Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(07): 504-508
DOI: 10.1055/s-0041-108673
Fachwissen
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Periodic Repolarization Dynamics – neue Strategien zur Bekämpfung des plötzlichen Herztods

Periodic Repolarization Dynamics – innovative strategies for preventing sudden death
Konstantinos Rizas
1   Medizinische Klinik und Poliklinik I, Klinikum der Universität München
,
Axel Bauer
1   Medizinische Klinik und Poliklinik I, Klinikum der Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 March 2016 (online)

Zusammenfassung

Der plötzliche Herztod ist eine der häufigsten Todesursachen in Deutschland. Insbesondere Patienten nach abgelaufenem Herzinfarkt gehören zu dem gefährdeten Personenkreis. Primärprophylaktische Strategien konzentrieren sich gemäß aktuellen Leitlinien auf Post-Infarktpatienten mit eingeschränkter linksventrikulärer Ejektionsfraktion (LVEF ≤ 35 %). Die meisten Todesfälle ereignen sich jedoch bei Post-Infarktpatienten mit LVEF > 35 %. „Periodic Repolarizations Dynamics (PRD)“ ist ein neues elektrokardiografisches Phänomen, welches niederfrequente (< 0,1 Hz), durch den N. sympathicus induzierte Modulationen der kardialen Repolarisation beschreibt und bei Hochrisikopatienten nach Infarkt erhöht ist. Mittels PRD gelingt die Identifikation einer neuen Hochrisikogruppe von Post-Infarktpatienten mit erhaltener LV-Funktion, deren Prognose sich nicht von Patienten mit LVEF ≤ 35 % unterscheidet. Zukünftigen Studien müssen die Effektivität präventiver Strategien in dieser neuen Hochrisikogruppe überprüfen.

Abstract

Sudden cardiac death (SCD) is the most common single cause of death in the industrialized world. Survivors of acute myocardial infarction (MI) are at increased risk of death. The vast majority of deaths occur in post-MI patients with preserved left ventricular ejection fraction (LVEF) for whom no prophylactic strategies exist. Periodic repolarization dynamics (PRD) is a novel electrocardiographic phenomenon that refers to low frequency (< 0.1 Hz) modulations of cardiac repolarization, most likely linked to sympathetic activity. Increased PRD is a strong and independent predictor of mortality after acute MI. PRD assessment allows to identify a new high risk group of post-MI patients with preserved LVEF (35–50 %) who have the same mortality risk as patients with LVEF ≤ 35 %. Future studies are needed to test the efficacy of preventive strategies in this new high risk group.

 
  • Literatur

  • 1 Authors / Task Force Members, Priori SG, Blomstrom-Lundqvist C, Mazzanti A. et al. 2015 ESC Guidelines for the management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death: The Task Force for the Management of Patients with Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death of the European Society of Cardiology (ESC) Endorsed by: Association for European Paediatric and Congenital Cardiology (AEPC). Europace 2015; 17: 1601-1687
  • 2 Bauer A, Barthel P, Schneider R et al. Improved stratification of autonomic regulation for risk prediction in post-infarction patients with preserved left ventricular function (ISAR-Risk). Eur Heart J 2009; 30: 576-583
  • 3 Bauer A, Kantelhardt JW, Barthel P et al. Deceleration capacity of heart rate as a predictor of mortality after myocardial infarction: cohort study. Lancet 2006; 367: 1674-1681
  • 4 Bloch Thomsen PE, Jons C, Raatikainen MJP et al. Long-term recording of cardiac arrhythmias with an implantable cardiac monitor in patients with reduced ejection fraction after acute myocardial infarction: the Cardiac Arrhythmias and Risk Stratification After Acute Myocardial Infarction (CARISMA) study. Circulation 2010; 122: 1258-1264
  • 5 Furlan R, Porta A, Costa F et al. Oscillatory patterns in sympathetic neural discharge and cardiovascular variables during orthostatic stimulus. Circulation 2000; 101: 886-892
  • 6 Huikuri HV, Castellanos A, Myerburg RJ. Sudden death due to cardiac arrhythmias. N Engl J Med 2001; 345: 1473-1482
  • 7 Lown B, Verrier RL. Neural activity and ventricular fibrillation. N Engl J Med 1976; 294: 1165-1170
  • 8 Moss AJ, Zareba W, Hall WJ et al. Prophylactic implantation of a defibrillator in patients with myocardial infarction and reduced ejection fraction. N Engl J Med 2002; 346: 877-883
  • 9 Rizas KD, Nieminen T, Barthel P et al. Sympathetic activity-associated periodic repolarization dynamics predict mortality following myocardial infarction. J Clin Invest 2014; 124: 1770-1780
  • 10 Rubart M, Zipes DP. Mechanisms of sudden cardiac death. J Clin Invest 2005; 115: 2305-2315
  • 11 Schwartz PJ. The autonomic nervous system and sudden death. Eur Heart J 1998; F72-F80