Zusammenfassung
Es bedarf neuer Konzepte, um bestehenden und zukünftigen Problemen im Rettungsdienst zu begegnen. Mangelndes Qualitätsmanagement bei steigendem Kostendruck und zunehmendem (Not-)Ärztemangel kann zu messbaren Defiziten in der Notfallversorgung führen. Zudem wird derzeit eine veraltete Informationstechnik eingesetzt. Das Notarztsystem muss einerseits eine Modernisierung und Qualitätssteigerung erfahren, andererseits sind deutlichere Nachweise der Leistungsfähigkeit vonnöten. Nur so kann eine hochwertige Patientenversorgung für die Zukunft gewährleistet werden. Vor diesem Hintergrund wurde die Projektidee Med-on-@ix in Aachen mit dem Ziel entwickelt, die Versorgungsqualität und die Einsatzeffizienz zu steigern. Hierzu wird ein umfassendes notfallmedizinisches Telemedizinsystem entwickelt, das Notärzten und Rettungsdienstpersonal eine zusätzliche Beratung durch ein Kompetenzzentrum bereitstellt. Die leitliniengerechte Behandlung soll dadurch unter direkter Qualitätskontrolle sichergestellt werden. Prospektive Studien am Simulator und im realen Einsatz evaluieren das System im Vergleich mit dem aktuellen Rettungssystem.
Abstract
There is a need for new strategies to face current and future problems in German Emergency Medical Services (EMS). Lack of quality management and increasing costs in the presence of a deficit of EMS physicians are typical challenges, resulting in an increasing deficit in medical care. In addition, information and communication technology used in German EMS is out of date. The physician-powered EMS has to be modernized to increase quality and show measurable evidence of its effectiveness. Otherwise its future existence is at serious risk. Therefore, the project Med-on-@ix was created by the Department of Anaesthesiology at the University Hospital Aachen, Germany. The aim was to develop a new emergency telemedicine service system and to implement it clinically in order to advance medical care and effectiveness in the EMS by process optimization of each scene call. This system offers EMS physicians and paramedics an additional consultation by a specialised centre of competence, thus assuring medical therapy according to evidence-based guidelines. Several prospective studies are conducted to analyse this system in comparison to the conventional EMS.
Literatur
Adams GL, Campbell PT, Adams JM et al (2006) Effectiveness of prehospital wireless transmission of electrocardiograms to a cardiologist via hand-held device for patients with acute myocardial infarction (from the Timely Intervention in Myocardial Emergency, North East Experience [TIME-NE]). Am J Cardiol 98:1160–1164
Augustine JJ (2001) Medical direction and EMS. Emerg Med Serv 30:65–69
Barlow J, Singh D, Bayer S, Curry R (2007) A systematic review of the benefits of home telecare for frail elderly people and those with long-term conditions. J Telemed Telecare 13:172–179
Behrendt H, Schmiedel R (2003) Ausgewählte Ergebnisse der Leistungsanalyse 2000/2001. In: Mendel K, Hennes P (Hrsg) Handbuch des Rettungswesens. Ergänzung 2/2003. Mendel, Witten
Bundesärztekammer (2007) Bundesweiter Überblick über die geforderten Notarztqualifikationen, Stand 10.07.2007. http://www.bundesaerztekammer.de
Clark RA, Inglis SC, McAlister FA et al (2007) Telemonitoring or structured telephone support programmes for patients with chronic heart failure: systematic review and meta-analysis. BMJ 334:942–950
Deutscher Bundestag (2006) Unfallverhütungsbericht Straßenverkehr 2004/2005. Drucksache 16/2100. 16. Wahlperiode 28.06.2006. Unterrichtung durch die Bundesregierung. http://www.dip.bundestag.de
Dhruva VN, Abdelhadi SI, Anis A et al (2007) ST-Segment analysis using wireless technology in acute myocardial infarction (STAT-MI) trial. J Am Coll Cardiol 50:509–513
Dick WF (2002) Brauchen wir noch einen Notarzt oder brauchen wir einen anderen Notarzt? Notfall Rettungsmed 5:138–141
Erder MH, Davidson SJ, Cheney RA (1989) On-line medical command in theory and praxis. Ann Emerg Med 18:261–268
Genzwürker H, Isovic H, Finteis T et al (2002) Ausstattung von notarztbesetzten Rettungsmitteln in Baden-Württemberg. Anaesthesist 51:367–373
Gries A, Helm M, Martin E (2003) Zukunft der präklinischen Notfallmedizin in Deutschland. Anaesthesist 52:718–724
Härtel D, Christel E, Brockmeier J et al (2007) Verbesserung der Behandlung von Patienten mit akutem Koronarsyndrom durch Aufbau einer Netzwerkstruktur im ländlichen Raum. Notfall Rettungsmed 10:423–431
