Zusammenfassung
Die demografischen Veränderungen unserer Gesellschaft führen zwangsläufig zu einer Zunahme der spezifischen Erkrankungen und Verletzungen der älteren Generation. So steigt auch der prozentuale Anteil an osteoporotischen und Ermüdungsfrakturen insgesamt und damit die absolute Anzahl der Insuffizienzfrakturen des Beckenrings. Beim jungen Menschen ist eine Beckenringfraktur meist Folge eines Hochrasanztraumas. Im Alter kommt es oft bereits bei Niedrigenergietraumen oder gar ohne Trauma zu dieser Verletzung, welche dann als Insuffizienzfraktur zu werten ist, deren Problematik in der konventionellen Klassifikation nicht ausreichend abgebildet wird. Oft muss die konventionelle radiologische Diagnostik durch schnittbildgebende Verfahren ergänzt werden. Die Therapieformen müssen stärker als bei den klassischen Frakturen an den Allgemeinzustand und die Lebensumstände des Patienten angepasst werden und die deutlich verminderte Haltekraft der Osteosynthesen im veränderten Knochen berücksichtigen.
Abstract
The demographic changes in society automatically lead to an increase in specific diseases and injuries in the older generation. Therefore, the proportion of osteoporotic and fatigue fractures increases in total and also the absolute number of insufficiency fractures of the pelvic ring. In younger people pelvic ring fractures are mostly due high speed trauma. In the elderly this often occurs by low energy trauma or even with no trauma which is then designated as insufficiency fracture. The problematic of such fractures is insufficiently covered in the conventional classification. Conventional radiological diagnostics must often be supplemented by slice imaging procedures. The therapy forms must be more closely adapted to the general condition and physical health of the patient than by classical fractures and the substantially reduced sustainability of osteosynthesis in altered bones must be taken into consideration.
Abbreviations
- AO:
-
Arbeitsgemeinschaft für Osteosynthesefragen
- CT:
-
Computertomographie
- ISG:
-
Iliosakralgelenk
- L:
-
Lumbal
- LWK:
-
Lendenwirbelkörper
- LWS:
-
Lendenwirbelsäule
- MPR:
-
Multiplanare Rekonstruktion
- MRT:
-
Magnetresonanztomographie
- OTA:
-
„Orthopedic Trauma Association“
- PET:
-
Positronenemissionstomographie
- PMMA:
-
Polymethylmethacrylat
- PTH:
-
Parathormon
- S:
-
Sakral
Literatur
Pfeilschifter J, Cooper C, Watts NB et al (2012) Regional and age-related variations in the proportions of hip fractures and major fractures among postmenopausal women: the global longitudinal study of osteoporosis in women. Osteoporos Int 23(8):2179–2188
Hauschild O, Strohm PC, Culemann U et al (2008) Mortality in patients with pelvic fractures: results from the German pelvic injury register. J Trauma 64(2):449–455
Gansslen A, Pohlemann T, Paul C et al (1996) Epidemiology of pelvic ring injuries. Injury [Suppl 1] 27:A13–20
Pohlemann T, Stengel D, Tosounidis G et al (2011) Survival trends and predictors of mortality in severe pelvic trauma: estimates from the German Pelvic Trauma Registry Initiative. Injury 42(10):997–1002
Bohme J, Höch A, Boldt A, Josten C (2012) Influence of routine CT examination on fracture classification and therapy for pelvic ring fractures in patients aged over 65 years old. Z Orthop Unfall 150(5):477–483
Pohlemann T, Gansslen A, Tscherne H (2000) Beckenringverletzung. Diagnostik und aktuelle Behandlungsmöglichkeiten. Unfallchirurg 103(9):769–786
Tile M (1988) Pelvic ring fractures: should they be fixed? J Bone Joint Surg Br 70(1):1–12
Rommens PM, Wagner D, Hofmann A (2012) Osteoporotic fractures of the pelvic ring. Z Orthop Unfall 150(3):e107–e120
Tscherne H, Pohlemann T (1998) Unfallchirurgie Becken und Acetabulum. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 53–55
Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop Relat Res 227:67–81
Smith GR, Northrop CH, Loop JW (1977) Jumpers‘ fractures: patterns of thoracolumbar spine injuries associated with vertical plunges. Radiology 122(3):657–663
Weber M, Hasler P, Gerber H (1999) Sacral insufficiency fractures as an unsuspected cause of low back pain. Rheumatology (Oxford) 38(1):90–91
