Skip to main content
Log in

Depression – überdiagnostiziert bei Frauen, unterdiagnostiziert bei Männern?

Major depression – overdiagnosed in women, underdiagnosed in men?

  • Frauengesundheit in der Praxis
  • Published:
Der Gynäkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Frauen erkranken etwa 2- bis 3-mal so häufig an einer Depression wie Männer. Als Ursachen dafür müssen methodische, biologische, psychosoziale und sozioökonomische Faktoren angenommen werden. Die soziale Geschlechterrolle ist dabei ein entscheidender Faktor. Eine Überdiagnostizierung der Depression bei Frauen wird durch die bisherigen Forschungsergebnisse nicht belegt, vielmehr muss die hohe Depressionsrate auf belastungsreiche Lebenslagen von Frauen, einer spezifisch weiblichen Vulnerabilität für soziale Stressoren und einer ebenfalls spezifisch weiblichen emotionsbezogenen Stressverarbeitung zurückgeführt werden. Bei Männern dagegen kann die geringere Depressionsrate am ehesten mit einer Unterdiagnostizierung erklärt werden. Gründe dafür sind mangelnde Hilfesuche, männerspezifische Stressverarbeitung und eine einseitige Depressionsdiagnostik. Die bisherigen Befunde zur Depression bestätigen, wie wichtig eine geschlechtersensible Perspektive in Forschung und Praxis ist, insbesondere bei Erkrankungen, die als geschlechtstypisch gelten.

Abstract

Major depression is two to three times as common in women as in men. Explanations for this difference include methodological, biological, psychosocial, and socioeconomic factors. Gender roles are most important in this context. Previous findings suggest that depression in women is not mainly due to overdiagnosing but to stressful life situations, a specific vulnerability to social stressors, and an emotion-focused stress response. In men, depression can more likely be explained by underdiagnosing resulting from men’s insufficiency in seeking help; men’s externalizing of the stress response, thus masking typical depressive symptoms; and a gender bias in diagnosing. A gender-sensitive approach in research and clinical practice is necessary for improving assessment and treatment of men and women, especially with regard to diseases that are held to be gender-specific.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Bech P (2001) Male depression: stress and aggression as pathways to major depression. In: Dawson A, Tylee A (eds) Depression – social and economic timebomb. British Medical Journal Books, London, pp 63–66

  2. Kämmerer A (2001) Weibliches Geschlecht und psychische Störungen – Epidemiologische, diagnostische und ätiologische Überlegungen. In: Franke A, Kämmerer A (Hrsg) Klinische Psychologie der Frau. Ein Lehrbuch. Hogrefe, Göttingen, S 51–88

  3. Karasek R, Theorell T (1990) Healthy work: stress, productivity, and the reconstruction of working life. Basic Books, New York/NY

  4. Kühner C (2006) Frauen. In: Stoppe G, Bramesfeld A, Schwarz F-W (Hrsg) Volkskrankheit Depression? Bestandsaufnahme und Perspektiven. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 191–214

  5. Lefebvre J, Lesage A, Cyr M, Toupin J (1998) Factors related to utilization of services for mental health reasons in Montreal, Canada. Soc Psychiatry Epidemiol 33: 291–298

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Matthews KA, Gump BB (2002) Chronic work stress and marital dissolution increase risk of posttrial mortality in men from the Multiple Risk Factor Intervention Trial. Arch Intern Med 162: 309–315

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Meuser M (1998) Geschlecht und Männlichkeit. Soziologische Theorie und kulturelle Deutungsmuster. Leske und Budrich, Opladen

  8. Möller-Leimkühler AM (2004) Is there evidence for a male depressive syndrome in patients with major depression? J Affect Disord 80: 87–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Möller-Leimkühler AM (2006) Wie Sie die männliche Depression erkennen. Neurologe Psychiater 11: 25–30

    Google Scholar 

  10. Möller-Leimkühler AM, Heller J, Paulus NC (2007) Subjective well-being and „male depression“ in male adolescents. J Affect Disord 98: 65–72

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Möller-Leimkühler AM, Yücel M (in Vorbereitung) Risk of male depression and gender-role orientation in university students.

  12. Pollack W (1998) Mourning, melancholia, and masculinity: recognizing and treating depression in men. In: Pollack W, Levant R (eds) A new psychotherapy for men. Wiley, New York, pp 147–166

  13. Rotermann M (2007) Marital breakdown and subsequent depression. Health Rep 18: 33–44

    PubMed  Google Scholar 

  14. Siegrist J (1996) Adverse health effects of high-effort/low-reward conditions. J Occup Health Psychol 1: 27–41

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Stroud LR, Salovey P, Epel ES (2002) Sex differences in stress responses: social rejection versus achievement stress. Biol Psychiatry 52: 318–327

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Vonk R, Ashmore RD (2003) Thinking about gender types: cognitive organization of female and male types. Br J Soc Psychol 42: 257–280

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Walinder J, Rutz W (2001) Male depression and suicide. Int Clin Psychopharmacol (suppl 2) 16: 21–24

    Google Scholar 

  18. Weissman M, Olfson M (1995) Depression in women: implications for health care research. Science 269: 799–801

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Winkler D, Pjrek E, Kasper S (2005) Anger attacks in depression – evidence for a male depressive syndrome. Psychother Psychosom 74: 303–307

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Wittchen H-U, Schuster P, Pfister H et al. (1999) Depressionen in der Allgemeinbevölkerung – schlecht erkannt und selten behandelt. Nervenheilkd 18: 202–209

    Google Scholar 

  21. Zierau F, Bille A, Rutz W, Bech P (2002) The Gotland Male Depression Scale: a validity study in patients with alcohol use disorders. Nord J Psychiatry 56: 265–271

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A.M. Möller-Leimkühler.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Möller-Leimkühler, A. Depression – überdiagnostiziert bei Frauen, unterdiagnostiziert bei Männern?. Gynäkologe 41, 381–388 (2008). https://doi.org/10.1007/s00129-008-2161-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00129-008-2161-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation