Entwicklungsdiagnostik im Alter
Wie kann man unauffällige kognitive Leistungen von pathologischen unterscheiden?
Abstract
Im Rahmen der Entwicklungsdiagnostik im Alter wird gezeigt, wie man unauffällige kognitive Leistungen von pathologischen Abbauprozessen unterscheiden kann. Dies geschieht mit dem regressionsbasierten Normierungsansatz nach Zachary und Gorsuch (1985). Die Analysen basieren auf Daten einer Multicenter-Studie von N = 349 älteren gesunden Probanden zwischen 60 und 90 Jahren, die mit dem SKT nach Erzigkeit (1989), einem Leistungstest zur Erfassung von Gedächtnis- und Aufmerksamkeitsstörungen, und zwei Untertests aus der WAIS-IV (Petermann, 2012), dem Matrizentest (MT) und dem Wortschatz-Test (WT) getestet wurden. Es zeigten sich sowohl für den MT als auch den WT signifikante Mittelwertsunterschiede in Abhängigkeit vom Alter, die einen signifikanten Abbau der intellektuellen Fähigkeiten dokumentieren. Die kognitiven Leistungen im Alter hingen signifikant mit der Verarbeitungsgeschwindigkeit sowie wenn auch weniger stark ausgeprägt, mit der Gedächtnisleistung zusammen. Die Ergebnisse des regressionsnormierten Ansatzes scheinen einen bedeutsamen Beitrag zur Entwicklungsdiagnostik im Alter leisten zu können.
An approach for the developmental psychological assessment of aging which is able to differentiate normal cognitive aging from pathological cognitive decline is presented. A regression based approach by Zachary and Gorsuch (1985) was adopted. The analyses were based on data from a multi-center study of N = 349 cognitively healthy elderly, aged between 60 and 90 years. Subjects were tested with the SKT (Erzigkeit, 1989), a test for the assessment of attention and memory, and two subtests from the German adaptation of the Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-IV; Petermann, 2012), the matrix reasoning and the vocabulary subtest. Surprisingly, for the matrix reasoning subtest as well as for the vocabulary subtest, a significant cognitive decline depending on age emerged. All cognitive achievements were significantly correlated with attention, and also, but to a lesser degree, with memory. The results of the regression based approach suggested a valuable contribution to the developmental psychological assessment of aging.
Literatur
2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders–Text Revision (DSMIV-TR). Washington, DC: American Psychiatric Publishing.
(1996). Exploring the central executive. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 49, 5 – 28.
(1990). Entwicklungspsychologie der Lebensspanne: Theoretische Leitsätze. Psychologische Rundschau, 41, 1 – 24.
(1984). Paradigm lost and paradigm regained: Critique of Dannefer’s portrayal of life span developmental psychology. American Sociological Review, 49, 841 – 846.
(1998). Life span theory in developmental psychology. In , Theoretical models of human development (Handbook of child psychology, Vol. 1., 5th ed., pp. 1029 – 1143). New York, NY: Wiley.
(2006). Life span theory in developmental psychology. In , Theoretical models of human development (Handbook of child psychology, Vol. 1., 6th ed., pp. 569 – 664). New York, NY: Wiley.
(2007). Vorhersage von Demenzerkrankungen mit dem Syndrom Kurztest (SKT). Eine Prospektivstudie. Zeitschrift für Gerontopsychologie und ‐psychiatrie, 20, 7 – 16.
(1971). Abilities: Their structure, growth, and action. Boston, MA: Houghton Mifflin.
(2003). Applied multiple regression/ correlation analysis for the behavioral sciences (3rd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
(2006). Comparing patients predicted test scores from a regression equation with their obtained scores: a significance test and point estimate of abnormality with accompanying confidence limits. Neuropsychology, 20, 259 – 271.
(1998). Regression equations in clinical neuropsychology: an evaluation of statistical methods for comparing predicted and obtained scores. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 20, 755 – 762.
(2007). Intelligenzdiagnostik mit dem HAWIK-IV. Kindheit und Entwicklung, 16, 250 – 259.
(2006). Anforderungen an Verfahren und deren Einsatz bei berufsbezogenen Eignungsbeurteilungen. Berlin: Beuth.
(1989). Manual zum SKT Formen A-E (4. Aufl.).Weinheim: Beltz.
(2001). SKT: Kurztest zur Erfassung von Gedächtnis-und Aufmerksamkeitsstörungen. Manual. Erlangen: Geromed.
