Z Orthop Unfall 2013; 151(2): 163-167
DOI: 10.1055/s-0032-1328415
Wirbelsäule
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Klinische Erfahrungen mit dem Sourire Cage bei 113 Patienten mit ventraler Spondylodese der Halswirbelsäule

Experience with the Sourire Cage for Cervical Anterior Fusion – A Clinical Study of 113 Patients
M. Ottenhausen
Klinik für Neurochirurgie, Unfallkrankenhaus Berlin
,
M. Danne
Klinik für Neurochirurgie, Unfallkrankenhaus Berlin
,
U. Meier
Klinik für Neurochirurgie, Unfallkrankenhaus Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 April 2013 (online)

Zusammenfassung

Die ventrale Spondylodese ist ein Standardeingriff zur operativen Behandlung von degenerativen Erkrankungen der Halswirbelsäule. Um die operative Fusion zweier Wirbelkörper zu erreichen, werden auf dem Markt verschiedene intervertebrodiskale Spacer zur Implantation angeboten. Das Ziel dieser Studie ist es, den klinischen und implantatspezifischen Krankheitsverlauf bei Patienten zu ermitteln, denen ein Sourire Cage implantiert wurde. Im Zeitraum vom 01. 01. 2008 bis zum 26. 08. 2012 operierten wir 113 Patienten aufgrund einer degenerativen Erkrankung der Halswirbelsäule mittels ventraler Spondylodese und Sourire-Cage-Implantation in der Neurochirurgischen Klinik im Unfallkrankenhaus Berlin. Bei allen Patienten fanden Nachuntersuchungen im Rahmen der Qualitätskontrolle nach SGB V nach 6 Wochen, 6 Monaten und 1 Jahr statt. Zur Bewertung der klinischen Symptomatik fand der von der Japanese Orthopedic Association eingeführte JOA-Score Anwendung. Des Weiteren erfolgten Röntgenuntersuchungen. Im Rahmen einer retrospektiven Studie untersuchten wir das Operationsergebnis sowie die Sinterungs- und Dislokationsrate. Die Symptomatik der Patienten verbesserte sich postoperativ zu 89 %. Die Verbesserung zeigte sich in den Nachuntersuchungen konstant. Sinterung des Implantats zeigte sich bei 10 % der Patienten. Eine Dislokation des Spacers ist bei keinem Patienten aufgetreten. Die Studie zeigt, dass die ventrale Fusion mittels Sourire-Cage-Implantation zu exzellenten und guten klinischen Ergebnissen bei niedrigen Komplikationsraten führt.

Abstract

The standard treatment for disc diseases of the cervical spine is anterior cervical decompression and fusion (ACDF). For cervical fusion several implants are available. The aim of this study is to examine the clinical and radiographic outcome of patients treated with the Sourire Cage. Between 01. 01. 2008 and 26. 08. 2012 113 patients with degenerative disc diseases of the cervical spine underwent anterior cervical fusion with the Sourire Cage. Clinical and radiological examinations were performed two days after surgery and six weeks, six months and one year after surgery. To assess the patients we used the Japanese Orthopedic Association (JOA) questionnaire. At the one-year follow-up 84 % of the patients had improved. Subsidence was observed in 10 % of them, dislocation was not observed. The results of this study demonstrate that anterior cervical fusion with the Sourire Cage leads to excellent and good clinical outcomes with a low rate of complications.

 
  • Literatur

  • 1 Smith GW, Robinson RA. The treatment of certain cervical-spine disorders by anterior removal of the intervertebral disc and interbody fusion. J Bone Joint Surg [Am] 1958; 40: 607-624
  • 2 Cloward RB. The anterior approach for removal of ruptured cervical disks. J Neurosurg 1958; 15: 602-617
  • 3 Hirabayashi K, Miyakawa J, Satomi K et al. Operative results and postoperative progression of ossification among patients with ossification of cervical posterior longitudinal ligament. Spine (Phila Pa 1976) 1981; 6: 354-364
  • 4 Yoshida M, Otani K, Shibasaki K et al. Expansive laminoplasty with reattachment of spinous process and extensor musculature for cervical myelopathy. Spine (Phila Pa 1976) 1992; 17: 491-507
  • 5 Hacker RJ, Cauthen JC, Gilbert TJ et al. A prospective randomized multicenter clinical evaluation of an anterior cervical fusion cage. Spine (Phila Pa 1976) 2000; 25: 2646-2654
  • 6 Barlocher CB, Barth A, Krauss JK et al. Comparative evaluation of microdiscectomy only, autograft fusion, polymethylmethacrylate interposition, and threaded titanium cage fusion for treatment of single-level cervical disc disease: a prospective randomized study in 125 patients. Neurosurg Focus 2002; 12: E4
  • 7 Zevgaridis D, Thome C, Krauss JK. Prospective controlled study of rectangular titanium cage fusion compared with iliac crest autograft fusion in anterior cervical discectomy. Neurosurg Focus 2002; 12: E2
  • 8 Heidecke V, Rainov NG, Marx T et al. Outcome in Cloward anterior fusion for degenerative cervical spinal disease. Acta Neurochir (Wien) 2000; 142: 283-291
  • 9 Lemcke J, Menz H, Al-Zain F et al. [Outcome after cervical anterior fusion–a clinical study of 368 patients]. Z Orthop Unfall 2007; 145: 744-752
  • 10 Lemcke J, Al-Zain F, Meier U et al. Polyetheretherketone (PEEK) spacers for anterior cervical fusion: a retrospective comparative effectiveness clinical trial. Open Orthop J 2011; 5: 348-353
  • 11 Meier U, Kemmesies D. [Experiences with six different intervertebral disc spacers for spondylodesis of the cervical spine]. Orthopäde 2004; 33: 1290-1299
  • 12 Cherry C. Anterior cervical discectomy and fusion for cervical disc disease. AORN J 2002; 76: 998
  • 13 Hessler C, Boysen K, Westphal M et al. Funktionelles und radiologisches Outcome nach ACDF bei 67 Patienten. Z Orthop Unfall 2011; 149: 683-687