Geburtshilfe Frauenheilkd 2007; 67(9): 978-981
DOI: 10.1055/s-2007-965520
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Outcome of Delivery in 381 Teenagers: A Matched Pair Study

Geburtsmodus bei 381 Jugendlichen - eine FallkontrollstudieC. B. Tempfer1 , M. Schmid2 , E.-K. Bentz1 , J. C. Huber1 , C. Keck3 , L. A. Hefler4
  • 1Department of Gynecologic Endocrinology and Reproductive Medicine, University of Vienna School of Medicine, Vienna, Austria
  • 2Department of Obstetrics, University of Vienna School of Medicine, Vienna, Austria
  • 3Kinderwunsch Klinik Köln-Pan Institut für Endokrinologie und Reproduktionsmedizin, Köln, Deutschland
  • 4Department of Gynecology, University of Vienna School of Medicine, Vienna, Austria
Further Information

Publication History

received 2.5.2007 revised 29.5.2007

accepted 14.6.2007

Publication Date:
19 September 2007 (online)

Abstract

Purpose: The influence of young maternal age on delivery mode is discussed controversially. Material and Methods: In a case-control study, we identified 381 women < 18 years at the time of delivery and matched them with the next consecutive parturients > 18 years of age. The rates of vaginal instrumental delivery and caesarean section were defined as primary outcomes. Pregnancy complications and delivery characteristics were defined as secondary outcomes. Results: Cases significantly more often had a spontaneous vaginal delivery compared to controls (78 [298/381] vs. 61 % [231/381], respectively; p < 0.001). Cases had a lower rate of caesarean section (16 [62/381] vs. 31 % [120/381]; p < 0.001). No difference was observed when comparing the rates of vaginal instrumental delivery (5 [20/381] vs. 8 % [30/381]; p = 0.2). Cases had a shorter mean duration of pregnancy (38.4 [SD 3.5] weeks of gestation vs. 39.0 [SD 2.6] weeks of gestation, p = 0.01), less significant maternal morbidity (1 vs. 6 %, p < 0.001), and delivered more often < 37 weeks gestation (15 vs. 9 %, p = 0.03) and < 34 weeks gestation (9 vs. 4 %, p = 0.02). Conclusion: Our data suggest that women < 18 years have a lower rate of caesarean section compared to older women, possibly due to a higher rate of preterm delivery.

Zusammenfassung

Fragestellung: Der Einfluss des maternalen Alters auf den Geburtsmodus wird kontroversiell diskutiert. In einer Fallkontrollstudie haben wir den Anteil an vaginal operativen Entbindungen und Schnittentbindungen bei Frauen < 18 Jahren zum Zeitpunkt der Entbindung ausgewertet. Material und Methodik: Es wurden retrospektiv 381 Entbindungen von Müttern < 18 Jahre zum Zeitpunkt der Entbindung analysiert und diese mit der Entbindung der darauf folgenden nächsten Gebärenden > 18 Jahre verglichen. Primärer Endpunkt war der Anteil an vaginal operativen Entbindungen und Schnittentbindungen. Schwangerschaftskomplikationen und weitere Umstände der Entbindung dienten als sekundäre Endpunkte. Ergebnisse: Frauen < 18 Jahre hatten signifikant öfter spontane vaginale Geburten (78 [298/381] vs. 61 % [231/381]; p < 0,001) und wiesen eine niedrigere Sectiorate auf (16 [62/381] vs. 31 % [120/381]; p < 0,001). Es gab keinen Unterschied beim Anteil an vaginal operativen Entbindungen (5 [62/381] vs. 8 % [30/381; p = 0,2]). Frauen < 18 Jahre hatten eine kürzere durchschnittliche Schwangerschaftsdauer (38,4 [SD 3,5] vs. 39,0 [SD 3,5] Schwangerschaftswochen, p = 0,01), seltener schwerwiegende maternale Erkrankungen (1 vs. 6 %, p < 0,001) und häufiger Frühgeburten vor der 37. Schwangerschaftswoche (15 vs. 9 %, p = 0,03) und vor der 34. Schwangerschaftswoche (9 vs. 4 %, p = 0,02). Bei weiteren sekundären Endpunkten gab es keine signifikanten Unterschiede. Schlussfolgerung: Unsere Daten zeigen, dass Frauen < 18 Jahre verglichen mit älteren Frauen eine geringere Sectiorate haben, was möglicherweise mit dem höheren Anteil an Frühgeburten in Zusammenhang steht.

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Clemens B. Tempfer

Department of Gynecologic Endocrinology and Reproductive Medicine
University of Vienna School of Medicine

Waehringer Guertel 18 - 20

1090 Vienna

Austria

Email: clemens.tempfer@meduniwien.ac.at

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