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Thoraxtrauma

Teil I: Bedeutung – Symptome – Diagnostik

Chest injury

Part I: Significance – symptoms – diagnostic procedures

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Zusammenfassung

Thoraxverletzungen können isoliert und in Kombination mit anderen Verletzungen auftreten. Da sich im Thoraxraum für die Vitalfunktionen entscheidende Organe befinden können, lebensbedrohliche Komplikationen entstehen. Hierzu zählen u. a. die Atemwegsobstruktion, der Spannungspneumothorax, ein weit offener Pneumothorax, ein instabiler Thorax, die Perikardtamponade und ein massiver Hämatothorax. Die Sterblichkeit von hospitalisierten Patienten mit Thoraxtrauma beträgt bis zu 10%. Neben der klinischen Untersuchung und der Kenntnis über mögliche Läsionen (hoher Verdachtsmoment) gehören die Standardröntgenaufnahme, die Sonographie und die thorakale Computertomographie zu den entscheidenden technischen Untersuchungen. In diesem ersten Teil zur Problematik des Thoraxtraumas werden neben der Anatomie, der Pathophysiologie und den Symptomen v. a. die Indikationen zu den genannten und weiterführenden Untersuchungen dargestellt.

Abstract

Chest injuries can be sustained in isolation or in association with multiple injuries. Life-threatening complications may ensue because organs that are vital to survival of the organism are situated within the thoracic cavity. These complications include airway obstruction, tension pneumothorax, wide open pneumothorax, flail chest, cardiac tamponade and massive hemothorax. The mortality of patients hospitalized with chest injury can be as high as 10%. Clinical examination and awareness of the possibility of other injuries (high level of suspicion) are essential, and standard chest X-ray, ultrasound and thoracic computed tomography may also be needed for the diagnosis. The first part of this serial paper on the management of chest injuries focuses on anatomical aspects, pathophysiology and symptoms, but mainly on the indications for the standard diagnostic procedures and further high-tech examinations.

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Waydhas, C., Nast-Kolb, D. Thoraxtrauma. Unfallchirurg 109, 777–785 (2006). https://doi.org/10.1007/s00113-006-1149-7

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