Skip to main content
Log in

Simulation als Möglichkeit zum Training palliativer Notfälle

Prospektive erste Datenanalyse von Teilnehmern zweier Simulationstrainings

Simulation as possible training for palliative emergencies

Prospective initial data analysis of participants from two simulation training sessions

  • Palliativmedizin und Supportivtherapie
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Der palliative Notfall beschreibt eine Akutsituation bei Patienten mit einer lebenslimitierenden Erkrankung. In (notfall-)medizinischen Ausbildungscurricula wird das Training im Umgang mit palliativen Notfällen nur sehr eingeschränkt gelehrt. Simulationen derartiger Notfallsituationen stellen national und international eine Ausnahme dar.

Ziel der Arbeit

Empfehlungen zur Aus- und Weiterbildung bezüglich der therapeutischen Versorgung in palliativen Notfallsituationen sollten erstellt werden.

Material und Methoden

Im 1. Teil der Arbeit erfolgte die Sichtung relevanter Literatur in gängigen Datenbanken (1990–2013) hinsichtlich der Fragestellung durch 2 Reviewer. Im 2. Teil erfolgte im Anschluss an ein multiprofessionelles Simulationstraining eine Befragung der Teilnehmer über ihre Einstellungen/Interessen und Wünsche zur Versorgung palliativer Notfällen bzw. zu der entsprechenden Aus- und Fortbildung. Die Ergebnisse der Literaturrecherche wurden mit den Einstellungen und Wünschen der Teilnehmer verglichen und hieraus Empfehlungen für zukünftige Weiterbildungsangebote in der Therapie palliativer Notfälle erstellt.

Ergebnisse

Im 1. Teil wurden insgesamt 30 national und international relevante Arbeiten in die Literaturauswertung integriert. Ausbildungscurricula werden derzeit national und international erarbeitet, sind aber noch nicht allgemein in die notfallmedizinische Aus- und Weiterbildung aufgenommen. Im 2. Teil wurden 25 Teilnehmer (9 männliche, 16 weibliche, 20 Ärzte, 5 Pflegekräfte) während 4 multiprofessioneller notfallmedizinischer Simulationstrainings einbezogen. Die Interessen der Simulationsteilnehmer entsprachen den in der nationalen und internationalen Literatur beschriebenen Problemstellungen für Aus- und Weiterbildungen bezüglich palliativer Notfälle.

Schlussfolgerung

Der Literaturreview und die Einstellungen der Simulationsteilnehmer verdeutlichten, dass palliative Notfälle und deren Besonderheiten in Zukunft in der präklinischen Notfallmedizin von Bedeutung sind. Die Teilnehmer des Simulationstrainings beurteilten palliative Kenntnisse als sehr wichtig für die notfallmedizinische Betreuung von Patienten am Lebensende. Aus diesem Grund erscheinen spezielle Curricula und die Simulation des Umgangs mit Palliativpatienten und speziellen Therapieentscheidungen in Akutsituationen sinnvoll und empfehlenswert. Die Simulation kann einen Teil derartiger Fortbildungsangebote darstellen.

Abstract

Background

Palliative emergencies describe an acute situation in patients with a life-limiting illness. At present defined curricula for prehospital emergency physician training for palliative emergencies are limited. Simulation-based training (SBT) for such palliative emergency situations is an exception both nationally and internationally.

Aim

This article presents the preparation of recommendations in the training and development of palliative care emergency situations.

Material and methods

A selected literature search was performed using PubMed, EMBASE, Medline and the Cochrane database (1990–2013). Reference lists of included articles were checked by two reviewers. Data of the included articles were extracted, evaluated und summarized. In the second phase the participants of two simulated scenarios of palliative emergencies were asked to complete an anonymous 15-item questionnaire. The results of the literature search and the questionnaire-based investigation were compared and recommendations were formulated based on the results.

Results

Altogether 30 eligible national and international articles were included. Overall, training curricula in palliative emergencies are currently being developed nationally and internationally but are not yet widely integrated into emergency medical training and education. In the second part of the investigation, 25 participants (9 male, 16 female, 20 physicians and 5 nurses) were included in 4 multiprofessional emergency medical simulation training sessions. The most important interests of the participants were the problems for training and further education concerning palliative emergencies described in the national and international literature.

Conclusion

The literature review and the expectations of the participants underlined that the development and characteristics of palliative emergencies will become increasingly more important in outpatient emergency medicine. All participants considered palliative care to be very important concerning the competency for end-of-life decisions in palliative patients. For this reason, special curricula and simulation for dealing with palliative care patients and special treatment decisions in emergency situations seem to be necessary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Aynes RJ (1990) Current controversies in prehospital resuscitation of the terminally ill patient. Prehosp Disaster Med 5:49–57

    Google Scholar 

  2. Breuer G, Morhart P, Topf HG et al (2013) Evidenzbasiertes Simulatortraining in der Pädiatrie – eine Brücke interdisziplinärer Zusammenarbeit. Anaesth Intensivmed 54:430–437

