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Sport und Schwangerschaft

Exercise and Pregnancy

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Zusammenfassung.

Zu einem gesunden Lebensstil gehört auch sportliche Betätigung, die in einer unauffälligen Schwangerschaft in moderater Weise und mit gewissen Einschränkungen fortgesetzt werden kann. Eine gesunde, bisher inaktive Schwangere sollte vom Nutzen des Sports für das ungeborene Kind und für die eigene Gesundheit überzeugt werden. Sportarten wie Schwimmen und Fahrradfahren eignen sich dabei besonders gut.

Die positiven Aspekte einer moderaten sportlichen Betätigung in der Schwangerschaft sind vielseitig. Die körperliche Fitness nimmt zu, die kardiopulmonalen Reserven werden vergrößert, und schwangerschaftstypische Rückenschmerzen lassen sich vermeiden. Mit zunehmender Fitness und Sportlichkeit ändert sich meist auch die Einstellung zu Alkohol, Nikotin und Koffein, wodurch weitere positive Effekte erzielt werden. Durch sportliche Aktivität wird eine exzessive Gewichtszunahme verhindert, und das Risiko eines Gestationsdiabetes verringert sich. Die Geburt wird als leichter empfunden, und die postpartale Erholungsphase ist verkürzt. Das subjektive Wohlbefinden, die Zufriedenheit und das Selbstwertgefühl werden gesteigert, wodurch sich viele Unannehmlichkeiten einer Schwangerschaft besser ertragen lassen.

Dennoch kann nicht jeder Schwangeren zu körperlicher Ertüchtigung geraten werden. Insbesondere bei mütterlichen Vorerkrankungen oder pathologischen Schwangerschaftsverläufen ist von sportlicher Betätigung abzuraten.

Abstract.

Recommendations concerning exercise in pregnancy underwent significant changes during the past three decades. Today there is a lot of evidence for the beneficial effects of moderate exercise in pregnancy even in formerly inactive women. This review first presents aspects of maternal and fetal physiology with special respect to exercise in pregnancy. Subsequently, risks and contraindications as well as the suitability of different kinds of exercise for pregnant woman are discussed.

Maternal Aspects:

Cardiorespiratory responses to exercise in pregnant women generally don’t differ from those in nonpregnant women. Impairment of the cabability of the uteroplacental unit to maintain a sufficient oxygen and substrate supply to the fetus should be avoided by performing exercise in a submaximal range. Increase in body weight, a shift of the center of gravidity, and the ligamentous laxity in pregnancy lead to a certain joint instability and consecutively to an increased risk of injury. Therefore contact sports and sports with a high potential of injury are not suitable in pregnancy. Furthermore the beneficial effects of exercise on glucose metabolism especially in pregnant women with an impaired glusose tolerance, psychological well-being, delivery, and lactation are discussed.

Fetal Aspects:

Exercise results in an elevation of the fetal heart rate. So far no pathological heart rate alterations could be observed. There are controversial findings concerning the influence of exercise on birth weight. Actually no retardation below the 10th percentile could be demonstrated. To prevent pregnancy complications like preterm labour or placental abruption exercises with a risk of blunt abdominal trauma are not recommended in the 2nd and 3rd trimester. Additionally the effects of exercise on embryogenesis and the possible implications of hyperthermia are presented.

Conclusion:

In general, pregnant women should practise exercise in a moderate, i. e. submaximal aerobic range. Preexisting cardiopulmonary diseases and pregnancy pathologies have to be considered as contraindications. Thus gestational age adapted exercise represents a safe and effective support for mother and fetus.

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Correspondence to Ulrich Kuhn.

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Kagan, K.O., Kuhn, U. Sport und Schwangerschaft. Herz 29, 426–434 (2004). https://doi.org/10.1007/s00059-004-2590-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-004-2590-4

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