Zusammenfassung
Interview- und Labordaten der ersten Erhebungswelle der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1) 2008–2011 wurden genutzt, um aktuelle und für die Bevölkerung im Alter von 18 bis 79 Jahren in Deutschland repräsentative Einschätzungen zur Verbreitung von Fettstoffwechselstörungen vorzunehmen. Insgesamt haben 56,6 % der Männer und 60,5 % der Frauen im Alter von 18 bis 79 Jahren ein erhöhtes Serum-Gesamtcholesterin oberhalb des aktuell empfohlenen Grenzwertes von 190 mg/dl; 17,9 % der Männer und 20,3 % der Frauen haben ein stark erhöhtes Gesamtcholesterin von ≥ 240 mg/dl. Einen HDL-Cholesterinwert von 40 mg/dl unterschreiten insgesamt 19,3 % der Männer und 3,6 % der Frauen. Die Gesamtprävalenz von Fettstoffwechselstörungen (Gesamtcholesterin ≥ 190 mg/dl oder ärztliche Diagnose einer Fettstoffwechselstörung) beträgt 64,5 % für Männer und 65,7 % für Frauen; davon haben jeweils mehr als die Hälfte der betroffenen Personen eine bislang unerkannte Dyslipidämie. Lipidsenkende Medikamente werden von 30,8 % der Personen mit bekannter Dyslipidämie eingenommen. Fettstoffwechselstörungen sind bei Erwachsenen in Deutschland weit verbreitet. Vertiefende Auswertungen werden die zeitliche Entwicklung in der Prävalenz von Fettstoffwechselstörungen in Deutschland und im internationalen Vergleich untersuchen.
Abstract
Interview and laboratory data from the first wave of the German health interview and examination survey for adults (DEGS1) from 2008 to 2011 were used to provide current estimates of the prevalence of dyslipidemia which are representative of the population in Germany 18 to 79 years of age. A total of 56.6 % of men and 60.5 % of women 18 to 79 years have elevated serum total cholesterol concentrations in excess of the currently recommended threshold of 190 mg/dL; 17.9 % of men and 20.3 % of women have highly elevated total cholesterol concentrations ≥240 mg/dL. A total of 19.3 % of men and 3.6 % of women have high density lipoprotein cholesterol concentrations below 40 mg/dL. The overall prevalence of dyslipidemia (total cholesterol ≥190 mg/dL or medical diagnosis of dyslipidemia) is 64.5 % for men and 65.7 % for women. Of these, more than half of both men and women have previously undiagnosed dyslipidemia. Among persons with known dyslipidemia, 30.8% take lipid-lowering medication. Dyslipidemia is widely prevalent among adults in Germany. More in-depth analyses will examine time trends in the prevalence of dyslipidemia in Germany and in an international comparison. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.
Literatur
Yusuf S, Hawken S, Ounpuu S et al (2004) Effect of potentially modifiable risk factors associated with myocardial infarction in 52 countries (the INTERHEART study): case-control study. Lancet 364:937–952
Voight BF, Peloso GM, Orho-Melander M et al (2012) Plasma HDL cholesterol and risk of myocardial infarction: a mendelian randomisation study. Lancet 380:572–580
Carroll MD, Kit BK, Lacher DA (2012) Total and high-density lipoprotein cholesterol in adults: National Health and Nutrition Examination Survey, 2009–2010. NCHS Data Brief (92):1–8
Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) (2006) Nationale VersorgungsLeitlinie Chronische KHK – Langfassung. Version 1.13. 2006 (cited: 18.10.2012). http://www.versorgungsleitlinien.de. doi:10.6101/AZQ/000041
Cooper A, Nherera L, Calvert N et al (2008) Clinical guidelines and evidence review for lipid modification: cardiovascular risk assessment and the primary and secondary prevention of cardiovascular disease London. National Collaborating Centre for Primary Care and Royal College of General Practitioners
European Association for Cardiovascular Prevention & Rehabilitation, Reiner Z, Catapano AL et al (2011) ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias: the Task Force for the management of dyslipidaemias of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Atherosclerosis Society (EAS). Eur Heart J 32:1769–1818
Perk J, De Backer G, Gohlke H et al (2012) European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012). The Fifth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of nine societies and by invited experts). Developed with the special contribution of the European Association for Cardiovascular Prevention & Rehabilitation (EACPR). Eur Heart J 33:1635–1701
Carroll MD, Lacher DA, Sorlie PD et al (2005) Trends in serum lipids and lipoproteins of adults, 1960–2002. JAMA 294:1773–1781
Ingelsson E, Schaefer EJ, Contois JH et al (2007) Clinical utility of different lipid measures for prediction of coronary heart disease in men and women. JAMA 298:776–785
Nichols M, Townsend N, Luengo-Fernandez R et al (2012) European cardiovascular disease statistics 2012. European Heart Network, Brussels, European Society of Cardiology, Sohia Antipolis
