Skip to main content
Log in

Interkulturelle Kompetenz in der medizinischen Praxis

Intercultural competence in medical practice

  • Originalarbeit
  • Published:
Ethik in der Medizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Durch Migrationsprozesse und zunehmenden Pluralismus ist in Deutschland das Thema „kulturelle Diversität“ in der Medizin aktueller denn je. In der medizinischen Fachliteratur und im gesellschaftlichen Diskurs wird vermehrt von interkulturellen Konflikten im Kontakt zwischen Arzt und Patient berichtet, was die Frage nach der Rolle von Interkultureller Kompetenz für die klinische Praxis aufwirft. Zunächst widmet sich der Beitrag kritisch den verschiedenen Auffassungen des Begriffs „Kultur“ im medizinischen Kontext, um anschließend eine Methode der interkulturellen Philosophie als eine Möglichkeit für eine kultursensitive Ethik zu skizzieren. Anschließend wird aufgezeigt, welche Schwierigkeiten mit dem Begriff der Interkulturellen Kompetenz verbunden sind und weshalb die Autoren diesen trotzdem als unerlässlich für die Wahrnehmung potentieller Konfliktfelder als auch für den Umgang mit diesen erachten. Schließlich werden derzeitige Entwicklungen in der medizinischen Ausbildung sowie konkrete Beispiele für eine kultursensible Ethikberatung illustriert. Es zeigt sich, dass international zahlreiche Ausgestaltungen Interkultureller Kompetenz in Form von Leitfäden und konkreten Schulungsmodulen existieren, aber auch, dass es in Deutschland an konkreten Umsetzungen in der Breite mangelt und die Zusammenarbeit wissenschaftlicher Disziplinen sowie der betroffenen Institutionen derzeit noch ausbaufähig ist.

Abstract

Definition of the problem The issue of cultural diversity in medicine is more relevant than ever due to increased migration and pluralism. Over the past few years, both cross-cultural conflicts and the role cultural imperatives and values play in the physician-patient relationship have been a focus of public as well as scientific discourse. The question of how to provide culturally sensitive care has, therefore, become increasingly urgent. Training health care professionals in intercultural competence is a major step forward, but so far the medical field in Germany has been slow to acknowledge the significance of this topic. Arguments In this article, the authors critically analyze the different concepts of culture and the conception of culture in the medical context and advance a framework of intercultural philosophy designed to specify a culturally sensitive ethics. Subsequently, the notion of the concept of “intercultural competence” is examined, on the basis of which the authors argue that a form of competence is needed, which is founded on a constructivist approach. Furthermore, developments in medical education regarding (1) the implementation of cultural training and (2) cultural engagement in clinical ethics are illustrated. Conclusion There are many developments in the form of guidelines and training modules which provide a productive chance for collaboration between diverse scientific disciplines. At the same time, there is room for improvement in the field of education and advanced training. In order to meet the need for culturally sensitive care in German hospitals and to achieve the levels attained internationally, it is essential to build upon the programs and suggestions that are outlined in this article and create standards for hospitals and medical curricula.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Zur leichteren Lesbarkeit wird in diesem Beitrag das generische Maskulinum verwendet, es sind jedoch immer – wenn nicht gesondert markiert – beide Geschlechter gemeint.

  2. Vgl. Polylog. Forum für interkulturelle Philosophie e. V.: http://prof.polylog.org/obj-de.htm. Zugegriffen: 02. Feb. 2012.

  3. Als Beispiele lassen sich das Tötungsverbot oder die „goldene Regel“ heranziehen.

Literatur

  1. American Society for Bioethics and Humanities (1998) Core competencies for health care ethics consultation. ASBH, Glenview

    Google Scholar 

  2. Becker GK (2000) The moral status of persons: perspectives on bioethics. Rodopi Bv Editions, Amsterdam

    Google Scholar 

  3. Boecker MC, Jäger M (2006) Interkulturelle Kompetenz – Schlüsselkompetenz des 21. Jahrhunderts? Thesenpapier der Bertelsmann Stiftung auf Basis der Interkulturellen-Kompetenz-Modelle von Dr. Darla K. Deardorff. http://www.bertelsmann-stiftung.de/bst/de/media/xcms_bst_dms_17145_17146_2. pdf. Zugegriffen: 28. Nov. 2011

  4. Braune F (2011) Informed Consent im kulturbedingten Spannungsfeld. In: Peintinger M (Hrsg) Interkulturell kompetent. Ein Handbuch für Ärztinnen und Ärzte. Facultas, Wien, S 189–201

    Google Scholar 

  5. Carter MA, Klugman CM (2001) Cultural engagement in clinical ethics. A model for ethics consultation. Camb Q Healthc Ethics 10:16–33

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Dreißig V (2005) Interkulturelle Kommunikation im Krankenhaus. Eine Studie zur Interaktion zwischen Klinikpersonal und Patienten mit Migrationshintergrund. Transcript, Bielefeld

    Google Scholar 

  7. European Project Migrant Friendly Hospital (MFH) (2004) The Amsterdam declaration towards migrant-friendly hospitals in an ethno-culturally diverse Europe. http://www.mfh-eu.net/public/files/european_recommendations/mfh_amsterdam_declaration_english.pdf. Zugegriffen: 28. Nov. 2011

  8. Grützmann T (2012) Interkulturalität in der klinisch-ethischen Praxis: Bedarf und Möglichkeiten zum Erwerb von Interkultureller Kompetenz für den Umgang mit Patienten mit Migrationshintergrund. In: Hillerbrand R, Steger F (Hrsg) Ethik in der Praxis. Mentis, Paderborn [im Druck]

