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Erstversorgung Schwerstverletzter am Unfallort

Ein Update

Prehospital treatment of severely injured patients in the field

An update

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Zusammenfassung

In der komplexen, präklinischen Versorgung Schwerstverletzter müssen Notärzte für eine gute Prognose lebens- oder Gliedmaßen bedrohende Verletzungen schnell erkennen und behandeln. Die Zusammenarbeit mit Rettungsdienst, Feuerwehr und Polizei muss koordiniert, der Transport früh organisiert werden.

Die Intubation durch Geübte bei korrekter Indikation wird, insbesondere beim Schädel-Hirn- und schweren Thoraxtrauma, unterstützt, ebenso die Thoraxdrainage beim schweren oder penetrierenden Thoraxtrauma. Kristalloide und kolloidale Lösungen bleiben erste Wahl als Volumenersatz. Die Menge wird individuell an den tastbaren Radialis-/Karotispuls beim stumpfen/penetrierenden Trauma angepasst. Als erweiterte präklinische Diagnostik konnten sich Sonographie und Nahinfrarotspektroskopie bisher nicht durchsetzen.

Der Transport erfolgt frühest möglich in die nächste geeignete Klinik. Trotz längerer Einsatzzeiten durch Nachalarmierung oder umfassendere Maßnahmen beeinflussen Hubschrauber mit einem Traumazentrum als Zielklinik das Outcome positiv.

Abstract

Life or extremity threatening injuries have to be diagnosed and treated rapidly by emergency physicians during prehospital care for severely injured patients. The cooperation with other rescue services, the fire brigade and the police must be coordinated and early transportation has to be organized.

Rapid sequence intubation by trained personnel for correct indications, such as head injury or severe chest trauma is recommended as well as prehospital chest tube placement in cases of severe or penetrating thoracic injury. Crystalloids and colloidal solutions remain the first choice for intravenous volume replacement. The amount of fluid depends on the individual response, such as palpable peripheral and central pulse for blunt or penetrating trauma. Ultrasound or near infrared spectroscopy could not be routinely implemented for extended prehospital diagnostic procedures.

Transportation to the closest appropriate hospital has to be accomplished as early as possible. Helicopters show positive outcomes if the destination is a level I trauma center, even if secondary alarm calls or more extensive measures prolong the prehospital interval.

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Probst, C., Hildebrand, F., Frink, M. et al. Erstversorgung Schwerstverletzter am Unfallort. Chirurg 78, 875–884 (2007). https://doi.org/10.1007/s00104-007-1410-9

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