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Intensivmedizinische Aspekte in der Notfallmedizin

Aspects of intensive care medicine in emergency medicine

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Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Notfallmedizin und die Intensivmedizin weisen viele Gemeinsamkeiten auf. In dieser Übersichtarbeit wird zuerst auf die Begrifflichkeit der innerklinischen Notfallmedizin im Sinne einer einheitlichen Bezeichnung als Klinik für Notfallmedizin oder Notfallklinik eingegangen. Notfallmedizin und Intensivmedizin sind ein ortsungebundenes Konzept der Patientenversorgung im Sinne der Erkennung, Behandlung und Diagnostik akuter Gesundheitsstörungen, wobei die Notfallmedizin die gesamte Breite der Krankheitsschwere abdeckt, während die Intensivmedizin nur Organersatz und Organerhalt betreibt, dazu sehr spezialisierte Technik verwendet und nur Schwerkranke behandelt. Die Behandlung von Schwerstkranken in den Notfallkliniken erfordert spezielle intensivmedizinische Kenntnisse, sowohl vom ärztlichen als auch vom pflegerischen Personal. Für den ärztlichen Bereich berücksichtigt das Curriculum für den europäischen Facharzt für Notfallmedizin alle Inhalte, die für die Diagnose und Behandlung akut kritisch kranker Patienten notwendig sind. Für den pflegerischen Bereich existiert in Deutschland seit einigen Jahren eine diesbezügliche eigene Fachweiterbildung Notfallmedizin. Die Behandlung von Schwerstkranken in den Notfallkliniken erfordert aber auch eine adäquate räumliche Ausstattung der Notfallkliniken. Diesbezüglich bedarf es dringendst konkreter gesetzlich vorgegebener struktureller Qualitätskriterien. Aus der Literatur ist bekannt, dass intensivmedizinische Kompetenz in der Notfallklinik die Aufnahmerate auf Intensivstationen und die Sterblichkeit aller Notfallpatienten reduziert. Das Konzept von Intensiveinheiten in der Notfallklinik gewinnt in den USA an Popularität und sollte auch im deutschsprachigen Raum evaluiert werden.

Abstract

Emergency medicine and intensive care medicine have many similarities. In this review, we will first discuss the terminology of emergency medicine in a hospital in terms of a uniform designation as a department for emergency medicine or emergency department. Emergency medicine and intensive care medicine are a location-independent concept of patient care in the sense of the recognition, treatment and diagnosis of acute health disorders. Emergency medicine covers the entire range of disease severity, while intensive care medicine focuses on organ replacement and organ preservation, uses highly specialized technology for this purpose and treats only the seriously ill. The treatment of seriously ill patients in the emergency departments requires special intensive care medical knowledge both by the physicians and nursing staff. In the medical field, the curriculum for the European emergency medicine specialist takes into account all aspects necessary for the diagnosis and treatment of critically ill patients. For the nursing sector, Germany has had its own recognized specialty training program in emergency medicine for several years. However, the treatment of critically ill patients in emergency departments also requires that the emergency departments be adequately equipped. In this regard, there is an urgent need for statutory quality criteria that are concrete and structured. We know from the literature that intensive care competence in emergency departments reduces the admission rate to intensive care units and the mortality of all emergency patients. The concept of intensive care units in the emergency department is gaining popularity in the USA and should also be evaluated for implementation in the German-speaking countries.

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Abb. 1

Literatur

  1. ABOMS (2020) American board of emergency medicine

    Google Scholar 

  2. Anonymous (2020) European Core Curriculm for Emergency Medicine V2. In:

  3. Anonymous (2019) Österreichischer Strukturplan Gesundheit 2017. In: Bundesministerium für Arbeit S, Gesundheit und Konsumentenschutz (BMASGK) (ed)

  4. Behringer W (2004) Peter Safar—“father of resuscitation”. Wien Klin Wochenschr 116:102–106

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Behringer W, Dodt C, Födisch M et al (2009) Die ersten Stunden entscheiden. Intensivmed 46:235–238

    Article  Google Scholar 

  6. Behringer W, Dodt C, Laggner AN (2012) Intensivtherapie in der Notaufnahme. Notfall Rettungsmed 15:392–397

    Article  Google Scholar 

  7. Bernhard M, Doll S, Hartwig T et al (2018) Resuscitation room management of critically ill nontraumatic patients in a German emergency department (OBSERvE-study). Eur J Emerg Med 25:e9–e17

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Gries A, Seekamp A, Wrede C et al (2018) Zusatz-Weiterbildung Klinische Akut- und Notfallmedizin in Deutschland. Anaesthesist 67:895–900

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Gunnerson KJ, Bassin BS, Havey RA et al (2019) Association of an emergency department-based intensive care unit with survival and inpatient intensive care unit admissions. JAMA Netw Open 2:e197584–e197584

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Herring AA, Ginde AA, Fahimi J et al (2013) Increasing critical care admissions from U.S. emergency departments, 2001–2009. Crit Care Med 41:1197–1204

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Krankenhausgesellschaft D DKG (2019) Empfehlungen für die Weiterbildung Notfallpflege

    Google Scholar 

  12. Kumle B, Merz S, Mittmann A et al (2019) Nichttraumatologisches Schockraummanagement. Notfall Rettungsmed 22:402–414

    Article  Google Scholar 

  13. Leibner E, Spiegel R, Hsu CH et al (2019) Anatomy of resuscitative care unit: expanding the borders of traditional intensive care units. Emerg Med J 36:364–368

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Petrino R, Delooz H (2002) A curriculum in emergency medicine for Europe. Eur J Emerg Med 9:307

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Rhodes A, Evans LE, Alhazzani W et al (2017) Surviving sepsis campaign: international guidelines for management of sepsis and septic shock: 2016. Crit Care Med 45:486–552

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Rivers E, Nguyen B, Havstad S et al (2001) Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 345:1368–1377

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Safar P (1974) Critical care medicine—quo vadis? Crit Care Med 2:1–5

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Safar P, Grenvik A (1971) Critical care medicine. Organizing and staffing intensive care units. Chest 59:535–547

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Schell CO, Gerdin Wärnberg M, Hvarfner A et al (2018) The global need for essential emergency and critical care. Crit Care 22:284–284

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Seymour CW, Gesten F, Prescott HC et al (2017) Time to treatment and mortality during mandated emergency care for sepsis. N Engl J Med 376:2235–2244

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Williams D (2015) The development of emergency medicine in Europe. Notfall Rettungsmed 18:113–118

    Article  Google Scholar 

  22. https://www1.kages.at/Seiten/wb_notaufnahme.aspx. Zugegriffen: August 2020

  23. https://www.wienkav.at/kav/ausbildung/fba/pflege/ZeigeText.asp?id=2138. Zugegriffen: August 2020

  24. https://www.dgu-online.de/fileadmin/published_content/5.Qualitaet_und_Sicherheit/PDF/2019_DGU_Weissbuch_Schwerverletztenversorgung_Vorabdruck.pdf. Zugegriffen: August 2020

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W. Behringer, C. Dodt, P. Eisenburger und A. N. Laggner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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A. Valentin, Schwarzach im Pongau

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Behringer, W., Dodt, C., Eisenburger, P. et al. Intensivmedizinische Aspekte in der Notfallmedizin. Med Klin Intensivmed Notfmed 115, 625–632 (2020). https://doi.org/10.1007/s00063-020-00741-9

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