Hess DC, Wang S, Hamilton W et al (2005) REACH: clinical feasibility of a rural telestroke network. Stroke 36:2018–2020
Ickenstein GW, Horn M, Schenkel J et al (2005) The use of telemedicine in combination with a new stroke-code-box significantly increases t-PA use in rural communities. Neurocrit Care 3:27–32
Jemmet ME, Kendal KM, Fourre MW, Burton JH (2003) Unrecognized misplacement of endotracheal tubes in a mixed urban to rural emergency medical services setting. Acad Emerg Med 10:961–965
Jones JH, Murphy MP, Dickson RL et al (2004) Emergency physician-verified out-of-hospital intubation: miss rates by paramedics. Acad Emerg Med 11:707–709
Katz SH, Falk JL (2001) Misplaced endotracheal tubes by paramedics in an urban emergency medical services system. Ann Emerg Med 37:32–37
Kopetsch T (2006) Bundesärztekammer-Statistik: Ärztemangel trotz Zuwachsraten. Dtsch Arztebl 103:588–590
Maier BC, Dirks B (2004) Zukunft des Notarztes – Zukunft des Rettungsdienstes. Notfall Rettungsmed 6:429–434
Martin W (2008) Arbeitsmarkt für Ärztinnen und Ärzte: Der Ärztemangel nimmt weiter zu. Dtsch Arztebl 105:853–854
Maxemchuk NF (2007) Dispersity routing: past and present. Military communications conference, 2007, Orlando, USA. MILCOM IEEE, pp 1–7
Reimann B, Maier BC, Lott R, Konrad F (2004) Gefährdung der Notarztversorgung im ländlichen Gebiet. Notfall Rettungsmed 7:200–204
Ruppert M, Reeb R, Ufer MR et al (2002) Personal im Rettungsdienst – Brauchen wir neue Konzepte? Notfall Rettungsmed 5:375–379
Saito Y, Ishihara S, Mizuno T, Watanabe T (2003) Evaluation of traffic dispersion methods for synchronous distributed multimedia data transmission on multiple links. Proceedings of the 17th International Conference on Advanced Information Networking and Applications, March 27–29, 2003. IEEE Computer Society, Washington, DC, pp 644–649
Schlechtriemen T, Lackner CK, Moecke H et al (2003) Sicherung der flächendeckenden Notfallversorgung – notwendige Strukturverbesserungen. Notfall Rettungsmed 6:419–428
Schmid MC, Deisenberg M, Strauss H et al (2006) Ausstattung bodengebundener Notarztrettungsmittel in Bayern. Anaesthesist 55:1051–1057
Scholz KH, Hilgers R, Ahlersmann D et al (2008) Contact-to-balloon time and door-to-balloon time after initiation of a formalized data feedback in patients with acute ST-elevation myocardial infarction. Am J Cardiol 101:46–52
Sejersten M, Sillesen M, Hansen PR et al (2008) Effect on treatment delay of prehospital teletransmission of 12-lead electrocardiogram to a cardiologist for immediate triage and direct referral of patients with ST-segment elevation acute myocardial infarction to primary percutaneous coronary intervention. Am J Cardiol 101:941–946
Silvestri S, Ralls GA, Krauss B et al (2005) The effectiveness of out-of-hospital use of continuous endtidal carbon dioxide monitoring on the rate of unrecognized misplaced intubation within a regional emergency medical services system. Ann Emerg Med 45:497–503
Stratmann D, Sefrin P, Wirtz S et al (2004) Stellungnahme zu aktuellen Problemen des Notarztdienstes. Notarzt 20:90–93
Thrall JH (2007) Teleradiology. Part I: history and clinical applications. Radiology 243:613–617
Thrall JH (2007) Teleradiology. Part II: limitations, risks and opportunities. Radiology 244:325–328
Timmermann A, Russo SG, Eich C et al (2007) The out-of-hospital esophageal and endobronchial intubations performed by emergency physicians. Anesth Analg 104:619–623
Timmermann A, Russo SG, Hollmann MW (2008) Paramedic versus emergency physician emergency medical service: role of the anaesthesiologist and the European versus the Anglo-American concept. Curr Opin Anaesthesiol 21:222–227
Wuerz RC, Swope GE, Holliman CJ, Vazquez-de Miguel G (1995) On-line medical direction: a prospective study. Prehosp Disaster Med 10:174–177
Ziegler V, Rashid A, Müller-Gorchs M et al (2008) Einsatz mobiler Computing-Systeme in der präklinischen Schlaganfallversorgung. Anaesthesist 57:677–685
Interessenkonflikt
Das Forschungsprojekt wird vom Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie, Förderkennzeichen 01MB07022, gefördert. Die P3 Solutions GmbH und die Philips Medizingeräte GmbH bringen zusätzlich zur öffentlichen Förderung Eigenmittel ein.
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Skorning, M., Bergrath, S., Rörtgen, D. et al. „E-Health“ in der Notfallmedizin – das Forschungsprojekt Med-on-@ix. Anaesthesist 58, 285–292 (2009). https://doi.org/10.1007/s00101-008-1502-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-008-1502-z