Zusammenfassung
Hintergrund
Um kritisch kranke Kinder erfolgreich zu versorgen, ist es notwendig, diese so rasch wie möglich zu identifizieren. Hierbei können Algorithmen und standardisierte Vorgehensweisen helfen. Ist ein Kind kritisch krank, muss umgehend eine adäquate Therapie erfolgen.
Ziel der Arbeit
Vermittlung einer strukturierten und standardisierten Untersuchungstechnik zur Erkennung des kritisch kranken Kindes und Darstellung der notwendigen Maßnahmen der Erstversorgung.
Material und Methoden
Auswertung und Diskussion der aktuellen Literatur und Empfehlungen zur Versorgung des kritisch kranken Kindes. Zudem erfolgt eine Darstellung der geschilderten Untersuchungstechniken und der Vorgehensweise zur Erstversorgung des kritisch kranken Kindes anhand eines online verfügbaren Videos.
Schlussfolgerung
Die dargestellten Hilfsmittel (z. B. pädiatrisches Diagnosedreieck) und der ABCDE-Algorithmus helfen, kritisch kranke Kinder standardisiert, strukturiert und rasch zu identifizieren. Eine adäquate und dem aufgezeigten Schema folgende Erstversorgung hilft bei der zielführenden Therapie. Regelmäßige Teamtrainings der Notfallversorgung tragen dazu bei, das erlernte Wissen praktisch umzusetzen.
Abstract
Background
In order to successfully treat critically ill children it is necessary to identify them as quickly as possible. Using a systematic approach and standardized algorithms are helpful. Once a critically ill child has been recognized, adequate treatment has to be initiated without delay.
Objective
Presentation of a systematic and standardized examination approach to identify critically ill children and description of the necessary measures for structured initial treatment.
Material and methods
Evaluation and discussion of the current literature and guideline recommendations for the treatment of critically ill children. In addition, a video is provided to demonstrate the systematic approach to identify and treat critically ill children (available online).
Conclusion
Tools such as the pediatric diagnostic triangle and the ABCDE algorithm provide guidance to quickly identify and adequately treat critically ill children. An adequate initial treatment following the structured approach described is helpful for targeted therapy. Regular team training in emergency treatment helps to implement structured algorithms in practice and to improve patient outcome.
Literatur
Dieckmann RA, Brownstein D, Gausche-Hill M (2010) The pediatric assessment triangle: a novel approach for the rapid evaluation of children. Pediatr Emerg Care 26:312–315. https://doi.org/10.1097/PEC.0b013e3181d6db37
Van de Voorde P, Biarent D, Rodriguez-Nunez A et al (2015) European Paediatric Advanced Life Support Course Manual, S 11–26
Gausche-Hill M, Eckstein M, Horeczko T et al (2014) Paramedics accurately apply the pediatric assessment triangle to drive management. Prehosp Emerg Care 18:520–530. https://doi.org/10.3109/10903127.2014.912706
Fernández A, Ares MI, Garcia S et al (2017) The validity of the pediatric assessment triangle as the first step in the triage process in a pediatric emergency department. Pediatr Emerg Care 33:234–238. https://doi.org/10.1097/PEC.0000000000000717
Tepas JJ, Ramenofsky ML, Mollitt DL et al (1988) The pediatric trauma score as a predictor of injury severity: an objective assessment. J Trauma 28:425–429. https://doi.org/10.1097/00005373-198804000-00001
Hoffmann F, Schmalhofer M, Lehner M et al (2016) Comparison of the AVPU scale and the pediatric GCS in prehospital setting. Prehosp Emerg Care 20:493–498. https://doi.org/10.3109/10903127.2016.1139216
Raman S, Sreenivas V, Puliyel JM, Kumar N (2011) Comparison of alert verbal painful unresponsiveness scale and the Glasgow Coma Score. Indian Pediatr 48:331–332
Maconochie IK, Bingham R, Eich C et al (2015) European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2015: section 6. Paediatric life support. Resuscitation 95:223–248. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2015.07.028
Soergel M, Kirschstein M, Busch C et al (1997) Oscillometric twenty-four-hour ambulatory blood pressure values in healthy children and adolescents: a multicenter trial including 1141 subjects. J Pediatr 130:178–184. https://doi.org/10.1016/s0022-3476(97)70340-8
Fleming S, Gill P, Jones C et al (2015) The diagnostic value of capillary refill time for detecting serious illness in children: a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE 10:e138155. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0138155
James HE, Trauner DA (1985) The Glasgow coma scale. In: James HE, Anas NG, Perkin RM (Hrsg) Brain Iinsults in Infants and Children: Pathophysiology and Management. Grune and Stratton, Orlando, S 179–182
Gordon N, Fois A, Jacobi G et al (2008) The management of the comatose child. Neuropediatrics 14:3–5. https://doi.org/10.1055/s-2008-1059545
Seif D, Perera P, Mailhot T et al (2012) Bedside ultrasound in resuscitation and the rapid ultrasound in shock protocol. Crit Care Res Pract. https://doi.org/10.1155/2012/503254
Fulbrook P, Latour J, Albarran J et al (2007) The presence of family members during cardiopulmonary resuscitation: European Federation of Critical Care Nursing Associations, European Society of Paediatric and Neonatal Intensive Care and European Society of Cardiology Council on Cardiovascular Nursing and Allied Professions joint position statement. Eur J Cardiovasc Nurs 6:255–258. https://doi.org/10.1016/j.ejcnurse.2007.07.003
Müller MP, Richter T, Papkalla N et al (2014) Effects of a mandatory basic life support training programme on the no-flow fraction during in-hospital cardiac resuscitation: an observational study. Resuscitation 85:874–878. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2014.03.046
Theilen U, Leonard P, Jones P et al (2013) Regular in situ simulation training of paediatric medical emergency team improves hospital response to deteriorating patients. Resuscitation 84:218–222. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2012.06.027
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
S. Winkler, F. Hey, L. Galow und S. Brenner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
F. Hoffmann, München
F. Zepp, Mainz
Caption Electronic Supplementary Material
Lehrvideo: Standardisiertes Vorgehen zum Erkennen des kritisch kranken Kindes nach dem ABCDE-Algorithmus
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Winkler, S., Hey, F., Galow, L. et al. Erkennen des kritisch kranken Kindes. Monatsschr Kinderheilkd 168, 90–100 (2020). https://doi.org/10.1007/s00112-020-00861-8
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-020-00861-8
Schlüsselwörter
- Pädiatrische Notfallmedizin
- Patientenversorgung
- Intensivmedizin
- Pädiatrisches Diagnosedreieck
- Lebenserhaltungsmaßnahmen