Zentralbl Chir 2014; 139(6): 643-647
DOI: 10.1055/s-0032-1328741
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Behandlungsbedingte Schäden des N. radialis in der Kindertraumatologie

Treatment-Related Damage to the Radial Nerve in Paediatric Traumatology
R. Kraus
Unfallchirurgie, Asklepios Klinik Lich, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 August 2013 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Iatrogene Schäden des N. ulnaris sind eine bekannte Komplikation der Versorgung suprakondylärer Oberarmfrakturen im Kindesalter. Aber auch Schädigungen des N. radialis können im Rahmen der Behandlung vieler typischer Frakturen der oberen Extremität im Wachstumsalter auftreten. Über deren Inzidenz liegen keine differenzierten Untersuchungen vor. Patienten und Methoden: Diese Arbeit beschreibt als prospektive Fallsammlung die eigenen Erfahrungen mit dem Auftreten und der Behandlung iatrogener Schäden des N. radialis im Wachstumsalter. Ergebnisse: Von 20 Fällen traten dabei 9 bei der Primärversorgung, weitere 9 im Rahmen der Metallentfernung und 2 anlässlich von Korrekturoperationen auf. 50 % betrafen Versorgungen bei Unterarmschaftfrakturen, 39 % bei distal-metaphysären Frakturen, 11 % bei Radiushalsfrakturen. In 80 % der Fälle war der sensible Endast, in 15 % der motorische Ast und in 5 % der Hauptstamm des Nerven betroffen. Schlussfolgerungen: Die Behandlung iatrogener Nervenschäden darf zurückhaltend sein, spontane Remissionen, insbesondere rein sensibler Ausfallserscheinungen, sind häufig.

Abstract

Background: Iatrogenic damage of the N. ulnaris is a known complication of treatment of supracondylar humeral fractures in children. But damage to the N. radialis can also occur in the treatment of many typical fractures of the upper extremity during growth. There are no differentiated investigations on their incidence. Patients and Methods: This paper presents a prospective case collection and describes the personal experience with the occurrence and treatment of iatrogenic damage to the radial nerve during growth. Results: In all 9 out of 20 cases occurred in the primary care setting, a further 9 under the metal removal and 2 on the occasion of corrective surgery. 50 % occurred after treatment of forearm shaft fractures, 39 % after distal-metaphyseal radius fractures, 11 % after radial neck fractures. In 80 % of the cases the sensory terminal branch was affected, in another 15 % the motor branch and in 5 % the main trunk of the nerve. Conclusions: The treatment of iatrogenic nerve damage should be cautious and restrained, spontaneous remissions, especially of pure sensory deficits, are common.

 
  • Literatur

  • 1 Vinz H, Neu J, Festge OA. Fehler bei der Behandlung suprakondylärer Humerusfrakturen bei Kindern – Erfahrungen der Norddeutschen Schlichtungsstelle. Z Orthop Unfall 2010; 148: 697-703
  • 2 Gosens T, Bongers KJ. Neurovascular complications and functional outcome in displaced supracondylar fractures of the humerus in children. Injury 2003; 34: 267-273
  • 3 Green DW, Widmann RF, Frank JS et al. Low incidence of ulnar nerve injury with crossed pin placement for pediatric supracondylar humerus fractures using a mini-open technique. J Orthop Trauma 2005; 19: 158-163
  • 4 Jester A, Flügel A, Germann G et al. Ulnarisläsion nach Osteosynthese der suprakondylären Humerusfraktur im Kindesalter. Unfallchirurg 2006; 109: 1090-1093
  • 5 Rose R, Phillips W. Iatrogenic ulnar neuropathies post-pinning of displaced supracondylar humerus fractures in children. West Indian Med J 2002; 51: 17-20
  • 6 Bales JG, Spencer HT, Wong MA et al. The effects of surgical delay on the outcome of pediatric supracondylar humeral fractures. J Pediatr Orthop 2010; 30: 785-791
  • 7 Eidelman M, Hos N, Katzman A et al. Prevention of ulnar nerve injury during fixation of supracondylar fractures in children by “flexion-extension cross-pinning” technique. J Pediatr Orthop B 2007; 16: 221-224
  • 8 Gaston RG, Cates TB, Devito D et al. Medial and lateral pin versus lateral-entry pin fixation in type 3 supracondylar fractures in children: a prospective, surgeon-randomized study. J Pediatr Orthop 2010; 30: 799-806
  • 9 Ikram MA. Ulnar palsy: a complication following percutaneous fixation of supracondylar fractures of the humerus in children. Injury 1996; 27: 303-305
  • 10 Oscelik A, Tekcan A, Omerölu H. Correlation between iatrogenic ulnar nerve injury and angular insertion of the medial pin in supracondylar humerus fractures. J Pediatr Orthop B 2006; 15: 58-61
  • 11 Slobogean BL, Jackman H, Tennant S. Iatrogenic ulnar nerve injury after the surgical treatment of displaced supracondylar fractures of the humerus: number needed to harm, a systematic review. J Pediatr Orthop 2010; 30: 430-436
  • 12 Zhang J, Moore AE, Stringer MD. Iatrogenic upper limb nerve injuries: a systematic review. ANZ J Surg 2011; 81: 227-236
  • 13 Kretschmer T, Heinen CW, Antoniadis G et al. Iatrogenic nerve injuries. Neurosurg Clin N Am 2009; 20: 73-90
  • 14 Marcu DM, Balts J, McCarthy JJ et al. Iatrogenic radial nerve injury with cannulated fixation of medial epicondyle fractures in the pediatric humerus: a report of 2 cases. J Pediatr Orthop 2011; 31: e13-16
  • 15 Slongo TF. Complications and failures of the ESIN technique. Injury 2005; 36 (Suppl. 01) A78-A85
  • 16 Fernandez FF, Eberhardt O, Wirth T. Die elastische stabile intramedulläre Nagelung als Therapiealternative in der Versorgung kindlicher Humerusschaftfrakturen. Z Orthop Unfall 2010; 148: 49-53
  • 17 Brown IC, Zinar DM. Traumatic and iatrogenic neurological complications after supracondylar humerus fractures in children. J Pediatr Orthop 1995; 15: 440-443
  • 18 Weinberg AM, Marzi I, Günter SM et al. Die suprakondyläre Oberarmfraktur im Kindesalter – eine Effizienzstudie. Teil 1 Epidemiologie, Effektivitätsprüfung und Klassifikation. Unfallchirurg 2002; 105: 208-216
  • 19 Woratanarat P, Angsanuntsukh C, Rattanasiri S et al. Meta-analysis of pinning in supracondylar fracture of the humerus in children. J Orthop Trauma 2012; 26: 48-53
  • 20 Karabay N, Toros T, Ademoglu Y et al. Ultrasonographic evaluation of the iatrogenic peripheral nerve injuries in upper extremity. Eur J Radiol 2010; 73: 234-240
  • 21 Schmittenbecher PP. Complications and errors in use of intramedullary nailing in shaft fractures in childhood. Kongressbd Dtsch Ges Chir Kongr 2001; 118: 435-437
  • 22 Lieber J, Joeris A, Knorr P et al. ESIN in forearm fractures: clear indications, often used, but some avoidable complications. Eur J Trauma 2005; 31: 3-11
  • 23 Osamura N, Ikeda K, Hagiwara N et al. Posterior interosseous nerve injury complicating ulnar osteotomy for a missed Monteggia fracture. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 2004; 38: 376-378
  • 24 Rodgers WB, Waters PM, Hall JE. Chronic Monteggia lesions in children. Complications and results of reconstruction. J Bone Joint Surg Am 1996; 78: 1322-1329
  • 25 von Laer L, Kraus R, Linhart W. Frakturen und Luxationen im Wachstumsalter. 5. Aufl.. Stuttgart: Thieme; 2007
  • 26 Vogt PM, Hiller M. N.-radialis-Ausfälle im Oberarmbereich. Trauma Berufskr 2012; 14: 197-202
  • 27 Kömürcü F, Zwolak P, Benditte-Klepetko H et al. Management strategies for peripheral iatrogenic nerve lesions. Ann Plast Surg 2005; 54: 135-139
  • 28 Kalenderer O, Reisoglu A, Surer L et al. How should one treat iatrogenic ulnar injury after closed reduction and percutaneous pinning of paediatric supracondylar humeral fractures?. Injury 2008; 39: 463-466
  • 29 McGillion SF. Letter to the editor: Kalenderer O, Reisoglu A, Surer L, Agus H (2008). How should one treat iatrogenic ulnar injury after closed reduction and percutaneous pinning of paediatric supracondylar humeral fractures?. Injury 2009; 40: 337