(1948) Intellectual ability and occupational grade. Occupational Psychology, 22, 197 – 203.
(1988). Working memory, comprehension, and aging: A review and a new view. In , The psychology of learning and motivation (Vol. 22, pp. 193 – 225), New York, NY: Academic Press.
(1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized intelligence. Journal of Educational Psychology, 57, 253 – 270.
(1989). Models of intelligence. In , Intelligence: Measurement, theory, and public polic y (pp. 29 – 73). Urbana, IL: University of Illinois Press.
(1997). Berliner Intelligenzstrukturtest (BIS). Göttingen: Hogrefe.
(2011). Kognitive Leistungsprofile motorisch- und sprachentwicklungsverzögerter Vorschulkinder. Kindheit und Entwicklung, 20, 173 – 185.
(2003). Kaufman Adolescent and Adult Intelligence Test (KAIT). Minneapolis, MN: American Guidance Service.
(2005). Die Störungsgradsensitivität des SKT–Ein Literaturüberblick. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 18, 131 – 141.
(1997): Evidence of the cross-cultural stability of the factor structure of the SKT short test for assessing deficits of memory and attention. International Psychogeriatrics, 9, 139 – 153.
(2007). Intelligenz-Struktur-Test I-S-T 2000 R. Göttingen: Hogrefe.
(1993). Speed and Intelligence in Old Age. Psychology and Aging, 8, 207 – 220
(2000). Intellektuelle Entwicklung über die Lebensspanne: Überblick und ausgewählte Forschungsbrennpunkte. Psychologische Rundschau, 51, 135 – 145.
(2012). Deutsche Bearbeitung der Wechsler Adult Intelligence Scale–Fourth Edition WAIS-IV. Frankfurt: Pearson Assessment.
(2005). Entwicklungsdiagnostik. Kindheit und Entwicklung, 14, 131 – 139.
(1938). Standard Progressive Matrices (SPM). London: H. K. Lewis
(1941). Standardization of Progressive Matrices. British Journal of Medical Psychology, 19, 137 – 150.
(1944). Mill-Hill Vocabulary Test. London: H. K. Lewis.
(1992). Manual for Raven’s Progressive Matrices and Vocabulary Scales. Oxford: Oxford Psychologists Press
(1998). Manual for Raven’s Matrices and Vocabulary Scales. Section 5: The Mill Hill Vocabulary Scale. San Antonio, TX: Harcourt Assessment.
(2004). Manual for Raven’s Progressive Matrices and Vocabulary Scales. Section 3: The Standard Progressive Matrices. San Antonio, TX: Harcourt Assessment.
(1991). Theoretical perspectives on cognitive aging. Hillsdale, NJ: Elbaum.
(2000). Aging and measures of processing speed. Biological Psychology, 54, 35 – 54.
(2005). An historical framework for cohort differences in intelligence. Research in Human Development, 2, 43 – 67.
(1982). WST–Wortschatztest. Weinheim: Beltz.
(2003). The fate of cognition in very old age: Six-year longitudinal findings in the Berlin Aging Study. Psychology and Aging, 18, 318 – 331.
(1927). The Nature of „Intelligence” and the Principles of Cognition. (2. Ed.). London: MacMillan.
(2003). Understanding human development: Life span psychology in exchange with other disciplines. Boston: Kluwer Academic.
(2003). Intelligenztheorien. In , Schlüsselbegriffe der Psychologischen Diagnostik (S. 217 – 224). Weinheim: Beltz PVU.
(2005). Norming clinical questionnaires with multiple regression: the Pain Cognition List. Psychological Assessment, 17, 336 – 344.
(2008). Does the „Flynn-Effect” Invalidate the Interpretation Placed on Most of the Data Previously Believed to Show a Decline in Intellectual Abilities with Age? In J. Raven & J. Raven (Eds.), Uses and abuses of intelligence (pp. 258 – 287). Unionville, NY: Royal Fireworks Press.
(1981). Manual for the Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised. New York, NY: Psychological Corporation.
(1998). Grundintelligenztest Skala 2 (CFT 20) mit Wortschatztest (WS) und Zahlenfolgentest (ZF). Göttingen: Hogrefe.
(1993). Leistungsprüfsystem für 50 – 90 jährige (LPS 50+). Göttingen: Hogrefe.
(1985). Continuous norming: implications for the WAIS-R. Journal of Clinical Psychology, 41, 86 – 94.
(