    Google Scholar 

  3. Blackhall LJ (1987) Must we always use CPR? N Engl J Med 317:1281–1285

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Chan GK (2004) End-of-life models and emergency department care. Acad Emerg Med 11:79–86

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Chan GK (2006) End-of-life and palliative care in the emergency department: a call for research, education, policy and improved practice in this frontier area. J Emerg Nurs 32:101–103

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Ensink FB, Bautz MT, Voß MC et al (2002) Palliativmedizinische Betreuung von Tumorschmerzpatienten in Niedersachsen – Indikatoren der Strukturqualität. Schmerz 16:255–262

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Gisondi MA (2009) A case for education in palliative and end-of-life care in emergency medicine. Acad Emerg Med 16:181–183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Issenberg SB, McGaghie WC, Petrusa ER et al (2005) Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Med Teach 27:10–28

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Lamba S, Pound A, Rella JG, Compton S (2012) Emergency medicine resident education in palliative care: a needs assessment. J Palliat Med 15:516–520

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Lamba S, Mosenthal AC (2010) Hospice and palliative medicine: a novel subspecialty of emergency medicine. J Emerg Med. DOI 10.1016/j.jemergmed.2010.04010

  11. Marung H, Wiese CH (2013) Palliativmedizin im Notarztdienst. Notfallmed Up2date 8:193–202

    Article  Google Scholar 

  12. Mercadante S, Porzio G, Valle A et al (2012) Emergencies in patients with advanced cancer followed at home. J Pain Symptom Manage 44:295–300

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Morrison RS, Meier DE (2004) Clinical practice: palliative care. N Engl J Med 350:2582–2590

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Nauck F, Alt-Epping B (2008) Crisis in palliative care. A comprehensive approach. Lancet Oncol 9:1086–1091

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Onwuteaka-Philipsen BD, Fisher S, Cartwright C et al (2006) End-of-life decision making in Europe and Australia. Arch Int Med 166:921–929

    Article  Google Scholar 

  16. Quest TE, Marco CA, Derse AR (2009) Hospice and palliative medicine: new subspecialty, new opportunities. Ann Emerg Med 54:94–102

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Rondeau DF, Schmidt TA (2009) Treating cancer patients who are near the end of life in the emergency department. Emerg Med Clin North Am 27:341–354

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Saunders C (1996) Into the valley of the shadow of death – a personal therapeutic journey. BMJ 313:1599–1601

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  19. Schears RM (1999) Emergency physicians‘ role in end-of-life care. Emerg Med Clin North Am 11:79–84

    Google Scholar 

  20. Smith AK, Fisher J, Schonberg MA et al (2009) Am I doing the right thing? Provider perspectives on improving palliative care in the emergency department. Ann Emerg Med 54:86–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Stone SC, Mohanty S, Grudzen CR et al (2011) Emergency medicine physicians‘ perspective of providing palliative care in an emergency department. J Palliat Med 14:1333–1338

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Wiese CH, Vagts DA, Kampa U et al (2012) Palliativmedizinisch orientierte Therapieansätze für alle Patienten. Anaesthesist 61:529–536

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Wiese CH, Ittner KP, Graf BM, Lassen CL (2012) Präklinische palliative Notfälle – Besonderheiten in der therapeutischen Entscheidung. Z Palliativmed 13:75–90

    Article  Google Scholar 

  24. Wiese CH, Bartels UE, Marczynska K et al (2009) Quality of out-of-hospital palliative emergency care depends on the expertise of the emergency medical team – a prospective multi-centre analysis. Support Care Cancer 17:1499–1506

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  25. Wiese C, Bartels U, Ruppert D et al (2007) Treatment of oncology patients in the final stadium of disease by prehospital emergency physicians. Anaesthesist 56:133–140

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Wiese CH, Zausig YA, Vormelker J et al (2010) Out-patient and in-hospital palliative care in Germany: comparison with emergency medical care infrastructure. Anaesthesist 59:162–170

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken allen Teilnehmern der einzelnen Workshops für ihre Bereitschaft zur Teilnahme an unserer Untersuchung. Weiterhin danken wir allen weiteren Unterstützern während der Workshops und für die Möglichkeit, die Workshops durchführen zu dürfen.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. C.H.R. Wiese, G. Bosse, T. Schröder, C.L. Lassen, A.C. Bundscherer, B.M. Graf und Y.A. Zausig geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Produkte werden nur insoweit namentlich genannt, als dass sie für die Entstehung der Arbeit in Zusammenhang mit der Simulation notwendig waren. Ein Sponsoring einzelner Firmen hat nicht stattgefunden. Die Arbeit stellt Teile eines Simulationsworkshops des Kongresses der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensivmedizin 2011 in Leipzig und 2012 in Hamburg dar. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C.H.R. Wiese MHBA.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Wiese, C., Bosse, G., Schröder, T. et al. Simulation als Möglichkeit zum Training palliativer Notfälle. Anaesthesist 64, 56–64 (2015). https://doi.org/10.1007/s00101-014-2388-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-014-2388-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation