Skip to main content
Log in

Entwicklung der innerklinischen Notfallmedizin in Deutschland

Developments in intraclinical emergency medicine in Germany

  • Kurzbeiträge
  • Published:
Notfall + Rettungsmedizin Aims and scope Submit manuscript

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Sefrin P (2003) Geschichte der Notfallmedizin in Deutschland – unter besonderer Berücksichtigung des Notarztdienstes. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 38(10):623–629. https://doi.org/10.1055/s-2003-42506

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Adams HP, Brott TG, Furlan AJ, Gomez CR, Grotta J, Helgason CM, Kwiatkowski T, Lyden PD, Marler JR, Torner J, Feinberg W, Mayberg M, Thies W (1996) Guidelines for Thrombolytic therapy for acute stroke. A supplement to the guidelines for the management of patients with acute Ischemic stroke: A statement for healthcare professionals from a special writing group of the stroke council, American Heart Association. Circulation 94(5):1167–1174. https://doi.org/10.1161/01.CIR.94.5.1167

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Ärztekammer Berlin (2015) Tätigkeitsbericht 2015. Bericht des Arbeitskreises Interdisziplinäre Notaufnahmen und Notfallmedizin. https://www.aerztekammer-berlin.de/50ueberUns/40_Taetigkeitsbericht/096_TB_2015.pdf. Zugegriffen: 23. Juli 2017

    Google Scholar 

  4. Augurzky B, Beivers A, Dodt C (2017) Handlungsbedarf trotz Krankenhausstrukturgesetz: Elf Thesen zur Reform der Notfallversorgung. RWI Positionen 68. RWI – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung. http://www.rwi-essen.de/media/content/pages/publikationen/rwi-positionen/rwi-position_68_notfallversorgung.pdf. Zugegriffen: 23. Juli 2017

    Google Scholar 

  5. Beneker J, Cwojdzinski D (2007) ABC-Kontamination und Krankenhaus. Das Berliner Konzept – Betrieb von Dekontaminationseinrichtungen an Aufnahmekrankenhäusern in Berlin. Notf Hausarztmedizin 33(5):270–274. https://doi.org/10.1055/s-2007-984431

    Article  Google Scholar 

  6. Berchet C Emergency Care Services: Trends, Drivers and Interventions to Manage the Demand. OECD Working Paper No. 83

  7. Dick W, Lemburg P, Schuster W (1997) Eine neue Zeitschrift stellt sich vor. Notfall 0(0):1–2. https://doi.org/10.1007/PL00010990

    Article  Google Scholar 

  8. Dodt C, DGINA (2016) Organisation und Stufung der Notfallversorgung. https://www.dgina.de/news/dgina-2016-organisation-und-stufung-der-notfallversorgung_54. Zugegriffen: 23. Juli 2017

    Google Scholar 

  9. Dodt C, Behringer W, Bürgi U, Wrede C (2015) Notfallmedizin im Jahr 2015 in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Notf Rettungsmed 18(2):87–93. https://doi.org/10.1007/s10049-015-1995-3

    Article  Google Scholar 

  10. Fischer M, Kehrberger E, Marung H, Moecke H, Prückner S, Trentzsch H, Urban B (2016) Eckpunktepapier 2016 zur notfallmedizinischen Versorgung der Bevölkerung in der Prähospitalphase und in der Klinik. Notf Rettungsmed 19(5):387–395. https://doi.org/10.1007/s10049-016-0187-0

    Article  Google Scholar 

  11. Groening M, Grossmann F, Hilmer T, Singler K, Somasundaram R, Wilke P (2017) Ältere Notfallpatienten: Blickschärfung notwendig. Dtsch Arztebl 114(11):A-512 (B-446/C-436)

    Google Scholar 

  12. Karakoumis J, Nickel CH, Kirsch M, Rohacek M, Geigy N, Müller B, Ackermann S, Bingisser R (2015) Emergency presentations with nonspecific complaints-the burden of morbidity and the spectrum of underlying disease. Nonspecific complaints and underlying disease. Medicine (Baltimore) 94(26):e840. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000000840

    Article  Google Scholar 

  13. Kulla M, Goertler M, Somasundaram R, Walcher F, Greiner F, Lefering R, Wrede C, Rubak K, Hörster A, Baacke M, Erdmann B, Dormann H, Harth A, Brammen D (2016) Bewertung von Qualitätsindikatoren für die Notaufnahme. Notf Rettungsmed 19(8):646–656. https://doi.org/10.1007/s10049-016-0236-8