Judet R, Judet J, Letournel E (1964) Fractures of the acetabulum: classification and surgical approaches for open reduction. Preliminary report. J Bone Joint Surg Am 46:1615–1646
Stöckle U (2001) Schräg dorsaler Beckenfixateur – Ein neues Konzept zur Beckenstabilierung - Klinische und biomechanische Grundlagen, Entwicklung, biomechanische Testung. Habilitationsschrift, Humboldt-Universität Berlin, S 16, Abb. 7
Longhino V, Bonora C, Sansone V (2011) The management of sacral stress fractures: current concepts. Clin Cases Miner Bone Metab 8(3):19–23
Blake SP, Connors AM (2004) Sacral insufficiency fracture. Br J Radiol 77(922):891–896
Murthy NS (2012) Imaging of stress fractures of the spine. Radiol Clin North Am 50(4):799–821
Cabarrus MC, Ambekar A, Lu Y, Link TM (2008) MRI and CT of insufficiency fractures of the pelvis and the proximal femur. AJR Am J Roentgenol 191(4):995–1001
Ahovuo JA, Kiuru MJ, Visuri T (2004) Fatigue stress fractures of the sacrum: diagnosis with MR imaging. Eur Radiol 14(3):500–505
Bohme J, Höch A, Gras F et al (2012) Polytrauma mit Beckenfraktur und schwerem Thoraxtrauma. Unfallchirurg Jun 17. [Epub ahead of print]
Culemann U, Scola A, Tosounidis G et al (2010) Versorgungskonzept der Beckenringverletzung des alten Patienten. Eine Herausforderung. Unfallchirurg 113(4):258–271
Gebhard F, Culemann U (2010) Beckenringverletzungen im Alter. Unfallchirurg 113(4):257
Tosounidis G, Wirbel R, Culemann U, Pohlemann T (2006) Fehleinschätzung bei vorderer Beckenringfraktur im höheren Lebensalter. Unfallchirurg 109(8):678–680
Rommens PM, Wagner D, Hofmann A (2012) Surgical management of osteoporotic pelvic fractures: a new challenge. Eur J Trauma Emerg Surg 38(5):499–509
Ochs BG, Gonser C, Siozawa T et al (2010) Computer-assisted periacetabular screw placement: comparison of different fluoroscopy-based navigation procedures with conventional technique. Injury 41(12):1297–1305
Starr AJ, Walter JC, Harris RW et al (2002) Percutaneous screw fixation of fractures of the iliac wing and fracture-dislocations of the sacro-iliac joint (OTA types 61-B2.2 and 61-B2.3, or Young-Burgess „lateral compression type II“ pelvic fractures). J Orthop Trauma 16(2):116–123
Bohme J, Hoch A, Josten C (2012) Osteoporotische Frakturen des Beckens. Chirurg 83(10):875–881
Shah RV (2012) Sacral kyphoplasty for the treatment of painful sacral insufficiency fractures and metastases. Spine J 12(2):113–120
Mears SC, Sutter EG, Wall SJ et al (2010) Biomechanical comparison of three methods of sacral fracture fixation in osteoporotic bone. Spine (Phila Pa 1976) 35(10):E392–E395
Bastian JD, Keel MJ, Heini PF et al (2012) Complications related to cement leakage in sacroplasty. Acta Orthop Belg 78(1):100–105
Trouvin AP, Alcaix D, Somon T, Zarnitsky C (2012) Analgesic effect of sacroplasty in osteoporotic sacral fractures: a study of six cases. Joint Bone Spine 79(5):500–503
Mehling I, Hessmann MH, Rommens PM (2012) Stabilization of fatigue fractures of the dorsal pelvis with a trans-sacral bar. Operative technique and outcome. Injury 43(4):446–451
Kobbe P, Hockerts I, Sellei RM et al (2012) Minimally invasive stabilisation of posterior pelvic-ring instabilities with a transiliac locked compression plate. Int Orthop 36(1):159–164
Keel MJ, Benneker LM, Siebenrock KA, Bastian JD (2011) Less invasive lumbopelvic stabilization of posterior pelvic ring instability: technique and preliminary results. J Trauma 71(3):E62–E70
Lange U, Muller-Ladner U, Pfeilschifter J (2011) Osteoporose: Leitliniengerechte Prophylaxe, Diagnostik und Therapie. Internist (Berl) 52(7):843–853
Aspenberg P, Genant HK, Johansson T et al (2010) Teriparatide for acceleration of fracture repair in humans: a prospective, randomized, double-blind study of 102 postmenopausal women with distal radial fractures. J Bone Miner Res 25(2):404–414
Peichl P, Holzer LA, Maier R, Holzer G (2011) Parathyroid hormone 1–84 accelerates fracture-healing in pubic bones of elderly osteoporotic women. J Bone Joint Surg Am 93(17):1583–1587
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Stuby, F., Schäffler, A., Haas, T. et al. Insuffizienzfrakturen des Beckenrings. Unfallchirurg 116, 351–366 (2013). https://doi.org/10.1007/s00113-012-2349-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-012-2349-y