psychoneuro 2004; 30(12): 672-676
DOI: 10.1055/s-2004-862342
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Akute bakterielle Meningitis

Acute bacterial meningitisJoachim Gerber1 , Holger Schmidt1 , Roland Nau1
  • 1Abteilung Neurologie, Georg-August-Universität Göttingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 January 2005 (online)

Zusammenfassung

Die akute bakterielle Meninigitis ist ein Notfall. Leitsymptome sind Kopfschmerz, Fieber, Meningismus und Bewusstseinsstörung. Nur die unverzüglich eingeleitete Antibiotika-Therapie kann den tödlichen Verlauf verhindern und Komplikationen vermindern. In der Initialtherapie der außerhalb des Krankenhaus erworbenen Meningitis wird eine Kombination aus Ampicillin plus Ceftriaxon oder Ampicillin plus Cefotaxim empfohlen. Nach Identifizierung der Erreger und Bestimmung der Antibiotika-Empfindlichkeit soll eine gezielte antibiotische Therapie durchgeführt werden. Bei der außerhalb des Krankenhaus erworbenen bakteriellen Meningitis kann eine Reduktion der Letalität und der neurologischen Spätschäden durch adjuvante Therapie mit Dexamethason erzielt werden.

Summary

Acute bacterial meningitis requires fast diagnosis and treatment. Clinical symptoms include headache, fever, nuchal rigidity and an altered mental status. Immediate antibiotic therapy is necessary to prevent fatal and unfavorable outcome. Antibiotic treatment in community-acquired meningitis should be initiated with a combination of ampicillin plus ceftriaxone or ampicillin plus cefotaxime. After identification of the causative organism, a specific antibiotic therapy should be performed according to the antibiogram. Adjunctive treatment with dexamethasone has been shown to reduce mortality and to improve outcome in community-acquired bacterial meningitis.

Literatur

  • 1 Campagne G, Schuchat A, Djibo S, Ousseini A, Cisse L, Chippaux JP. Epidemiology of bacterial meningitis in Niamey, Niger, 1981-96.  Bull World Health Organ. 1999;  77 499-508
  • 2 De Gans J, van de Beek D. European dexamethasone in adulthood bacterial meningitis study investigators. Dexamethasone in adults with bacterial meningitis.  N Engl J Med. 2002;  347 1549-1556
  • 3 Faustini A, Fano V, Sangalli M, Ferro S, Celesti L, Contegiacomo P, Renzini V, Perucci CA. Estimating incidence of bacterial meningitis with capture-recapture method, Lazio region, Italy.  Eur J Epidemiol. 2000;  16 843-848
  • 4 Fishbein DB, Palmer DL, Porter KM, Reed WP. Bacterial meningitis in the absence of CSF pleocytosis.  Arch Intern Med. 1981;  141 1369-1372
  • 5 Kelkar P, Li J. Cephalosporin Allergy.  N Engl J Med. 2001;  345 804-809
  • 6 Klugman K, Dagan R. Meropenem Meningitis Study Group. . Randomized comparison of meropenem with cefotaxime for treatment of bacterial meningitis.  Antimicrob Agents Chemother. 1995;  39 1140-1146
  • 7 Müller M, Nau R, Pfister HW. Bakterielle (eitrige) Meningoenzephalitis. In: Diener HC (Hrsg.). Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. Stuttgart: Thieme Verlag 2003: 220-225
  • 8 Nau R, Brück W. Neuronal injury in bacterial meningitis: mechanisms and implications for therapy.  Trends Neurosci. 2002;  25 38-45
  • 9 Nau R, Prange H. Akute purulente ZNS-Erkrankungen. In: Prange H, Bitsch A (Hrsg.). Infektionserkrankungen des Zentralnervensystems. Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft 2001: 244-266
  • 10 Pfister HW. Bakterielle Infektionen. In: Brandt T, Dichgans J, Diener HC (Hrsg.). Therapie und Verlauf neurologischer Erkrankungen. Stuttgart: Kohlhammer 2003: 479-498
  • 11 Reinert R, Al-Lahham A, Lemperle M, Tenholte C, Briefs C, Haupts S, Gerards HH, Lütticken R. Emergence of macrolide and penicillin resistance among invasive pneumococcal isolates in germany.  J Antimicrob Chemother. 2002;  49 61-68
  • 12 Robert-Koch-Institut: Infektionsepidemiologisches Jahrbuch für 2002. Berlin 2003
  • 13 Ross KL, Tyler KL. Bacterial Meningitis and other suppurative infections. In: Braunwald E, Fauci AS, Kasper DL, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL (Hrsg.). Harrison's principles of internal medicine. New York: McGraw-Hill 2001: 2462-2471
  • 14 STIKO . Empfehlungen der ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert-Koch-Institut.  Epidemiologisches Bulletin. 2004;  30 235-250
  • 15 Van de Beek, de Gans J, Spanjaard L, Weisfeldt M, Reitsma J, Vermeulen M. Clinical features and prognostic factors in adults with bacterial meningitis.  N Engl J Med. 2004;  351 1849-1859

Korrespondenzadresse:

Juniorprofessor Dr. Joachim Gerber

Georg-August-Universität Göttingen

Robert-Koch-Str. 40

37075 Göttingen

Email: jgerber@gwdg.de

    >