    Article  Google Scholar 

  14. Kulla M, Brammen D, Greiner F, Hörster A, Lefering R, Somasundaram R, Wrede C, Röhrig R, Erdmann B (2016) Vom Protokoll zum Register – Entwicklungen für ein bundesweites Qualitätsmanagement in deutschen Notaufnahmen. DIVI 7:12–20

    Google Scholar 

  15. Kumar A, Roberts D, Wood KE, Light B, Parrillo JE, Sharma S, Suppes R, Feinstein D, Zanotti S, Taiberg L, Gurka D, Kumar A, Cheang M (2006) Duration of hypotension before initiation of effective antimicrobial therapy is the critical determinant of survival in human septic shock. Crit Care Med 34(6):1589–1596. https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000217961.75225.E9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Mockel M, Searle J, Muller R, Slagman A, Storchmann H, Oestereich P, Wyrwich W, Ale-Abaei A, Vollert JO, Koch M, Somasundaram R (2013) Chief complaints in medical emergencies: Do they relate to underlying disease and outcome? The Charité Emergency Medicine Study (CHARITEM). Eur J Emerg Med 20(2):103–108. https://doi.org/10.1097/MEJ.0b013e328351e609

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Rhodes A, Evans LE, Alhazzani W et al (2017) Surviving sepsis campaign: International guidelines for management of sepsis and septic shock: 2016. Intensive Care Med 43(3):304–377. https://doi.org/10.1007/s00134-017-4683-6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Riessen R, Gries A, Seekamp A, Dodt C, Kumle B, Busch H‑J (2015) Positionspapier für eine Reform der medizinischen Notfallversorgung in deutschen Notaufnahmen. Notf Rettungsmed 18(3):174–185. https://doi.org/10.1007/s10049-015-0013-0

    Article  Google Scholar 

  19. Rivers E, Nguyen B, Havstad S, Ressler J, Muzzin A, Knoblich B, Peterson E, Tomlanovich M (2001) Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 345(19):1368–1377. https://doi.org/10.1056/NEJMoa010307

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Schmiedhofer MH, Searle J, Slagman A, Möckel M (2016) Inanspruchnahme zentraler Notaufnahmen: Qualitative Erhebung der Motivation von Patientinnen und Patienten mit nichtdringlichem Behandlungsbedarf. Gesundheitswesen. https://doi.org/10.1055/s-0042-100729

    PubMed  Google Scholar 

  21. Singler K, Dormann H, Dodt C, Heppner HJ, Püllen R, Burkhardt M, Swoboda W, Roller-Wirnsberger RE, Pinter G, Mrak P, Münzer T (2016) Der geriatrische Patient in der Notaufnahme. Notfall 19(6):496–499. https://doi.org/10.1007/s10049-016-0216-z

    Article  Google Scholar 

  22. Somasundaram R, Geissler A, Leidel BA, Wrede CE (2016) Beweggründe für die Inanspruchnahme von Notaufnahmen – Ergebnisse einer Patientenbefragung. Gesundheitswesen. https://doi.org/10.1055/s-0042-112459

    PubMed  Google Scholar 

  23. http://www.svr-gesundheit.de/fileadmin/user_upload/2017_09_07_Pressemitteilung_SVR_Werkstattgespraech.pdf

  24. Tarnutzer AA, Lee S‑H, Robinson KA, Wang Z, Edlow JA, Newman-Toker DE (2017) ED misdiagnosis of cerebrovascular events in the era of modern neuroimaging. A meta-analysis. Neurology 88(15):1468–1477. https://doi.org/10.1212/WNL.0000000000003814

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Wrede C, Wyrwich W, Gries A (2016) Fort- und Weiterbildungskonzepte in der klinischen Notfallmedizin. Notf Rettungsmed 19(7):533–539. https://doi.org/10.1007/s10049-016-0224-z

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Wrede.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Wrede und R. Somasundaram geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Wrede, C., Somasundaram, R. Entwicklung der innerklinischen Notfallmedizin in Deutschland. Notfall Rettungsmed 20, 570–573 (2017). https://doi.org/10.1007/s10049-017-0352-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-017-0352-0

Navigation