  9. Hanssen I (2003) An intercultural nursing perspective on autonomy. Nurs Ethics 11:28–41

    Article  Google Scholar 

  10. Hanssen I (2004) From human ability to ethical principle: an intercultural perspective on autonomy. Med Healthc Philos 7:269–279

    Article  Google Scholar 

  11. Holenstein E (1998) Ein Dutzend Daumenregeln zur Vermeidung interkultureller Missverständnisse. In: Holenstein E (Hrsg) Kulturphilosophische Perspektiven. Schulbeispiel Schweiz. Europäische Identität auf dem Prüfstand. Globale Verständigungsmöglichkeiten. Suhrkamp, Frankfurt a. M., S 288–312

    Google Scholar 

  12. Hyun I (2008) Clinical cultural competence and the threat of ethical relativism. Camb Q Healthc Ethics 17:154–163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Ilkilic I (2007) Medizinethische Aspekte im Umgang mit muslimischen Patienten. Dtsch Med Wochenschr 132:1587–1590

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Ilkilic I (2008) Kulturelle Aspekte bei ethischen Entscheidungen am Lebensende und Interkulturelle Kompetenz. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 51:857–864

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Kleinman A, Benson P (2006) Anthropology in the clinic: the problem of cultural competency and how to fix it. PLoS Med 3:1673–1676, e294. doi:10.1371/journal.pmed.0030294

    Article  Google Scholar 

  16. Knipper M, Akinci A (2005) Wahlfach „Migrantenmedizin“ – Interdisziplinäre Aspekte der medizinischen Versorgung von Patienten mit Migrationshintergrund: Das erste reguläre Lehrangebot zum Thema „Medizin und ethnisch-kulturelle Vielfalt“ in Deutschland. GMS Z Med Ausbild 22(4):Doc215. http://www.egms.de/en/journals/zma/2005-22/zma000215.shtml. Zugegriffen: 28. Nov 2011

    Google Scholar 

  17. Knipper M, Akinci S, Soydan N (2010) Culture and healthcare in medical education: migrants’ health and beyond. GMS Z Med Ausbild 27(3):Doc41. http://www.egms.de/static/de/journals/zma/2010-27/zma000678.shtml. Zugegriffen: 28. Nov. 2011

    PubMed  Google Scholar 

  18. Koshi PT (1976) Cultural diversity in the nursing curricula. J Nurs Educ 15:14–21

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Kropiunigg U (2011) Medizin, Integration und Kohärenz im interkulturellen Kontext. In: Peintinger M (Hrsg) Interkulturell kompetent. Ein Handbuch für Ärztinnen und Ärzte. Facultas, Wien, S 39–62

    Google Scholar 

  20. Menz F (2011) Ärztliche Gespräche mit PatientInnen mit geringen Deutschkenntnissen. In: Peintinger M (Hrsg) Interkulturell kompetent. Ein Handbuch für Ärztinnen und Ärzte. Facultas, Wien, S 225–235

    Google Scholar 

  21. Nora LM, Daugherty SR, Mattis-Peterson A, Stevenson L, Goodman LJ (1994) Improving cross-cultural skills of medical students through medical school-community partnerships. West J Med 161:144–147

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Orr RD, Marshall PA, Osborne J (1995) Cross-cultural considerations in clinical ethics consultations. Arch Fam Med 4:159–164

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Paasche-Orlow M (2004) The ethics of cultural competence. Acad Med 79:347–350

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Peintinger M (2011) Interkulturell kompetent. Ein Handbuch für Ärztinnen und Ärzte. Facultas, Wien

    Google Scholar 

  25. Peters T (2008) Macht im Kommunikationsgefälle – der Arzt und sein Patient. Frank und Timme, Berlin

    Google Scholar 

  26. Srivastava RH (2007) The healthcare professional’s guide to clinical cultural competence. Mosby, Toronto

    Google Scholar 

  27. Tseng W-S, Streltzer J (2008) Cultural competence in health care. A guide for professionals. Springer, New York

    Book  Google Scholar 

  28. Van Keuk E, Ghaderi C, Joksimovic L, David D (2011) Diversity. Transkulturelle Kompetenz in klinischen und sozialen Arbeitsfeldern. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  29. Van Mook W (2011) Teaching and assessment of professional behaviour: rhetoric and reality. Dissertation, Universität Maastricht

  30. Westra AE, Willems DL, Smit BJ (2009) Communicating with Muslim parents: „the four principles“ are not as culturally neutral as suggested. Eur J Pediatr 168:1383–1387

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Wimmer A (1996) Kultur. Zur Reformulierung eines sozialanthropologischen Grundbegriffs. Köln Z Soziol Sozialpsychol 48:401–425

    Google Scholar 

  32. Wimmer B (2011) Brücken bauen statt Barrieren – Community Interpreting als Beitrag zur Integration von MigrantInnen in das regionale Gesundheitswesen. In: Peintinger M (Hrsg) Interkulturell kompetent. Ein Handbuch für Ärztinnen und Ärzte. Facultas, Wien, S 237–251

    Google Scholar 

  33. Wimmer FM (2004) Interkulturelle Philosophie. Wiener Universitätsverlag, Wien

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die Autoren geben an, dass keine Interessenkonflikte bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Tatjana Grützmann M.A..

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Grützmann, T., Rose, C. & Peters, T. Interkulturelle Kompetenz in der medizinischen Praxis. Ethik Med 24, 323–334 (2012). https://doi.org/10.1007/s00481-012-0223-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00481-012-0223-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation