Implementierung eines neonatalen Schmerzassessmentinstruments auf einer neonatologischen Intensivstation – Ein Qualitätsentwicklungsprojekt
Abstract
Zusammenfassung.Hintergrund: Um die Entwicklung von Frühgeborenen nicht zu gefährden, ist ein optimales Schmerzmanagement notwendig. Ziel: Durchführung und Evaluation eines Projekts zur Umsetzung eines systematischen und bestmöglichen Schmerzassessments mittels des Berner Schmerzscores für Neugeborene (BSN) bei allen Früh- und kranken Termingeborenen einer neonatologischen Intensivstation durch Pflegefachpersonen. Methode: Edukationskonzept basierend auf den drei Schlüsselstrategien Wissensvermittlung (Gruppen- und Einzelschulungen), Reflexion (Fallbesprechungen) und klinisches Training. Die Häufigkeit des Assessments wurde vor (T0) und nach der Implementierungsphase (T1) sowie sechs Monate nach Projektabschluss (T2) erhoben. Ergebnisse: Bereits vor Projektbeginn war die Anwendung des Assessmentinstruments per Verfahrensanweisung vorgeschrieben, lag in der Baseline-Erhebung (T0) jedoch bei einer Erfüllungsquote von 0 %. Nach der Implementierungsphase (T1) konnte eine Erfüllungsquote von 99,1 % mit mindestens einem Assessment pro Schicht und pro Frühgeborenes erreicht werden. In Summe führten Pflegefachpersonen 210 Assessments bei 38 Frühgeborenen durch. Das Follow-up nach sechs Monaten (T2) zeigte, dass bei allen Frühgeborenen mindestens einmal pro Schicht ein Schmerzassessment durchgeführt wurde (Erfüllungsquote 100 %). Insgesamt wurden 188 Schmerzassessment bei 34 Frühgeborenen durchgeführt. Schlussfolgerung: Mithilfe der gewählten Implementierungsstrategie wurde der Einsatz des Assessmentinstruments erfolgreich in der klinischen Praxis verankert.
Abstract.Background: Optimal pain management is necessary in order to not jeopardize the development of preterm neonates. Aim: Implementation and evaluation of systematic and best possible pain assessment with the Bernese Pain Scale for Neonates for all preterm and sick neonates of a neonatal intensive care unit by nursing staff. Methods: The educational concept is based on three key strategies: knowledge translation (group- and one-on-one training), reflection (case conferences) and clinical training. The frequency of the use of the Pain Score was recorded before (T0) and after implementation (T1) and six months after completion of the project (T2). Results: Before the implementation (T0) the use of the Bernese Pain Scale was regulated by an internal guideline but its application could not be verified during the baseline period (fulfillment rate of 0 %). After implementation (T1) at least one assessment per shift per neonate could be achieved in 99.1 % of the cases. Nurses conducted 210 assessments on 38 neonates in T1. In follow-up (T2) six months after implementation fulfillment rate of 100 % in 34 neonates was achieved with 188 pain assessments. Conclusions: This implementation strategy was successful in establishing the assessment instrument in clinical practice.
Literatur
1998). Assessment of pain in neonate. Seminars in Perinatology , 22 (5), 402 – 416.
(American Academy of Pediatrics & Canadian Paediatric Society . (2006). Prevention and Management of Pain in the Neonate: An Update. Pediatrics , 118 (5). doi: 10.1542/peds.2006 – 2277American Academy of Pediatrics . (2016). Prevention and Management of Procedural Pain in the Neonate: An Update. Pediatrics , 137 (2), e20154271.1987). Pain and its effects in the human neonate and fetus. New England Journal of Medicine , 317 (21), 1321 – 1329.
(2006). Summary proceedings from the neonatal pain-control group. Pediatrics , 117 (3), 9 – 22.
(Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) . (2015). S3-Leitlinie: Analgesie, Sedierung und Delirmanagement in der Intensivmedizin (DAS-Leitlinie 2015) . Verfügbar unter http://www.awmf.org/uploads/tx_sz leitlinien/001012l_S3_Analgesie_Sedierung_Delirmanage ment_Intensivmedizin_2015-08_01.pdf [10.01.2018].2006). Transformational Leadership (2nd ed.). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
(2012). Stufen zur Pflegekompetenz. From Novice to Expert (2. Aufl.). Bern: Huber.
(2008). Epidemiology and Treatment of Painful Procedures in Neonates in Intensive Care Units. The Journal of the American Medical Association , 300 (1), 60 – 70.
