Psychiatr Prax 2005; 32(5): 239-244
DOI: 10.1055/s-2004-834605
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verlaufsuntersuchung zur gerontopsychiatrischen Behandlung im Vergleich zwischen integrierter Versorgung an einer Universität und separierter Versorgung an einem Landeskrankenhaus - I. Patientencharakteristik

7-Year-Follow-Up Investigations of the Geriatric Psychiatric Inpatient Service in a Separated Care at a State Hospital (Obligatory Service) and an Integrated Care at a University Hospital in Goettingen, Germany - I. Type of PatientsGabriela  Stoppe1 , André  Otto2 , Manfred  Koller3 , Jürgen  Staedt4
  • 1Psychiatrische Universitätsklinik Basel
  • 2c/o Psychiatrische Universitätsklinik Basel
  • 3Niedersächsisches Landeskrankenhaus, Göttingen
  • 4Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Vivantes Klinikum Spandau, Berlin
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Publication Date:
28 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: 7-Jahre-Verlaufsuntersuchung zum Vergleich zweier verschiedener gerontopsychiatrischer Versorgungsangebote. Methode: Standardisierte Auswertung randomisiert ausgewählter Stichproben von stationären gerontopsychiatrischen Behandlungsfällen der Jahre 1998 und 1999 aus der Psychiatrischen Universitätsklinik (PUK; n = 104) und dem Niedersächsischen Landeskrankenhauses (LKH; n = 100) in Göttingen. Ergebnisse: Das Durchschnittsalter der Patienten nahm im Verlauf ab, Zwangseinweisungen wurden seltener. Psychiatrische Vorbehandlungen vor der Einweisung nahmen deutlich ab. Bei der Vormedikation zeigten sich unverändert hohe Neuroleptika- und Benzodiazepinverordnungen vor allem bei HeimpatientInnen und ein signifikanter Rückgang der Antidementivagabe. Schlussfolgerung: Eher jüngere PatientInnen und eine Abnahme fachärztlicher Vorbehandlung zeigen wie die Aufnahmemedikation eher eine Verschlechterung der ambulanten Versorgung im Zeitverlauf an.

Abstract

Objective: 7 years after our first investigation we were interested in the stability versus (trends of) change in geriatric psychiatric inpatients while the structure of services was mainly unchanged. Method: We performed standardised chart reviews of randomly selected groups of geriatric psychiatric inpatients who had been treated in 1998 and 1999 in the Psychiatric University Hospital (PUK; n = 104) or the Psychiatric State Hospital (LKH; n = 100), which together treat all psychiatric inpatients in the region. With regard to age, the PUK provides integrated and the LKH separated care. Results: Mean patients' age decreased. Compulsory admissions according to state laws decreased significantly. Specialist treatment before admission decreased. Premedication showed a dramatic decrease of antidementia drug treatment and a nearly unchanged high rate of prescriptions of antipsychotics and benzodiazepines. Conclusion: With a lower age and lower rate of specialist treatment we could not find signs of a better outpatient care preceding hospital admission during follow-up.

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Prof. Dr. med. Gabriela Stoppe

Psychiatrische Universitätsklinik

Wilhelm-Klein-Straße 25

4025 Basel · Schweiz

Email: gabriela.stoppe@pukbasel.ch

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