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Demenz

Diagnostik und Therapie

Dementia

Diagnosis and therapy

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Zusammenfassung

Demenz ist ein Syndrom mit dem Leitsymptom einer progredienten Gedächtnisstörung. Am häufigsten liegt eine Alzheimer-Demenz zugrunde. Differenzialdiagnostisch sind andere neurodegenerative und vaskuläre Demenzformen abzugrenzen. Weiterhin müssen sekundäre Demenzformen und andere Erkrankungen mit passagerer Gedächtniseinschränkung, z. B. Delir oder Depression, ausgeschlossen werden. In der Diagnostik obligat sind eine standardisierte testpsychologische Untersuchung des Gedächtnisses, eine zerebrale Bildgebung und zum Ausschluss anderer Differenzialdiagnosen ein Basislabor. Die Therapie beinhaltet neben der medikamentösen antidementiven Therapie die pharmakologische und nichtpharmakologische Behandlung psychologischer Symptome, die Sicherung der Betreuung und die Verhütung und Behandlung internistischer Komplikationen der Demenz. Dieser Beitrag fast das aktuelle, klinisch relevante Wissen zusammen, wobei der Schwerpunkt auf internistischen Aspekten in Diagnostik und Therapie liegt.

Abstract

Dementia is a clinical syndrome characterized by progressive memory loss. Alzheimer’s disease, a neurodegenerative disorder, accounts for the majority of clinical cases. The differential diagnosis comprises other neurodegenerative disease entities and vascular dementia, but also secondary and potentially reversible disturbances of cognitive function such as delirium or depression. Diagnostic work-up consists of standardized cognitive testing, neuroimaging, and a basic laboratory test battery. Pharmacological treatment of cognitive symptoms is accompanied by pharmacological and nonpharmacological treatment of psychiatric and behavioral symptoms, establishment of a supportive social network, as well as prevention and treatment of medical complications of dementia. This article summarizes current clinical knowledge on dementia and has a special interest in treatment and prophylaxis of complications in the field of internal medicine.

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Literatur

  1. WHO (1993) The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders. Diagnostic criteria for research. World Health Organization, Genf

  2. Ganguli M, Blacker D, Blazer DG et al (2011) Classification of neurocognitive disorders in DSM-5: a work in progress. Am J Geriatr Psychiatry 19(3):205–210

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Weyerer S (2005) Altersdemenz. Gesundheitsberichterstattung des Bundes, Heft 28. Berlin

  4. Statistisches Bundesamt (2009) Entwicklung der Bevölkerung in Deutschland von 2009 bis 2060. 12. koordinierte Bevölkerungsvorausberechnung. Statistisches Bundesamt, Wiesbaden

  5. Agüero-Torres H, Kivipelto M, Strauss E von (2006) Rethinking the dementia diagnoses in a population-based study: what is Alzheimer’s disease and what is vascular dementia? A study from the kungsholmen project. Dement Geriatr Cogn Disord 22(3):244–249

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Kopf D, Frölich L (2009) Risk of incident Alzheimer’s disease in diabetic patients: a systematic review of prospective trials. J Alzheimers Dis 16:677–685

    Google Scholar 

  7. Poon IO (2008) Effects of antihypertensive drug treatment on the risk of dementia and cognitive impairment. Pharmacotherapy 28(3):366–375

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. McKeith IG, Dickson DW, Lowe J et al (2005) Diagnosis and management of dementia with Lewy bodies: third report of the DLB Consortium. Neurology 65(12):1863–1872

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Hulse GK, Lautenschlager NT, Tait RJ, Almeida OP (2005) Dementia associated with alcohol and other drug use. Int Psychogeriatr 17:S109–S127

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Folstein MF, Folstein SE, McMugh PR (1975) „Mini-Mental State“: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Watson IJ, Arfken CL, Birge SJ (1993) Clock completion: an objective Screening test for dementia. J Am Geriatr Soc 41:1235–1240

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Kalbe E, Kessler J, Calabrese P et al (2004) DemTect: a new, sensitive cognitive screening test to support the diagnosis of mild cognitive impairment and early dementia. Int J Geriatr Psychiatry 19:136–143

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. O’Brien JT (2007) Role of imaging techniques in the diagnosis of dementia. Br J Radiol 80:S71–S77

    Article  Google Scholar 

  14. Schwarz S, Froelich L, Burns A (2012) Pharmacological treatment of dementia. Curr Opin Psychiatry 25(6):542–550

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Rösler A, Hofmann W, Renteln-Kruse W von et al (2010) Special care units for the treatment of acutely ill, cognitively impaired geriatric patients in Germany. Z Gerontol Geriatr 43(4):249–253

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Zieschang T, Dutzi I, Müller E et al (2009) Improving care for patients with dementia hospitalized for acute somatic illness in a specialized care unit: a feasibility study. Int Psychogeriatr 22(1):139–146

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Steen JT van der, Lane P, Kowall NW et al (2012) Antibiotics and mortality in patients with lower respiratory infection and advanced dementia. J Am Med Dir Assoc 13(2):156–161

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Schwarz S, Kopf D, Frölich L (2009) Patienten mit fortgeschrittener Demenz: palliativmedizinische Aspekte. Internistische Praxis 49(3):585–608

    Google Scholar 

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Weiterführende Literatur

Weiterführende Literatur

Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) und Deutsche Gesellschaft für Neurologie (DGN) (2009) S3-Leitlinie „Demenzen“. http://www.dgppn.de/fileadmin/user_upload/_medien/download/pdf/kurzversion-leitlinien/s3-leitlinie-demenz-lf.pdf

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Kopf, D., Rösler, A. Demenz. Internist 54, 827–843 (2013). https://doi.org/10.1007/s00108-013-3289-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-013-3289-5

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