inappropriate drug use on physical performance among a frail elderly population living in the community. Eur J Clin Pharmacol 63:791–799CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Laroche M‑L, Charmes J‑P, Merle L (2007) Potentially inappropriate medications in the elderly: a French consensus panel list. Eur J Clin Pharmacol 63:725–731CrossRef Laroche M‑L, Charmes J‑P, Merle L (2007) Potentially inappropriate medications in the elderly: a French consensus panel list. Eur J Clin Pharmacol 63:725–731CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Linder R, Schneider U, Kothemann M, Verheyen F (2014) Physicians’ prescription behavior of potentially inappropriate medications for elderly people: an analysis using the PRISCUS list based on TK routine data. Dtsch Med Wochenschr 139:983–989CrossRef Linder R, Schneider U, Kothemann M, Verheyen F (2014) Physicians’ prescription behavior of potentially inappropriate medications for elderly people: an analysis using the PRISCUS list based on TK routine data. Dtsch Med Wochenschr 139:983–989CrossRef
17.
Zurück zum Zitat McLeod PJ, Huang AR, Tamblyn RM, Gayton DC (1997) Defining inappropriate practices in prescribing for elderly people: a national consensus panel. CMAJ 156:385–391PubMedPubMedCentral McLeod PJ, Huang AR, Tamblyn RM, Gayton DC (1997) Defining inappropriate practices in prescribing for elderly people: a national consensus panel. CMAJ 156:385–391PubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Modreker MK, Renteln-Kruse W (2009) Arzneimittel und Stürze im Alter. Internist 50:493–500CrossRef Modreker MK, Renteln-Kruse W (2009) Arzneimittel und Stürze im Alter. Internist 50:493–500CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Naugler CT, Brymer C, Stolee P, Arcese ZA (2000) Development and validation of an improving prescribing in the elderly tool. Can J Clin Pharmacol 7:103–107PubMed Naugler CT, Brymer C, Stolee P, Arcese ZA (2000) Development and validation of an improving prescribing in the elderly tool. Can J Clin Pharmacol 7:103–107PubMed
21.
Zurück zum Zitat Price SD, Holman C, D’Arcy J, Sanfilippo FM, Emery JD (2014) Are older Western Australians exposed to potentially inappropriate medications according to the Beers Criteria? A 13-year prevalence study. Australas J Ageing 33:E39–48CrossRef Price SD, Holman C, D’Arcy J, Sanfilippo FM, Emery JD (2014) Are older Western Australians exposed to potentially inappropriate medications according to the Beers Criteria? A 13-year prevalence study. Australas J Ageing 33:E39–48CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Rognstad S, Brekke M, Fetveit A, Spigset O, Wyller TB, Straand J (2009) The Norwegian General Practice (NORGEP) criteria for assessing potentially inappropriate prescriptions to elderly patients. A modified Delphi study. Scand J Prim Health Care 27:153–159CrossRef Rognstad S, Brekke M, Fetveit A, Spigset O, Wyller TB, Straand J (2009) The Norwegian General Practice (NORGEP) criteria for assessing potentially inappropriate prescriptions to elderly patients. A modified Delphi study. Scand J Prim Health Care 27:153–159CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Schubert I, Kupper-Nybelen J, Ihle P, Thurmann P (2013) Prescribing potentially inappropriate medication (PIM) in Germany’s elderly as indicated by the PRISCUS list. An analysis based on regional claims data. Pharmacoepidemiol Drug Saf 22:719–727CrossRef Schubert I, Kupper-Nybelen J, Ihle P, Thurmann P (2013) Prescribing potentially inappropriate medication (PIM) in Germany’s elderly as indicated by the PRISCUS list. An analysis based on regional claims data. Pharmacoepidemiol Drug Saf 22:719–727CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Stuart B, Kamal-Bahl S, Briesacher B et al (2003) Trends in the prescription of inappropriate drugs for the elderly between 1995 and 1999. Am J Geriatr Pharmacother 1:61–74CrossRef Stuart B, Kamal-Bahl S, Briesacher B et al (2003) Trends in the prescription of inappropriate drugs for the elderly between 1995 and 1999. Am J Geriatr Pharmacother 1:61–74CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Thiem U, Theile G, Junius-Walker U et al (2011) Prerequisites for a new health care model for elderly people with multimorbidity: the PRISCUS research consortium. Z Gerontol Geriatr 44:115–120CrossRef Thiem U, Theile G, Junius-Walker U et al (2011) Prerequisites for a new health care model for elderly people with multimorbidity: the PRISCUS research consortium. Z Gerontol Geriatr 44:115–120CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Thürmann PA, Holt-Noreiks S, Nink K, Zawinell A (2012) Arzneimittelversorgung älterer Patienten. In: Günster C, Klose J, Schamcke N (Hrsg) Versorgungs-Report 2012. Schwerpunkt: Gesundheit im Alter. Schattauer, Stuttgart, S 111–130 Thürmann PA, Holt-Noreiks S, Nink K, Zawinell A (2012) Arzneimittelversorgung älterer Patienten. In: Günster C, Klose J, Schamcke N (Hrsg) Versorgungs-Report 2012. Schwerpunkt: Gesundheit im Alter. Schattauer, Stuttgart, S 111–130
27.
Zurück zum Zitat Thürmann PA, Selke G (2013) Arzneimittelversorgung älterer Patienten. In: Klauber J, Günster C, Gerste B, Robra B‑P, Schmacke N (Hrsg) Versorgungs-Report 2013. Schwerpunkt: Depression. Schattauer, Stuttgart, S 185–207 Thürmann PA, Selke G (2013) Arzneimittelversorgung älterer Patienten. In: Klauber J, Günster C, Gerste B, Robra B‑P, Schmacke N (Hrsg) Versorgungs-Report 2013. Schwerpunkt: Depression. Schattauer, Stuttgart, S 185–207
28.
Zurück zum Zitat Undela K, Bansal D, D’Cruz S, Sachdev A, Tiwari P (2014) Prevalence and determinants of use of potentially inappropriate medications in elderly inpatients: a prospective study in a tertiary healthcare setting. Geriatr Gerontol Int 14:251–258CrossRef Undela K, Bansal D, D’Cruz S, Sachdev A, Tiwari P (2014) Prevalence and determinants of use of potentially inappropriate medications in elderly inpatients: a prospective study in a tertiary healthcare setting. Geriatr Gerontol Int 14:251–258CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Vishwas HN, Harugeri A, Parthasarathi G, Ramesh M (2012) Potentially inappropriate medication use in Indian elderly: comparison of Beers’ criteria and screening tool of older persons’ potentially inappropriate prescriptions. Geriatr Gerontol Int 12:506–514CrossRef Vishwas HN, Harugeri A, Parthasarathi G, Ramesh M (2012) Potentially inappropriate medication use in Indian elderly: comparison of Beers’ criteria and screening tool of older persons’ potentially inappropriate prescriptions. Geriatr Gerontol Int 12:506–514CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Zimmermann T, Kaduszkiewicz H, van den Bussche H et al (2013) Potentially inappropriate medication in elderly primary care patients. A retrospective, longitudinal analysis. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56:941–949CrossRef Zimmermann T, Kaduszkiewicz H, van den Bussche H et al (2013) Potentially inappropriate medication in elderly primary care patients. A retrospective, longitudinal analysis. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56:941–949CrossRef
Metadaten
Titel
Potenziell inadäquate Medikation in einem deutschen Praxisnetz – Wer verordnet was an wen?
verfasst von
Dr. rer. pol. Katharina Gudd
Prof. Dr. rer pol. Florian Meier
Jörg Lindenthal, MBA
Dr. med. Veit Wambach
Prof. Dr. rer pol. Oliver Schöffski, MPH
Publikationsdatum
26.11.2019
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie
Print ISSN: 0948-6704
Elektronische ISSN: 1435-1269
DOI
https://doi.org/10.1007/s00391-019-01660-x