Scarborough P, Bhatnagar P, Wickramasingbe K et al (2010) Coronary heart disease statistics. British Heart Foundation Health Promotion Research Group, Department of Public Health, University of Oxford
Kurth BM, Lange C, Kamtsiuris P, Hölling H (2009) Gesundheitsmonitoring am Robert Koch-Institut. Sachstand und Perspektiven. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 52:557–570
Kurth BM (2012) Das RKI-Gesundheitsmonitoring – was es enthält und wie es genutzt werden kann. Public Health Forum 20(76):4.e1–4.e3
Gößwald A, Lange M, Kamtsiuris P, Kurth BM (2012) DEGS: Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland. Bundesweite Quer- und Längsschnittstudie im Rahmen des Gesundheitsmonitorings des Robert Koch-Instituts. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 55:775–780
Scheidt-Nave C, Kamtsiuris P, Gößwald A et al (2012) German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS) – design, objectives and implementation of the first data collection wave. BMC Public Health 12:730
Kamtsiuris P, Lange M, Hoffmann R et al (2013) Die erste Welle der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Stichprobendesign, Response, Gewichtung und Repräsentativität. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56
Robert Koch-Institut (Hrsg) (2009) DEGS: Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland – Projektbeschreibung. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. RKI, Berlin
Gößwald A, Lange M, Dölle R, Hölling H (2013) Die erste Welle der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Gewinnung von Studienteilnehmenden, Durchführung der Feldarbeit und Qualitätsmanagement. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56
National Cholesterol Education Program Expert Panel on Detection, Evaluation and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (2002) Third Report of the National Cholesterol Education Program (NCEP) Expert Panel on Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (Adult Treatment Panel III) final report. Circulation 106:3143–3421
Knopf H, Grams D (2013) Arzneimittelanwendung von Erwachsenen in Deutschland. Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGSS1). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56
Lampert T, Kroll L, Müters S, Stolzenberg H (2013) Messung des sozioökonomischen Status in der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56
Thefeld W (2000) Verbreitung der Herz-Kreislauf-Risikofaktoren Hypercholesterinämie, Übergewicht, Hypertonie und Rauchen in der Bevölkerung. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 43:415–423
Study Group EAS (1987) Strategies for the prevention of coronary heart disease: a policy statement of the European Atherosclerosis Society. Eur Heart J 8:77–88
Laaser U, Breckenkamp J (2006) Trends in risk factor control in Germany 1984–1998: high blood pressure and total cholesterol. Eur J Public Health 16:217–222
Centers for Disease Control and Prevention (2012) Prevalence of cholesterol screening and high blood cholesterol among adults – United States, 2005, 2007, and 2009. MMWR Morbidity Mortality Weekly Report 61:697–702
Cohen JD, Cziraky MJ, Cai Q et al (2010) 30-year trends in serum lipids among United States adults: results from the National Health and Nutrition Examination Surveys II, III, and 1999–2006. Am J Cardiol 106:969–975
Estoppey D, Paccaud F, Vollenweider P, Marques-Vidal P (2011) Trends in self-reported prevalence and management of hypertension, hypercholesterolemia and diabetes in Swiss adults, 1997–2007. BMC Public Health 11:114
Emerging Risk Factors Collaboration, Di Angelantonio E, Sarwar N et al (2009) Major lipids, apolipoproteins, and risk of vascular disease. JAMA 302:1993–2000
Grundy SM, Cleeman JI, Merz CN et al (2004) Implications of recent clinical trials for the National Cholesterol Education Program Adult Treatment Panel III guidelines. Circulation 110:227–239
Boekholdt SM, Arsenault BJ, Mora S et al (2012) Association of LDL cholesterol, non-HDL cholesterol, and apolipoprotein B levels with risk of cardiovascular events among patients treated with statins: a meta-analysis. JAMA 307:1302–1309
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Die Studie wurde finanziert mit Mitteln des Robert Koch-Instituts und des Bundesministeriums für Gesundheit.
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English version of "Verbreitung von Fettstoffwechselstörungen bei Erwachsenen in Deutschland. Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1)"
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Scheidt-Nave, C., Du, Y., Knopf, H. et al. Verbreitung von Fettstoffwechselstörungen bei Erwachsenen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl. 56, 661–667 (2013). https://doi.org/10.1007/s00103-013-1670-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-013-1670-0