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Dreidimensionale Trainingstherapie bei Neuropathia vestibularis

Three-dimensional training therapy in vestibular neuropathy

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Zusammenfassung

Hintergrund

Zur Sporttherapie bei Patienten mit Neuropathia vestibularis existieren derzeit in Deutschland keine evidenzbasierten Rehabilitationskonzepte. Ziel dieser Längsschnittuntersuchung war die Evaluierung eines modularisierten sensomotorischen Trainingsprogramms.

Methodik

In die Studie wurden 68 Patienten mit Neuropathia vestibularis eingeschlossen. Die Intervention umfasste 30 Trainingseinheiten à 30 min (10-mal Aerostep, 20-mal Spacecurl) und wurde anhand der abhängigen Variablen posturale Stabilität, posturale Subsysteme und subjektive Befindlichkeit mit der Posturographie bzw. einem standardisierten Fragebogen (Dizziness Handicap Inventory, DHI) evaluiert.

Ergebnisse

Signifikante Interaktionseffekte fanden sich in den Parametern posturale Stabilität (p=0,019), zerebelläre Steuerungsmechanismen (p=0,033) sowie in der physischen Subskala des DHI (p=0,001). In der differenzierten Betrachtung der beiden Trainingsphasen konnte in der Aerostep-Phase der größte Effekt im Frequenzbereich F 5–6 (d=0,563, somatosensorisches System) nachgewiesen werden, wohingegen die Spacecurl-Phase im Frequenzbereich F 7–8 (d=0,281) gering wirksam war.

Fazit

Die sensomotorische Intervention mit Aerostep und Spacecurl erwies sich gegenüber der traditionellen Rehabilitation als geeignet, die posturale Stabilität und subjektive Befindlichkeit nachhaltig zu verbessern.

Abstract

Background

No evidence-based rehabilitation concepts exist regarding mobilization and sports therapy in patients with vestibular neuropathy in Germany. The goal of this longitudinal study was to evaluate a standardized sensorimotor training program with two different training phases.

Methods

Sixty-eight patients with vestibular neuropathy were randomized into treatment and control groups. The patients performed a training program of 30 units of 30 min each (10× Aerostep, 20× Spacecurl) and were investigated concerning postural stability, postural subsystems, and subjective perception with posturography and a standardized questionnaire (Dizziness Handicap Inventory, DHI).

Results

Postural stability (p=0.019) and cerebellar control mechanisms (frequency range F 7–8, p=0.033) could be improved significantly. The questionnaire showed significant changes in the physical subscore (p=0.001). Differentiated analysis of the two training phases showed the greatest impact in the frequency range F 5–6 (d=0.563; somatosensory system) in the Aerostep phase and the greatest benefit in the frequency range F 7–8 (d=0.281) in the Spacecurl phase.

Conclusion

Somatosensory intervention with Aerostep and Spacecurl in vestibular neuropathy could significantly influence postural stability and subjective perception compared to traditional rehabilitation.

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Lauenroth, A., Pudszuhn, A., Bloching, M. et al. Dreidimensionale Trainingstherapie bei Neuropathia vestibularis. Manuelle Medizin 46, 219–227 (2008). https://doi.org/10.1007/s00337-008-0614-5

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