Z Orthop Ihre Grenzgeb 2004; 142(2): 184-187
DOI: 10.1055/s-2004-818771
Wirbelsäule

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Degenerative Veränderungen der zervikalen Facettengelenke sowie der medialen und lateralen atlantoaxialen Gelenke - eine paläopathologische Studie

Degenerative Changes of the Cervical Facet Joints and Upper Cervical Spine (C1-C2) - A Paleopathological StudyJ. Weber1 , A. Spring1
  • 1Neurochirurgische Klinik, Leopoldina KH, Schweinfurt
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 April 2004 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die paläopathologische Studie beschreibt die Häufigkeit und den Schweregrad von degenerativen Veränderungen der zervikalen Facettengelenke sowie der medialen und lateralen atlantoaxialen Gelenke. Material und Methodik: Die Untersuchung wurde an 196 Halswirbelsäulen aus dem Südwesten von Deutschland (6.-8. Jahrhundert n. Chr.) vorgenommen. Degenerative Veränderungen wurden unterteilt in marginale Osteophyten (Grad 1), unebene oder perforierte Gelenkoberfläche (Grad 2) sowie knöcherne Fusion (Grad 3). Ergebnisse: 19,4 % der Skelette zeigten degenerative Veränderungen der zervikalen Facettengelenke und/oder atlantoaxialen Gelenke (durchschnittliches Sterbealter: 44 Jahre). Der mediale (6,1 %) und laterale (0,6 %) Anteil der atlantoaxialen Gelenke war selten degenerativ verändert. Die Facettengelenke von HWK 3-4 bis HWK 6-7 zeigten degenerative Veränderungen in 8,0-11,7 % (normalerweise Grad 1 und 2). Das Facettengelenk HWK 2-3 zeigte signifikant häufiger degenerative Veränderungen (19,7 %, p < 0,05), dabei wird in einem Viertel der Fälle eine knöcherne Fusion (Grad 3) beobachtet. Schlussfolgerung: Auffallend ist die häufige degenerative Veränderung der Facettengelenke HWK 2-3.

Abstract

Aim: This article describes the prevalence of degenerative changes of the upper cervical spine (C1-C2) and cervical facet joints found during investigations of spinal column remains. Materials and Methods: This study was conducted on a sample of 196 cervical spines from southwestern Germany which derive from the 6th to 8th centuries AD. The degenerative lesions were classified into grades 1 (marginal osteophytes), 2 (uneven joint surfaces), or 3 (osseous ankylosis). Results: Of the skeletons examined, 19.4 % (n = 38) showed degenerative changes of the cervical facet joints and/or upper cervical spine (mean age at death was 44 years). The medial (6.1 %) and lateral (0.6 %) atlanto-axial joints were rarely involved in degenerative changes. The facet joints from C3-C4 to C6-C7 showed degenerative changes in 8.0-11.7 % of cases (usually grade 1 and 2). The C2-C3 facet joints were significantly involved in degenerative changes in 19.7 % of cases, one fourth of which were osseous ankylosis (grade 3). Conclusion: The C2-C3 facet joints showed a high rate of degenerative changes.

Literatur

  • 1 Blau S. Limited jet informative: Pathological alterations observed on human skeletal remains from third and second millennia BC collective burials in the United Arab Emirates.  Int J Osteoarchaeol. 2001;  11 173-205
  • 2 Bridges P S. Vertebral arthritis and physical activities in the prehistoric southeastern United States.  Am J Phys Anthropol. 1994;  93 83-93
  • 3 Dory M A. Arthrography of the cervical facet joints.  Radiology. 1983;  148 379-382
  • 4 Ehni G, Benner B. Occipital neuralgia and the C1-2 arthrosis syndrom.  J Neurosurg. 1984;  61 961-965
  • 5 Gerszten P C, Gerszten E, Allison M J. Diseases of the spine in South American mummies.  Neurosurgery. 2001;  48 208-213
  • 6 Holly L T, Batzdorf U, Foley K T. Treatment of severe retromastoid pain secondary to C1-2 arthrosis by using cervical fusion.  J Neurosurg. 2000;  92 (Suppl) 162-168
  • 7 Hove B, Gyldensted C. Cervical analgesic facet joint arthrography.  Neuroradiology. 1990;  32 456-459
  • 8 Irvine D H, Foster J B, Newell D J, Klukvin B N. Prevalence of cervical spondylosis in a general practice.  Lancet. 1965;  288 1089-1092
  • 9 Junge H, Pfeiffer W. Handbuch der medizinischen Radiologie, Bd. VI/2. Springer, Wien, New York 1974
  • 10 Knüsel C J, Göggel S, Lucy D. Comperative degenerative joint disease of the vertebral column in the medieval monastic cemetery of the Gilbertine Priory of St. Andrew, Fishergate, York, England.  Am J Phys Anthropol. 1997;  103 481-495
  • 11 Lane N E, Bloch D A, Jones H H, Marshall W H, Wood P D, Fries J F. Long-distance running, bone density, and osteoarthrits.  JAMA. 1986;  255 1147-1151
  • 12 Lang J. Clinical anatomy of the cervical spine. Thieme, New York, Stuttgart 1991
  • 13 Lees F, Turner J WA. Natural history and prognosis of cervical spondylosis.  BJM. 1963;  28 1607-1610
  • 14 Lovell N C. Spinal arthritis and physical stress at Bronze Age Harappa.  Am J Phys Anthropol. 1994;  93 149-164
  • 15 Panush R S, Schmidt C, Caldwell J R, Edwards N L, Longley S, Yonker R, Webster E, Naumann J, Stork J, Pettersson H. Is running associated with degenerative joint disease?.  JAMA. 1986;  255 1152-1154
  • 16 Payne E E, Spillane J. The cervical spine: An anatomico-pathological study of 70 specimens (using a special technique) with particular reference of the problem of cervical spondylosis.  Brain. 1957;  80 571-596
  • 17 Poletti C E. Proposed operation for occipital neuralgia: C-2 and C-3 root decompression. Case report.  Neurosurgery. 1983;  12 221-224
  • 18 Roy D F, Fleury J, Fontaine S B, Dussault R G. Clinical evaluation of cervical facet joint infiltration.  J Can Assoc Radiol. 1988;  39 118-120
  • 19 Speldewinde G C, Bashford G M, Davidson I R. Diagnostic cervical zygapophyseal joint blocks for chronic cervical pain.  Med J Aust. 2001;  174 174-176
  • 20 Trevor-Jones R. Osteo-arthritis of the paravertebral joints of the second and third cervical vertebrae as a cause of occipital headaches.  S Afr Med J. 1964;  38 392-394
  • 21 Van Sasse J LCM, van Romunde L KJ, Cats A, Vandenbroucke J P, Valkenburg H S. Epidemiology of osteoarthritis: Zoetermeer survey. Comparison of radiological osteoarthritis in a Dutch population with that in 10 other populations.  Ann Rheum Dis. 1989;  48 271-280
  • 22 Van Suijlekom H A, Van Kleef M, Barendse G A, Sluijter M E, Sjaastad O, Weber W E. Radiofrequency cervical zygapophyseal joint neurotomy for cervicogenic headache: a prospective study of 15 patients.  Funct Neurol. 1998;  13 297-303
  • 23 Videmann T, Battié M C. The influence of occupation on lumbar degeneration.  Spine. 1999;  24 1164-1168
  • 24 Weber J, Czarnetzki A. Paläopathologie der Lendenwirbelsäule im frühen Mittelalter.  Z Orthop. 2002;  140 637-643

Dr. Jochen Weber

Neurochirurgische Klinik, Leopoldina KH

Gustav-Adolf-Str. 8

97422 Schweinfurt

Phone: 0 97 21/7 20 26 26

Fax: 0 97 21/7 20 29 92

Email: jweber@leopoldina.de

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