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Atemwege und respiratorische Funktion bei Adipositas

Anästhesiologische und intensivmedizinische Aspekte und Empfehlungen

Airways and respiratory function in obese patients

Anaesthetic and intensive care aspects and recommendations

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Zusammenfassung

Das perioperative pulmonale Komplikationsrisiko ist bei adipösen Patienten mit assoziierten Begleiterkrankungen erhöht. Die anästhesiologische Behandlung für operative Maßnahmen bei übergewichtigen Patienten stellt eine Herausforderung dar. Kenntnisse über pathophysiologische und pharmakologische Besonderheiten sind für den betreuenden Anästhesisten unabdingbar. Eine sorgfältige präoperative Risikoabschätzung, eine ausreichende intraoperative Betreuung und — wenn notwendig — intensivmedizinische Nachbehandlung bilden die Eckpfeiler für ein qualifiziertes anästhesiologisches Management bei adipösen Patienten. In dieser Übersicht wird im Speziellen auf atemwegs- und lungenprotektive Aspekte sowie Besonderheiten bei laparoskopischen Eingriffen in der geburtshilflichen und pädiatrischen Anästhesie eingegangen.

Abstract

In obese patients, perioperative pulmonary complications have an increased frequency and are associated with higher morbidity and mortality compared with non-obese patients. The management of surgical procedures in these patients is a challenge for the anaesthetist. Knowledge of pathophysiological and pharmacological aspects of the obese patients’ condition is essential for their care during preoperative assessment, intra-operative management and, if necessary, postoperative intensive care. Special information on airway and lung protection as well as cases involving laparoscopic surgery, obstetric and paediatric anaesthesia in obese patients are also discussed.

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Literatur

  1. Berger MM, Gust R (2005) Perioperative Evaluation der Lungenfunktion. Anaesthesist 54:273–288

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Brooks-Brunn JA (1997) Predictors of postoperative pulmonary complications following abdominal surgery. Chest 111:564–571

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Coussa M, Proietti S, Schnyder P et al. (2004) Prevention of atelectasis formation during the induction of general anesthesia in morbidly obese patients. Anesth Analg 98:1491–1495

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Damia G, Mascheroni D, Croci M, Tarenzi L (1988) Perioperative changes in functional residual capacity in morbidly obese patients. Br J Anaesth 60:574–578

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Eichenberger AS, Proietti S, Wicky S et al. (2002) Morbid obesity and postoperative pulmonary atelectasis: an underestimated problem. Anesth Analg 95:1788–1792

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Hartmann B, Junger A, Klasen J (2005) Anästhesie und Schlaf-Apnoe-Syndrom. Anaesthesist 54 (im Druck)

  7. Horner RL, Mohiaddin RH, Lowell DG et al. (1989) Sites and sizes of fat deposits around the pharynx in obese patients with obstructive sleep apnoea and weight matched controls. Eur Respir J 2:613–622

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Isono S, Tanaka A, Tagaito Y et al. (1997) Pharyngeal patency in response to advancement of the mandible in obese anesthetized persons. Anesthesiology 87:1055–1062

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Lawrence VA, Dhanda R, Hilsenbeck SG, Page CP (1996) Risk of pulmonary complications after elective abdominal surgery. Chest 110:744–750

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Pelosi P, Croci M, Ravagnan I et al. (1998) The effects of body mass and lung volumes, respiratory mechanics, and gas exchange during general anesthesia. Anesth Analg 87:654–660

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Pelosi P, Ravagnan I, Giurati G et al. (1999) Positive end-expiratory pressure improves respiratory function in obese but not in normal subjects during anesthesia and paralysis. Anesthesiology 91:1221–1231

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Reber A, Ursprung T (2003) Kataraktoperation bei einem Patienten mit schwerem obstruktivem Schlafapnoesyndrom. Anaesthesist 52:1027–1030

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Shenkman Z, Shir Y, Brodsky JB (1993) Perioperative management of the obese patient. Br J Anaesth 70:349–359

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Smetana G (1999) Current concepts: preoperative pulmonary evaluation. N Engl J Med 340:937–944

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Smith HL, Meldrum DJ, Brennan LJ (2002) Childhood obesity: a challenge fort he anaesthetist? Paediatr Anaesth 12:750–761

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Sprung J, Whalley DG, Falcone T et al. (2003) The effects of tidal volume and respiratory rate on oxygenation and respiratory mechanics during laparoscopy in morbidly obese patients. Anesth Analg 97:268–274

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Von Ungern-Sternberg BS, Regli A, Reber A, Schneider MC (2005) A comparison of perioperative spirometric data following spinal or general anaesthesia in normal-weight and overweight gynaecological patients. Acta Anaesthesiol Scand 49 (in press)

  18. Von Ungern-Sternberg BS, Regli A, Reber A, Schneider MC (2005) Effect of obesity and thoracic epidural analgesia on perioperative spirometry. Br J Anaesth 94:121–127

    PubMed  Google Scholar 

  19. Von Ungern-Sternberg BS, Regli A, Schneider MC et al. (2004) Effect of obesity and site of surgery on perioperative lung volumes. Br J Anaesth 92:202–207

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Voyagis GS, Kyriakis KP, Dimitriou V, Vrettou I (1998) Value of oropharyngeal Mallampati classification in predicting difficult laryngoscopy among obese patients. Europ J Anaesthesiol 15:330–334

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Walther A, Bardenheuer HJ (2001) Das Schlaf-Apnoe-Syndrom. Anaesthesist 50:295–308

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Danksagungen

Abbildung 1 wurde freundlicherweise durch Dr. med. Stefan Gisin, Departement Anästhesie, Universitätsspital Basel, zur Verfügung gestellt. Herzlichen Dank an Christoph Renfer für die Durchsicht des Manuskripts.

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Reber, A. Atemwege und respiratorische Funktion bei Adipositas. Anaesthesist 54, 715–728 (2005). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0872-8

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