Zusammenfassung
Hintergrund
Der Zweck dieser Studie war herauszufinden, inwieweit der Acoustic Voice Quality Index (AVQI) auch sprachübergreifend stabil bleibt, wenn die fortlaufende Sprache beim AVQI vom Niederländischen ins Deutsche verändert wird, um dann ggf. die bestehende Normierung für den deutschen Sprachraum anzupassen.
Patienten und Methoden
Für diese Studie wurden 61 deutsche Probanden mit unterschiedlichen Heiserkeitsgraden untersucht. Der Heiserkeitsgrad der 61 Stimmsignale, bestehend aus der Kombination von fortlaufender Sprache und einem gehaltenem Vokal [a], wurde letztlich von insgesamt 5 erfahrenen Logopäden beurteilt und mit denen der AVQI-Analyse verglichen.
Ergebnisse
Es konnte eine ähnlich hohe Korrelation (rs = 0,79) zwischen AVQI und dem auditiv-perzeptiven Heiserkeitsgrad bestätigt werden sowie auch ähnlich hohe Differen-zierungsverhältnisse zwischen gesunden und dysphonen Stimmen („area under curve“, AUC = 0,888). Alle diese Ergebnisse bestätigen auch vorherige Studien mit dem AVQI. Ein deutscher AVQI-Cutoff-Score von 2,70 hat eine Sensitivität von 79% und eine Spezifität von 92%. Er weicht minimal von den Resultaten der vorherigen Studie im Niederländischen ab: AVQI-Cutoff-Score bei 2,95.
Fazit
Für die allgemeine Stimmqualität ist der AVQI auch im Deutschen ein gutes Diagnostikmittel.
Abstract
Background
The purpose of this study was first to explore the cross-linguistic robustness of the Acoustic Voice Quality Index (i.e., AVQI) when administered to German continuous speech segments instead of Dutch sentences. The second aim was to define a normative AVQI threshold for distinguishing between normophonia and dysphonia in German speakers.
Methods
Sixty-one German subjects with diverse voice disorders were asked to sustain the vowel [a] and to read aloud a common text. A 3-s mid-vowel segment and the first two sentences of the text “The northwind and the sun” were edited, concatenated and analyzed according to methods described elsewhere. The voice recordings from all 61 participants were (1) auditory-perceptually rated with ‘H’ from the RBH system by five experienced clinicians and (2) acoustically analyzed to yield the AVQI scores.
Results
First, a reasonable correlation was found between the AVQI and H (i.e., rs = 0.79). Second, the AVQI revealed an acceptable diagnostic differentiation between normal and dysphonic voices (i.e., AUC = 0.888). These results on German material accord with the results from previous studies on Dutch material. Furthermore, in the German version, the AVQI’s cutoff score of 2.70 is accompanied by sensitivity = 79% and specificity = 92%. This indicates minimal normative deviation from the AVQI’s cutoff score of 2.95 in Dutch.
Conclusion
The present and the previous studies yielded almost identical results, denoting the AVQI’s cross-linguistic robustness and its feasibility to clinically measure voice quality in German.
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Barsties, B., Maryn, Y. Der Acoustic Voice Quality Index in Deutsch. HNO 60, 715–720 (2012). https://doi.org/10.1007/s00106-012-2499-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-012-2499-9