Skip to main content
Log in

Erfassung eines Delirs bei pädiatrischen Intensivpatienten

Prospektive Studie zur Etablierung des deutschsprachigen CAPD-Scores

Diagnosis of delirium in pediatric intensive care patients

Prospective study to establish the German version of the CAPD

  • Originalien
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Bei pädiatrischen Intensivpatienten wird ein Delir bisher überwiegend auf der Grundlage einer subjektiven klinischen Einschätzung diagnostiziert. Mit dem Cornell Assessment of Pediatric Delirium (CAPD) steht seit Kurzem ein validierter und praktikabler Score zum Delirscreening auf der Kinderintensivstation zur Verfügung. Ziel dieser Studie waren die Erstellung einer deutschen Version des CAPD und der Vergleich der subjektiven klinischen Einschätzung des Pflegepersonals mit den Ergebnissen des Scores.

Methodik

Eine autorisierte deutsche Version des CAPD wurde im Rahmen einer prospektiven Studie an 93 Patienten (3,5 ± 4,7 [0–17] Jahre) evaluiert, die nach geplanten Operationen eine Nachbetreuung auf der pädiatrischen Intensivstation benötigten. Ab dem Zeitpunkt des Erwachens wurden über 5 Tage jeweils morgens und abends ein CAPD-Score sowie die klinische Einschätzung der Pflegekraft erhoben.

Ergebnisse

Insgesamt wiesen 61 Patienten (65,5 %) ein Delir auf. Etwa die Hälfte dieser Patienten (33,3 %) zeigte ein schweres Delir, bei der anderen Hälfte (32,2 %) bestand über 24 h ein leichteres Delir, welches von einem Sedierungsüberhang abgrenzbar war. Größere Abweichungen der klinischen Einschätzung der betreuenden Pflegekraft mit dem Ergebnis des CAPD traten auf bei symptomatischen Patienten, mildem Delir, Patienten auf der Normalstation und neurologisch beeinträchtigten Kindern.

Schlussfolgerungen

Der CAPD-Score ist nach entsprechender Schulung leicht und rasch durchführbar. Bei fast 2/3 aller postoperativen pädiatrischen Intensivpatienten tritt während des stationären Verlaufs ein Delir auf. Das Erkennen eines Delirs ist besonders schwierig auf Normalstationen, bei Patienten mit leichtem Delir oder vorbestehender geistiger Beeinträchtigung.

Abstract

Background

Delirium in pediatric intensive care patients is usually diagnosed based on nonstandardized clinical evaluation. Recently, the Cornell Assessment of Pediatric Delirium (CAPD), a validated, practical screening tool for the pediatric intensive care unit (PICU), has become available. The aims of this study were to establish a German version of the CAPD and to compare the results of the score with the bedside nurse’s assessment.

Methods

An authorized German version of the CAPD was evaluated in a prospective study on 93 patients (3.5 ± 4.7 [0–17] years) who needed treatment on the PICU following elective surgery. When the patients were awake, the same two trained investigators conducted the CAPD and asked for the bedside nurse’s assessment twice daily in the morning and evening for 5 consecutive days.

Results

A total of 61 patients (65.5 %) were diagnosed with delirium. Half of these patients (n = 31, 33.3 %) had severe delirium and the other half (n = 30, 32.2 %) had milder symptoms for a maximum of 24 h, which could be distinguished from sedative hangover by analysis of the individual test items. Clinical assessment by the bedside nurses deviated significantly from the CAPD results in symptomatic patients, patients with mild delirium, patients on normal wards, and neurologically impaired children.

Conclusions

After appropriate training, the CAPD can be performed easily and rapidly. Nearly two thirds of all postoperative pediatric intensive care patients develop a mild or severe delirium during their clinical course. Diagnosis of pediatric delirium by clinical evaluation alone is particularly difficult on normal care wards and in patients with mild delirium or neurological impairment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Cerejeira J, Nogueira V, Luis P et al (2012) The cholinergic system and inflammation: common pathways in delirium pathophysiology. J Am Geriatr Soc 60:669–675

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Cole M, Mccusker J, Dendukuri N et al (2003) The prognostic significance of subsyndromal delirium in elderly medical inpatients. J Am Geriatr Soc 51:754–760

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. De Grahl C, Luetz A, Gratopp A et al (2012) The paediatric Confusion Assessment Method for the Intensive Care Unit (pCAM-ICU): translation and cognitive debriefing for the German-speaking area. Ger Med Sci 10:Doc07

