Skip to main content
Log in

Luxation des Ellenbogengelenks des Erwachsenen

Dislocation of the adult elbow joint

  • CME Weiterbildung • Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Luxationen und Luxationsfrakturen des Ellenbogens resultieren in typischen Verletzungsmustern unterschiedlicher Instabilitätsgrade, deren systematische und frühzeitige Analyse das Behandlungskonzept sowie das Risikopotenzial der individuellen Verletzung erschließen lässt. Standardisierte diagnostische Algorithmen helfen, eine Fehleinschätzung des Verletzungsausmaßes zu vermeiden. In der Wahl des Therapieverfahrens gilt es, eine Balance zwischen der konzentrischen Gelenkreposition, der Stabilität und der möglichst raschen Mobilisation des Ellenbogens zu erzielen, um ein günstiges funktionelles Resultat zu erreichen. Die meist einfachen und prognostisch günstigen Verletzungen können nach der geschlossenen Reposition stabil und unproblematisch früh-funktionell nachbehandelt werden. Dagegen bieten osteoligamentäre Kombinationsverletzungen eine ernste Prognose und bedürfen einer differenzierten und stringenten, meist technisch anspruchsvollen Therapie der jeweiligen Verletzungskomponenten, um typische Komplikationen zu vermeiden. Ein standardisiertes Vorgehen unterstützt den behandelnden Arzt hierbei, ein akzeptables Resultat zu erreichen.

Abstract

Dislocations and fracture-dislocations of the elbow joint result in typical injury patterns of variable joint instability. A systematic and early in-depth analysis of the injury components offers the approach to the options of therapy and the evaluation of the risk potential of the individual lesion. Standardized diagnostic algorithms help to avoid an inadequate assessment of the extent of injury. With regard to the choice of therapy finding a balance between the concentric reduction of the elbow joint, stability and an early regain of motion provides the key to a good functional outcome. A great number of simple elbow dislocations have a good prognosis and can be managed with early motion due to the inherent joint stability after closed reduction. In contrast, the more rare osteo-ligamentous combination injuries have a poor prognosis if the corresponding injury components are not adequately recognized and addressed by a mostly technically demanding surgical treatment to avoid the otherwise impending typical complications. A standardized surgical algorithm may provide the basis to achieve a satisfactory functional result in this challenging clinical entity of elbow trauma.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15
Abb. 16
Abb. 17
Abb. 18

Literatur

  1. Ball CM, Galatz LM, Yamaguchi K (2002) Elbow instability: treatment strategies and emerging concepts. Instr Course Lect 51:53–61

    PubMed  Google Scholar 

  2. DiPaola M, Geissler WB, Osterman AL (2008) Complex elbow instability. Hand Clin 24:39–52

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Doornberg JN, Ring DC (n d) Fracture of the anteromedial facet of the coronoid process. J Bone Joint Surg Am 88:2216–2224

  4. Duckworth AD, Ring D, Kulijdian A, McKee MD (2008) Unstable elbow dislocations. J Shoulder Elbow Surg 17:281–286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Egol KA, Immerman I, Paksima N et al (2007) Fracture dislocation of the elbow. Bull NYU Hosp Jt Dis 65:263–270

    PubMed  Google Scholar 

  6. Eygendaal D, Verdegaal SH, Obermann WR et al (2000) Posterolateral dislocation of the elbow joint: relationship to medial instability. J Bone Joint Surg Am 82:555–560

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Gausepohl T, Pennig D, Mader K (1997) Der transartikuläre Bewegungsfixateur bei Luxationen und Luxationsfrakturen des Ellenbogengelenkes. Osteosyn Int 5:102–110

    Google Scholar 

  8. Hobgood ER, Khan SO, Field LD (2008) Acute dislocations of the adult elbow. Hand Clin 24:1–7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Josefsson PO, Getz CF, Johnell O, Wendeberg B (1987) Surgical versus nonsurgical treatment of ligamentous injuries following dislocations of the elbow joint. A prospective randomized study. J Bone Joint Surg Am 69:605–608

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Lee DH (2001) Treatment options for complex elbow fracture dislocations. Injury 32 (Suppl):SD 41–69

    Article  Google Scholar 

  11. Letsch R, Schmit-Neuerburg KP (2001) Bandverletzungen und Luxationen des Ellenbogengelenkes. In: Schmit-Neuerburg KP, Towfigh H, Letsch R (Hrsg) Tscherne Unfallchirurgie. Ellenbogen, Unterarm, Hand, Band 1. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 67–76

  12. McKee MD, Bowden SH, King GJ et al (1998) Management of recurrent, complex instability of the elbow with a hinged external fixator. J Bone Joint Surg Br 80:1031–1036

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. McKee MD, Jupiter JB (2009) Trauma to the adult elbow. In: Browner BD, Jupiter JB, Levine AM et al (eds) Skeletal trauma, vol. 2, 4th ed. Saunders Elsevier, pp 1503–1541

  14. Melhoff TL, Noble PC, Bennett JB, Tullos HS (1988) Simple dislocation of the elbow in the adult: results after closed treatment. J Bone Joint Surg Am 70:244–249

    Google Scholar 

  15. Morrey BF (ed) (2002) The elbow. Master techniques in orthopaedic surgery, 2nd ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia

  16. O’Driscoll SW, Jupiter JB, Cohen MS et al (2003) Difficult elbow fractures: pearls and pitfalls. Instr Course Lect 52:113–134

    Google Scholar 

  17. O’Driscoll SW, Jupiter JB, King GJ et al (2000) The unstable elbow. J Bone Joint Surg Am 82:724–738

    Article  Google Scholar 

  18. O’Driscoll SW, Jupiter JB, King GJ et al (2001) The unstable elbow. Instr Course Lect 50:89–102

    Google Scholar 

  19. O’Driscoll SW, Morrey BF, Korinek S, An K-N (1992) Elbow subluxation and dislocation: a spectrum of instability. Clin Orthop 280:186–197

    Google Scholar 

  20. Regan W, Morrey B (1989) Fractures of the coronoid process of the ulna. J Bone Joint Surg Am 71:1348–1354

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Rettig AC (2002) Traumatic elbow injuries in the athlete. Orthop Clin North Am 33:509–522

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Ring D, Jupiter JB (2002) Fracture-dislocation of the elbow. Hand Clin 18:55–63

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Ring D, Jupiter JB, Zilberfarb J (2002) Posterior dislocation of the elbow with fractures of the radial head and coronoid. J Bone Joint Surg Am 84:547–551

    PubMed  Google Scholar 

  24. Tan V, Daluiski A, Capo J, Hotchkiss E (2005) Hinged elbow external fixators: indications and uses. J Am Acad Orthop Surg 13:503–514

    PubMed  Google Scholar 

  25. Tashjian RZ, Katarincic JA (2006) Complex elbow instability. J Am Acad Orthop Surg 14:278–286

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autoren danken Thomas Wodetzki, Rostock, für die graphische Gestaltung dieses Beitrags.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Mittlmeier.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Mittlmeier, T., Beck, M. Luxation des Ellenbogengelenks des Erwachsenen. Unfallchirurg 112, 487–505 (2009). https://doi.org/10.1007/s00113-009-1615-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-009-1615-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation