Zentralbl Chir 2004; 129(1): 49-52
DOI: 10.1055/s-2004-816232
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Langfristige Ergebnisse der Operation der Epicondylitis humeri radialis in der Technik nach Mittelmeier

Long-Term Results of Surgical Therapy of Epicondylitis Humeri Radialis Using
the Technique Described by Mittelmeier
A. Schuh1 , R. Schuh2
  • 1Orthopädische Klinik Rummelsberg, Schwarzenbruck
  • 2Orthopädische Praxis, Weiden/OPf.
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 March 2004 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Der Tennisellenbogen gehört zu den häufigsten Überlastungsreaktionen oder Sportschäden, die Patienten veranlassen, sich in einer ärztlichen Praxis vorzustellen. Nach dem Ausschöpfen aller konservativer Therapiemaßnahmen besteht die Indikation zur operativen Therapie. Hierbei sind die verschiedensten operativen Techniken vorgeschlagen worden, wir bevorzugen die Technik nach Mittelmeier. Ziel der Arbeit ist die Darstellung langfristiger Ergebnisse der Operation der Epicondylitis humeri radialis in dieser Technik.
Patienten und Methode: Im Zeitraum vom 1.1.1980 bis 31.12.1992 wurden 115 ambulante Operationen einer Epicondylitis humeri radialis in der Technik nach Mittelmeier durchgeführt. Wir konnten 98 Patienten nach durchschnittlich 15,3 Jahren nach den Kriterien von Roles und Maudsley nachuntersuchen.
Ergebnisse: Wir fanden in 47 % exzellente, in 43 % gute und in 10 % zufrieden stellende Ergebnisse, wobei alle Patienten von der Operation profitierten. In einem Fall trat postoperativ ein revisionsbedürftiger Wundinfekt auf, ansonsten sahen wir keine Komplikationen.
Schlussfolgerung: Die operative Versorgung der Epicondylitis humeri radialis in der Technik nach Mittelmeier führt zu guten langfristigen Ergebnissen und kann nach dem Ausschöpfen der konservativen Therapiemaßnahmen empfohlen werden.

Abstract

Introduction: Tennis elbow is one of the most common stress induced pathological findings in patients consulting an orthopaedic surgeon. In refractory cases operation is indicated after conservative treatment. Several operative techniques have been published. We prefer the technique described by Mittelmeier. Aim of this study is to show long- term results of operative therapy of the tennis elbow using this technique.
Patients and method: Between 1.1.1980 and 31.12.1992 we performed 115 outpatient operations for epicondylitis humeri radialis using the technique described by Mittelmeier. After a mean follow-up of 15,3 years we could examine 98 patients according to the score of Roles and Maudsley.
Results: We found excellent results in 47 %, good results in 43 % and fair results in 10 % of the evaluated cases. All patients had a benefit concerning the operation. There was one infection as a serious complication which led to revision.
Conclusion: In epicondylitis humeri radialis surgical therapy according to Mittelmeier leads to good long-term results and can be recommended for persistent radial epicondylitis.

Literatur

  • 1 Almquist E E, Necking L, Bach A W. Epicondylar resection with anconeus muscle transfer for chronic lateral epicondylitis.  J Hand Surg. 1998;  23 723-731
  • 2 Bankes M J, Jessop J H. Day-case simple extensor origin release for tennis elbow.  Arch Orthop Trauma Surg. 1998;  117 250-251
  • 3 Grifka J, Boenke S, Krämer J. Endoscopic therapy in epicondylitis radialis humeri.  Arthroscopy. 1995;  11 743-748
  • 4 Grundberg A B, Dobson J F. Percutaneous release of the common extensor origin for tennis elbow.  Clin Orthop. 2000;  376 137-140
  • 5 Hohmann G. Das Wesen und Behandlung des so genannten Tennisellenbogens.  Münch Med Wschr. 1933;  7 250
  • 6 Kuklo T R, Taylor K F, Murphy K P, Islinger R B, Heekin R D, Baker C L. Arthroscopic release for lateral epicondylitis: a cadaveric model.  Arthroscopy. 1999;  15 259-264
  • 7 Mittelmeier H. Surgical management of insertion-tendon diseases resistant to therapy.  Beitr Orthop Traumatol. 1975;  22 61-63
  • 8 Perlick L, Gassel F, Zander D, Schmitt O, Wallny T. Comparison of results of medium energy ESWT and Mittelmeier surgical therapy in refractory epicondylitis humeri radialis.  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1999;  137 316-321
  • 9 Ritzenhoff J, Knapp D. Long-term results of epicondylitis humeri ulnaris (“golfer's elbow”) after treatment analogous to Hohmann's incision of epicondylitis humeri radialis (“tennis elbow”).  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1992;  130 399-405
  • 10 Roles N, Maudsley R. Radial tunnel syndrome.  J Bone Joint Surg [Br]. 1972;  54 499-508
  • 11 Vangsness C T, Jobe F W. Surgical treatment of medial epicondylitis. Results in 35 elbows.  J Bone Joint Surg [Br]. 1991;  73 409-411
  • 12 Wilhelm A, Gieseler H. Die Behandlung der therapieresistenten Epicondylitis humeri radialis durch Denervation.  Chirurg. 1962;  33 119-223
  • 13 Wilhelm A. Treatment of therapy refractory epicondylitis lateralis humeri by denervation. On the pathogenesis.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 291-302
  • 14 Wittenberg R H, Schaal S, Muhr G. Surgical treatment of persistent elbow epicondylitis.  Clin Orthop. 1992;  278 73-80

Dr. med. Alexander Schuh

Orthopädische Klinik Rummelsberg

Rummelsberg 71

90592 Schwarzenbruck

Phone: 0 91 28/50-33 33

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