Notfall & Hausarztmedizin 2009; 35(5): 257-264
DOI: 10.1055/s-0029-1225469
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kardiologische Rehabilitation – Indikationen, Ziele und Inhalte – Wichtige Funktion zwischen Akutkardiologie und ambulanter Versorgung

Cardiac rehabilitation: indications, goals and therapeutic management – Important role between acute cardiology and outpatient treatmentJens Andreas Wagner1
  • 1Fachklinik für Herzkreislauf-Erkrankungen und Orthopädie, Klinik Bad Wörishofen der DRV-Schwaben, Bad Wörishofen(Chefarzt: PD Dr. med. Jens Andreas Wagner)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 May 2009 (online)

Die kardiologische Rehabilitation nimmt eine wichtige Funktion zwischen der Akutkardiologie bzw. der Herzchirurgie und der ambulanten Versorgung durch niedergelassene Ärzte ein. Immer kürzere Liegezeiten im Akutkrankenhaus verlagern die Beratung und die Prävention, aber auch zunehmend das Management von Komplikationen, in die „Reha“. Bei meist chronischen Herz-Kreislauf-Erkrankungen sichert die kardiologische Rehabilitation langfristig die berufliche und gesellschaftliche Teilhabe der Patienten. Nachfolgend werden die Indikationen, Ziele und Inhalte der kardiologischen Rehabilitation kurz beschrieben.

Cardiac rehabilitation is cost-effective and has demonstrable benefits for patients recovering from cardiac illnesses. In cardiac rehabilitation programmes the focus of education is on minimizing risk factors which, if adequately controlled, can assist in reducing patients' morbidity and mortality. They include smoking, hypertension, diabetes, elevated serum cholesterol and obesity. Exercise training, especially endurance training has provided protection in the secondary prevention of coronary heart disease. Depression and anxiety is related to increased risk of deterioration of heart disease, and has to be taken care of. The intended outcome is to produce sustainable changes in patients' behaviour, positive modification of risk factors and enhanced long-term implementation of secondary prevention.

Literatur

  • 1 Korsukewitz C, Rohwetter M, Rauch B.. Ziele und Aufgaben der Rehabilitation. Aus: Rauch B, Middeke M, Bönner G et al. Kardiologische Rehabilitation. Stuttgart: Georg Thieme Verlag 2007
  • 2 BAR (Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation, Hrsg.). .Rehabilitation und Teilhabe – Wegweiser für Ärzte und andere Fachkräfte der Rehabilitation (3. Auflage). Köln: Deutscher Ärzte-Verlag 2005
  • 3 Deutsche Rentenversicherung Bund. .Leitlinie für die Rehabilitation bei koronarer Herzerkrankung. Berlin, 2005 (www.deutsche-rentenversicherung-bund.de/nn_111644/SharedDocs/de/Inhalt/Zielgruppen/01__sozialmedizin__forschung/02__qualitaetssicherung/Leitlinien/KHK/ll__khk__info__lang.htm)
  • 4 Deutsche Hochdruckliga. . Leitlinien zu Diagnostik und Behandlung der arteriellen Hypertonie.  Nieren- und Hochdruckkrankheiten. 2005;  34 481-498
  • 5 Sacks FM, Pfeffer MA, Moye LA. et al. . The effect of pravastatin on coronary events after myocardial infarction in patients with average cholesterol levels. Cholesterol and Recurrent Events Trial Investigators.  N Engl J Med. 1996;  335 1001-1009
  • 6 Buchwald H, Bourdages HR, Campos CT. et al. . Impact of cholesterol reduction on peripheral arterial disease in the program on the surgical control of the hyperlipidemias (POSCH).  Surgery. 1996;  120 672-679
  • 7 Knisel W.. Diabetes mellitus. Aus: Rauch B, Middeke M, Bönner G et al. Kardiologische Rehabilitation. Stuttgart: Georg Thieme Verlag 2007
  • 8 Joliffe JA, Rees K, Taylor RS. et al. .Exercise-based rehabilitation for coronary heart disease. Cochrane Library, Oxford: Update Software 2002
  • 9 Corrà U, Giannuzzi P, Adamopoulos S. et al. . Executive summary of the position paper of the working group on cardiac rehabilitation and exercise physiology of the European Society of Cardiology (ESC): core components of cardiac rehabilitation in chronic heart failure.  Eur J Cardiovasc Prev Rehab. 2005;  12 321-325
  • 10 Mittag O, Brusis O, Held K.. Patientenschulung in der kardiologischen Rehabilitation.  Praxis klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation. 2001;  54 137-144
  • 11 Middeke M.. Hypertoniker-Schulung. Aus: Rauch B, Middeke M, Bönner G et al. Kardiologische Rehabilitation. Stuttgart: Georg Thieme Verlag 2007
  • 12 Taborski VWE, Wittstamm FJ, Bernado A.. Cost-effectiveness of self-management anticoagulant therapy in Germany.  Semin Thromb Haemost. 1999;  25 103-107
  • 13 Herrmann-Lingen C, Buss U.. Angst und Depressivität im Verlauf der koronaren Herzerkrankung. Frankfurt/Main: VAS-Verlag 2003
  • 14 Barth J, Schumacher M, Herrmann-Lingen C.. Depression as risk factor for mortality in patients with coronary heart disease: a meta-analysis.  Psychosom Med. 2004;  66 802-813
  • 15 Zigmond AS, Snaith RP.. The hospital anxiety and expression scale.  Acta Psychiatr Scand. 1983;  67 361-370

Korrespondenz

PD Dr. med. Jens Wagner

Fachklinik für Herzkreislauf-Erkrankungen und Orthopädie Klinik Bad Wörishofen der DRV-Schwaben

Tannenbaum 2

86825 Bad Wörishofen

Email: jens.wagner@drv-schwaben.de

>