Skip to main content
Log in

Erwartungen werdender Mütter an das Neugeborenen-Hörscreening

Pregnant women’s expectations concerning universal newborn hearing screening

  • Originalien
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Für eine effektive Implementierung des Neugeborenen-Hörscreenings (NHS) sind neben einer verlässlichen Durchführung des Screenings Einschätzungen und Erwartungen von Eltern zu berücksichtigen.

Methode

187 werdende Mütter wurden in einer Fragebogenstudie zu ihrem Wissen über das NHS und ihrer Einstellung dazu befragt. In einem selbst entwickelten Fragebogen mit Ratingskalen sollten die Mütter Aussagen bzgl. des Stellenwerts des NHS, möglicher Risiken (Beziehungsprobleme, Belastungen) sowie Wünschen nach Unterstützungsmaßnahmen (Beratung, Betroffenenkontakte, Informationsmaterial) treffen, wenn ihr Kind beim Primärscreening auffällig wäre.

Ergebnisse

Ähnlich wie in anderen Studien befürworteten auch die Eltern in dieser Studie in hohem Maße die Durchführung eines NHS. Mindestens 1/4 der Befragten äußerte Sorgen in Bezug auf eine beeinträchtigte Eltern-Kind-Beziehung bzw. erhöhte elterliche Belastungen. Mindestens die Hälfte der Mütter erachtet es für wichtig, dass gezielte Unterstützungsmaßnahmen bereitgestellt werden.

Schlussfolgerungen

Die Ergebnisse bestätigen die in den bestehenden Regularien der verbindlichen Richtlinien zum Neugeborenen-Hörscreening festgelegte Bedeutung eines verlässlichen Trackingsystems, um die großen Chancen einer frühen Erfassung einer möglichen Hörstörung gesichert nutzen zu können. Die Daten der vorliegenden Studie legen dabei nahe, ein Beratungskonzept vor Ort vorzuhalten, durch das die Eltern je nach Bedarf die Möglichkeit erhalten, psychosoziale Unterstützung für die Verarbeitung des diagnostischen Primärbefunds zu bekommen sowie insgesamt ein Angebotsspektrum vorzufinden, das familienzentrierte Hilfen im Sinne einer Prozessbegleitung bereitstellt.

Abstract

Background

To implement universal newborn hearing screening (UNHS) for maximum effectiveness, it is necessary – in addition to implementing a reliable screening procedure when testing the child – to consider psycho-social factors relevant in this context. In this respect parental estimations and expectancies play an important role.

Method

In a questionnaire survey 187 expectant mothers were asked about their knowledge and attitudes concerning UNHS, and their expectations concerning the availability of concrete support if their child were to have positive test results at the primary postnatal screening. A self-developed scale was conducted asking the mothers to make statements regarding their attitude about UNHS, possible risks (parent-child relationship, stress experiences) as well as concrete expectations concerning support (counseling, contacts with other persons concerned, informative literature).

Results

The results show that the expectant mothers in this study expressed high approval for conducting UNHS. This is comparable with results from former studies. In addition, as many as a quarter of the expectant mothers expressed worries relating to the effects on the parent-child relationship and higher parental stress levels. In nearly all areas investigated, at least half of the expectant mothers said that providing targeted support if necessary is important to help them cope sufficiently with the challenges associated with the consequences of UNHS.

Conclusion

The results of this study demonstrate the importance of a reliable tracking system as required by the guidelines for using UNHS to detect children’s hearing loss at an early stage. The data suggest that in order to use UNHS responsible, consultations should be offered immediately to affected families. This would allow parents to have psycho-social support available as the need arises to cope with the primary screening results; further, this support should help parents learn about other family-centered support services such as case management.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2010) Bildung in Deutschland 2010. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Perspektiven des Bildungswesens im demografischen Wandel. http://www.bmbf.de/pubRD/bildung_in_deutschland_2010.pdf. Zugegriffen: 31.03.11

  2. Baringer DG, Mauk GW (1997) Survey of parents‘ perceptions regarding hospital-based newborn hearing screening. Audiol Today 9:18–19

    Google Scholar 

  3. Barthelmes C, Hintermair M (2009) Was wissen und denken werdende Mütter über das Neugeborenen-Hör-Screening (NHS)? Schnecke 64:42–47

    Google Scholar 

  4. Bodner-Johnson B, Sass-Lehrer M (eds) (2003) The young deaf and hard of hearing child. A family-centered approach to early education. Paul H. Brookes, Baltimore

  5. Bogner B (2009) Das Neugeborenen-Hörscreening in Deutschland. Sprachheilarbeit 54:168–176

    Google Scholar 

  6. Clemens CJ, Davis SA, Bailey AR (2000) The false positive in universal newborn hearing screening. Pediatrics 106(e7):128–129

    Article  Google Scholar 

  7. Fiebig S, Hintermair M (2007) Psychosoziale Implikationen des Neugeborenen-Hör-Screenings (NHS) für die Früherfassung und Frühförderung hörgeschädigter Kinder. Frühförd Interdiszipl 26:107–120

    Google Scholar 

  8. Hardonk S et al (2011) Congenitally deaf children’s care trajectories in the context of Universal Neonatal Hearing Screening: a qualitative study of the parental experiences. J Deaf Stud Deaf Educ 16:305–324

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hind S (2004) Newborn hearing screening: the screening debate. In: Austen S, Crocker S (eds) Deafness in mind. Working psychologically with deaf people across the lifespan. Whurr Publishers, London, S 21–36

  10. Hintermair M (2008) Neugeborenen-Hör-Screening (NHS) und Behinderungsverarbeitung von Eltern früh erfasster Kinder. Z Heilpädag 59:183–189

    Google Scholar 

  11. IKKNHS (2004) Universelles Hörscreening bei Neugeborenen – Empfehlungen zu Organisation und Durchführung des universellen Neugeborenen-Hörscreenings auf angeborene Hörstörungen in Deutschland. http://p9614.typo3server.info/fileadmin/archiv/veroeffentlichungen/IKKHNSUmsetzungspapier.pdf. Zugegriffen: 31.03.11

  12. Jung U (2006) Die Bedeutung eines flächendeckenden Neugeborenen-Hörscreenings. Schnecke 51:12–15

    Google Scholar 

  13. Leonhardt A, Wendels S (2007) Auf zu neuen Ufern – wie das Neugeborenenhörscreening die Frühförderung hörgeschädigter Kinder verändert. Sonderpädag Förd 52:87–98

    Google Scholar 

  14. Magnuson M, Hergils L (2000) The parents‘ view on hearing screening in newborns. Scand Audiol 28:47–56

    Article  Google Scholar 

  15. Mrowinski D, Scholz G (Hrsg) (2002) Audiometrie. Thieme, Stuttgart

  16. Neumann K (2011) Hörscreening für alle Neugeborenen – gegenwärtiger Stand und Elternperspektive. Schnecke 72:46–48

    Google Scholar 

  17. Neumann K, Berger R, Euler H et al (2004) Neugeborenen-Hörscreening – Verfahren mit frühen evozierten Potentialen. Z Audiol 43:10–21

    Google Scholar 

  18. Vohr BR, Letourneau KS, McDermott C (2001) Maternal worry about neonatal hearing screening. J Perinatol 21:15–20

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Watkin PM, Beckman A, Baldwin M (1995) The views of parents of hearing impaired children on the need for neonatal hearing screening. Br J Audiol 29:259–262

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Watkin PM, Baldwin M, Dixon R, Beckman A (1998) Maternal anxiety and attitudes to universal newborn hearing screening. Br J Audiol 32:27–37

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Weichbold V, Welzl-Müller K (2001) Maternal concern about positive test results in universal newborn hearing screening. Pediatrics 108:1111–1116

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Wiesner T (2004) Ein Hörtest für alle Neugeborenen. Das Neugeborenen-Hörscreening schafft bessere Startchancen für alle hörgeschädigten Kinder. Hörgeschäd Kinder Erwachs Hörgeschäd 41:127–129

    Google Scholar 

  23. Young A (2010) The impact of early identification of deafness on hearing parents. In: Marschark M, Spencer PE (eds) The Oxford handbook of deaf studies, language, and education, 2. Aufl. Oxford University Press, Oxford, S 241–250

  24. Young A, Andrews E (2001) Parents‘ experience of universal Neonatal Hearing Screening: a critical review of the literature and its implications for the implementation of new UNHS programs. J Deaf Stud Deaf Educ 6:149–160

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Young A, Tattersall H (2005) Parents‘ of deaf children evaluative accounts of the process and practice of universal newborn hearing screening. J Deaf Stud Deaf Educ 10:134–145

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Young A, Tattersall H (2007) Universal newborn hearing screening and early identification of deafness: parents‘ responses to knowing early and their expectations of child communication development. J Deaf Stud Deaf Educ 12:209–220

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Hintermair.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Freund, L., Hintermair, M. Erwartungen werdender Mütter an das Neugeborenen-Hörscreening. HNO 60, 337–342 (2012). https://doi.org/10.1007/s00106-011-2426-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-011-2426-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation