Skip to main content
Log in

Patientenorientierung durch Patientenbefragungen als ein Qualitätsmerkmal der Krankenversorgung

  • Leitthema: Patientenselbsthilfe
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Gegenläufig zur Dominanz ökonomischer und fiskalischer Aspekte des Gesundheitssystems gewinnt “Patientenorientierung” als ein Qualitätskriterium der Krankenversorgung auch in Deutschlands gesundheitspolitischer Debatte zunehmend an Bedeutung. Immer deutlicher wird, dass sie eine zentrale Handlungsmaxime für alle Einrichtungen und Professionen des Gesundheitswesens zu sein hat und dass es gilt, ihre wesentlichen Elemente – Transparenz des Versorgungsangebots und -geschehens sowie Partizipation der Betroffenen an deren Gestaltung – auf allen Ebenen des Gesundheitswesens umzusetzen. Ein Instrumentarium zur Einbeziehung der Bürger in die Gestaltung des Gesundheitssystems, zum Leistungsvergleich zwischen seinen Einrichtungen und zur Ermittlung von Qualitätsdefiziten stellen Nutzer-, Versicherten- und Patientenbefragungen dar. Systematische Patientenbefragungen sind allerdings nicht in allen Einrichtungsarten gleichermaßen gut möglich, und auch dort, wo ihnen keine schwer überwindbaren situativen und patientenbedingten Hindernisse im Wege stehen, nämlich in Krankenhäusern und Rehabilitationskliniken, werden die Befragungen und ihre Ergebnisse oft dadurch entwertet, dass sie methodisch nicht solide angelegt sind bzw. aus ihnen keine praktischen Konsequenzen gezogen werden. Es gibt aber auch Befragungstechniken, mit deren Hilfe methodische Schwierigkeiten oder praktische Verwertungsdefizite so minimiert werden können, dass Patientenbefragungen durchaus einen profunden Beitrag zur Förderung der Patientenorientierung und Verbesserung der Versorgungsqualität in Gesundheitseinrichtungen leisten können.

Abstract

Contrary but simultaneous to the dominant economic and fiscal aspects of the health system, patient oriented care is also gaining increasing importance in Germany's health-political debate as a criterion of quality for the treatment of patients. It is becoming increasingly clear that patient oriented care must be a central procedural maxim for all institutions and professions within the health care system, and that it is important to implement at all levels of the health care system the most important elements of patient oriented care – transparency of the treatment offers and the participation of the effected persons in the shaping of these offers. Surveys of users, patients and insurance holders represent one method for the involvement of citizens in the shaping of the health care system, for the comparison of the available facilities' health services by the consumers that use them, and for the patient oriented determination of quality deficits within these facilities. Systematic patient surveys, however, are not equally possible in all forms of institutions. Even in locations where no difficultly surmountable situational and patient related hindrances are present, namely in hospitals and rehabilitation clinics, the surveys and their results are often devaluated by the fact that they lack a solid methodical foundation or that no practical consequences are drawn from them. There are, however, surveying techniques which aid in minimizing methodic difficulties or practical implementation deficits such that patient surveys can indeed offer a profound contribution to the promotion of patient orientation and the improvement of the treatment quality in health care institutions.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Lecher, S., Satzinger, W., Trojan, A. et al. Patientenorientierung durch Patientenbefragungen als ein Qualitätsmerkmal der Krankenversorgung. Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz 45, 3–12 (2002). https://doi.org/10.1007/s103-002-8379-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s103-002-8379-8

Navigation