(2001). Schmerzerfassung bei Neugeborenen – Eine Literaturübersicht. Pflege , 14 , 171 – 181.
(2004). Pain assessment in the neonate using the Bernese Pain Scale for neonates. Early Human Development , 78 , 125 – 131.
(Comfort Assessment . (2020) . COMFORTneo scale . Verfügbar unter https://www.comfortassessment.nl/web/index.php/instru ments/comfortneo-scale/instruction-manual-sos/ [09.04.2020].2013). Successful Implementation of a Neonatal Pain and Sedation Protocol at 2 NICUs. Pediatrics , 132 (1), e211–e218.
(2004). A systematic integrative review of infant pain assessment tools. Advances in neonatal care , 4 (3), 126 – 130.
(2017). Preterm newborn pain research review. Infant behavior & development , 49 , 141 – 150.
(1999). Variations in regional cerebral blood volume in neonates associated with nursery care events. American Journal of Perinatology , 16 (1), 7 – 11.
(2014). Does neonatal pain management in intensive care units differ between night and day? An observational study. BMJ Open , 4 (2). doi: 10.1136/bmjopen-2013-004086
(Wensing M. (2013).Effective implementation of change in healthcare: a systematic approach . In R. Grol M. Wensing M. Eccles D. Davis (Eds.), Improving Patient Care. The Implementation of Change in Health Care (2nd ed., pp. 40 – 63). Chichester: John Wiley & Sons.1996). Experience in a neonatal intensive care unit affects pain response. Pediatrics , 98 (5), 925 – 930.
(2016). Pain-related reactions among premature infants with gestational age less than 26 weeks: An observational cohort study. Neonatology , 110 (4), 261 – 266.
(2011). Pflegeforschung anwenden. Elemente und Basiswissen für Studium und Weiterbildung (3. Aufl.). Wien: Facultas.
(2015). Medizinische und rechtliche Verbindlichkeit von Leitlinien. Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie , 29 , 116 – 120.
(2006). Klinische Entscheidungsfindung und kritisches Denken im pflegediagnostischen Prozess. Pflege , 19 , 275 – 279.
(2006). Klinische Entscheidungsfindung: Förderung des kritischen Denkens im pflegediagnostischen Prozess durch Fallbesprechungen. Pflege , 19 , 281 – 286.
(2007). Current Controversies Regarding Pain Assessment in Neonates. Seminars in Perinatology , 31 (5), 283 – 288.
(2014). Internalizing behaviours in school-age children born very preterm are predicted by neonatal pain and morphine exposure. European Journal of Pain , 18 , 844 – 852.
(2014). Improving Pain Assessment in the NICU: A Quality Improvement Project. Advances in Neonatal Care , 14 (3), 144 – 153.
(2019). The influence of gestational age in the psychometric testing of the Bernese Pain Scale for Neonates. BMC Pediatrics , 19 (1). doi:10.1186/s12887-018-1380-8
(2020). Acute pain measured with the modified Bernese Pain Scale for Neonates is influenced by individual contextual factors. European Journal of Pain , 00 , 1 – 12.
(2007). Standardisierte Assessmentinstrumente im Lichte der Hermeneutik. Pflege , 20 , 218 – 224.
(2011). The Influence of Context on Pain Practices in the NICU: Perceptions of Health Care Professionals. Qualitative Health Research , 21 (6), 757 – 770.
(2005). Die Effektivität nicht-medikamentöser Interventionen in der Schmerzbehandlung von Früh- und Termingeborenen. Eine systematische Literaturübersicht. Pflege , 18 , 147 – 158.
(2012). Update on Pain Assessment in Sick Neonates and Infants. Pediatric Clinics of North America , 59 (5), 1167 – 1181.
(2014). Impact of repeated procedural pain-related stress in infants born very preterm. Pediatric research , 75 (5), 584 – 587.
(2013).
(Educational Strategies . In R. Grol M. Wensing M. Eccles D. Davis (Eds.), Improving Patient Care. The Implementation of change in health care (2nd ed., pp. 197 – 209). Chichester: Wiley & Sons.2016). A Guide to Pain Assessment and Management in the Neonate. Current Emergency and Hospital Medicine Reports , 4 , 1 – 10.
(World Medical Association (2013). WMA Deklaration von Helsinki – Ethische Grundsätze für die medizinische Forschung am Menschen . Verfügbar unter https://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/downloads/pdf-Ordner/International/Deklaration_von_Helsinki_2013_20190905.pdf [02.01.2020].