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Ely EW, Shintani A, Truman B et al (2004) Delirium as a predictor of mortality in mechanically ventilated patients in the intensive care unit. JAMA 291:1753–1762

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Girard TD, Jackson JC, Pandharipande PP et al (2010) Delirium as a predictor of long-term cognitive impairment in survivors of critical illness. Crit Care Med 38:1513–1520

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Janssen NJ, Tan EY, Staal M et al (2011) On the utility of diagnostic instruments for pediatric delirium in critical illness: an evaluation of the Pediatric Anesthesia Emergence Delirium Scale, the Delirium Rating Scale 88, and the Delirium Rating Scale-Revised R‑98. Intensive Care Med 37:1331–1337

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Kain ZN, Caldwell-Andrews AA, Maranets I et al (2004) Preoperative anxiety and emergence delirium and postoperative maladaptive behaviors. Anesth Analg 99:1648–1654

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kelly P, Frosch E (2012) Recognition of delirium on pediatric hospital services. Psychosomatics 53:446–451

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Klein Klouwenberg PM, Zaal IJ, Spitoni C et al (2014) The attributable mortality of delirium in critically ill patients: prospective cohort study. BMJ 349:g6652

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Kudchadkar SR, Yaster M, Punjabi NM (2014) Sedation, sleep promotion, and delirium screening practices in the care of mechanically ventilated children: a wake-up call for the pediatric critical care community*. Crit Care Med 42:1592–1600

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Lipowski ZJ (1989) Delirium in the elderly patient. N Engl J Med 320:578–582

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Mistarz R, Eliott S, Whitfield A et al (2011) Bedside nurse-patient interactions do not reliably detect delirium: an observational study. Aust Crit Care 24:126–132

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Ouimet S, Riker R, Bergeron N et al (2007) Subsyndromal delirium in the ICU: evidence for a disease spectrum. Intensive Care Med 33:1007–1013

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Pandharipande PP, Girard TD, Jackson JC et al (2013) Long-term cognitive impairment after critical illness. N Engl J Med 369:1306–1316

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Pisani MA, Murphy TE, Van Ness PH et al (2007) Characteristics associated with delirium in older patients in a medical intensive care unit. Arch Intern Med 167:1629–1634

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Schieveld JN, Leroy PL, Van Os J et al (2007) Pediatric delirium in critical illness: phenomenology, clinical correlates and treatment response in 40 cases in the pediatric intensive care unit. Intensive Care Med 33:1033–1040

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Silver G, Kearney J, Traube C et al (2014) Pediatric delirium: Evaluating the gold standard. Palliat Support Care 13:513–516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Silver G, Kearney J, Traube C et al (2014) Delirium screening anchored in child development: the Cornell Assessment for Pediatric Delirium. Palliat Support Care 13:1005–1011

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Silver G, Traube C, Kearney J et al (2012) Detecting pediatric delirium: development of a rapid observational assessment tool. Intensive Care Med 38:1025–1031

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Smith HA, Boyd J, Fuchs DC et al (2011) Diagnosing delirium in critically ill children: Validity and reliability of the Pediatric Confusion Assessment Method for the Intensive Care Unit. Crit Care Med 39:150–157

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Traube C, Silver G, Kearney J et al (2014) Cornell Assessment of pediatric delirium: a valid, rapid, observational tool for screening delirium in the PICU. Crit Care Med 42:656–663

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Turkel SB, Braslow K, Jane Tavaré C et al (2003) The delirium rating scale in children and adolescents. Psychosomatics 44:126–129

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Van Eijk MM, Van Marum RJ, Klijn IA et al (2009) Comparison of delirium assessment tools in a mixed intensive care unit. Crit Care Med 37:1881–1885

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Wise MG (1986) Delirium. In: Hales RE, Yudofsky SC (Hrsg) Textbook of Neuropsychiatry. American Psychiatric Press, Washington, D.C., S 89–103

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Meyburg.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M.-L. Dill, R. von Haken, C. Traube, G. Silver und J. Meyburg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Additional information

Redaktion

B. Koletzko, München

T. Lücke, Bochum

E. Mayatepek, Düsseldorf

N. Wagner, Aachen

S. Wirth, Wuppertal

F. Zepp, Mainz

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Dill, ML., von Haken, R., Traube, C. et al. Erfassung eines Delirs bei pädiatrischen Intensivpatienten. Monatsschr Kinderheilkd 164, 308–317 (2016). https://doi.org/10.1007/s00112-016-0051-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-016-0051-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation