Skip to main content

Steuerungshandeln schulischer Führungskräfte aus Sicht der Schulleitungsforschung

  • Chapter
‚Warum tun die das?’

Auszug

Versucht man, das Thema Schulleitung einzubetten in die deutsche schultheoretische Diskussion, so macht man zunächst eine eigentlich erstaunliche Beobachtung: In der deutschsprachigen fachwissenschaftlichen Diskussion zur Theorie der Schule wurde der wichtige Teilaspekt der Funktion der Schulleitung bzw. der Schulleiterin oder des Schulleiters lange Zeit vernachlässigt. Der Begriff Schulleitung taucht in den bisherigen Arbeiten zur Theorie der Schule kaum auf, wenngleich man davon ausgehen kann, dass hin und wieder Schulleitung unter anderen Begriffen wie beispielsweise Organisation oder Organisationsstruktur etc. subsumiert wird. Sowohl bei Fend (1980) als auch bei von Hentig (1993), Apel (1995) oder Diederich und Tenorth (1997) bleibt Schulleitung jedoch unberücksichtigt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 39.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 39.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Altrichter, Herbert/ Posch, Peter (1999): Wege zur Schulqualität: Studien über den Aufbau von qualitätssichernden und qualitätsentwickelnden Systemen in berufsbildenden Schulen. Innsbruck: StudienVerlag.

    Google Scholar 

  • Altrichter, Herbert/ Schley, Wilfried/ Schratz, Michael (1998): Handbuch zur Schulentwicklung. Innsbruck: StudienVerlag.

    Google Scholar 

  • Apel, Hans-Jürgen (1995): Theorie der Schule. Donauwörth: Auer.

    Google Scholar 

  • Becker, Hellmut (1962). Die verwaltete Schule. In Altrichter, Herbert/ Brüsemeister, Thomas/ Wissinger, Jochen (Hrsg.), Quantität und Qualität. Freiburg: Rombach, S. 147–174)

    Google Scholar 

  • Beck, Ulrich (1986): Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Bernfeld, Siegfried (1925): Sisyphos oder die Grenzen der Erziehung. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Boak, George (1991): Developing managerial competences: The management learning contract approach. London: Pitman.

    Google Scholar 

  • Bolam, Ray (1993): School-based management, school improvement and school effectiveness: Overview and implications. In C. Dimmock (Ed.), School-based management and school effectiveness. London: Routledge, S. 219–234

    Google Scholar 

  • Bolam, Ray/ McMahon, Agnes/ Pocklington, Keith/ Weindling, Dick (1993): Effective management in schools: A report for the Department for Education via the School Management Task Force Professional Working Party. London: HMSO.

    Google Scholar 

  • Bonsen, Martin/ von der Gathen, Jan/ Pfeiffer, Hermann (2002): Die Wirksamkeit von Schulleitung. Weinheim.

    Google Scholar 

  • Boyatzis, Richard E. (1982): The Competent Manager. New York: Wiley.

    Google Scholar 

  • Brookover, Wilbur/ Beady, Charles/ Flood, Patricia/ Schweitzer, John/ Wisenbaker, Joe (1979): School social systems and student achievement: Schools can make a difference. New York: Praeger.

    Google Scholar 

  • Bullock, Alison/ Thomas, Hywel (1997): Schools at the Centre? A Study of Decentralisation. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Burns, James MacGregor (1978): Leadership. New York: Harper and Row.

    Google Scholar 

  • Caldwell, Brian J./ Spinks, Jim M. (1988): The self-managing school. London: Falmer Press.

    Google Scholar 

  • Caldwell, Brian J./ Spinks, Jim M. (1992): Leading the self-managing school. London: Falmer Press.

    Google Scholar 

  • Coleman, James S. (1986): Die asymmetrische Gesellschaft. Vom Aufwachsen mit unpersönlichen Systemen. Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Creemers, Bert (1994): The Effective Classroom. London: Cassell.

    Google Scholar 

  • Dalin, Per/ Rolff, Hans-Günter (1990): Das Institutionelle Schulentwicklungsprogramm. Soest: Soester Verlag-Kontor.

    Google Scholar 

  • Day, Christopher/ Harris, Alma/ Hadfield, Mark/ Tolley, Harry/ Beresford, John (2000): Leading Schools in Times of Change. Buckingham: Open University Press.

    Google Scholar 

  • De Bevoise, Wynn (1984): Synthesis of research on the principal as instructional leader. Educational Journal, 41(5), pp. 14–20.

    Google Scholar 

  • Diederich, Jürgen/ Tenorth, Heinz-Elmar (1997): Theorie der Schule. Berlin: Cornelsen Scriptor. Edmonds, Ronald (1979): Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), pp. 15–27.

    Google Scholar 

  • Esp, Derek (1993): Competences for School Managers. London: Kogan Page.

    Google Scholar 

  • Fend, Helmut (1980): Theorie der Schule. München: Urban & Schwarzenberg.

    Google Scholar 

  • Fend, Helmut (1987): „Gute Schulen — schlechte Schulen“— Die einzelne Schule als pädagogische Handlungseinheit. In U. Steffens/ T. Bargel (Hrsg.), Beiträge aus dem Arbeitskreis Qualität von Schule. Heft 1. Wiesbaden: Hessisches Institut für Bildungsplanung und Schulentwicklung (HIBS), S. 5579.

    Google Scholar 

  • Fend, Helmut (1998): Qualität im Bildungswesen. Schulforschung zu Systembedingungen, Schulprofilen und Lehrerleistung. Weinheim: Juventa.

    Google Scholar 

  • Fischer, Reinhard (1990): Leiterbestellung — mehr Demokratie und Transparenz. Lehrer und Gesellschaft, 43 (1990) 65, S. 10–12.

    Google Scholar 

  • Fürstenau, Peter (1969): Neuere Entwicklungen der Bürokratieforschung und das Schulwesen. Ein organisationssoziologischer Beitrag. In P. Fürstenau/ C.-L. Furck/ C.W. Müller/ W. Schulz/ F. Wellendorf (Hrsg.), Zur Theorie der Schule. Weinheim: Beltz, S. 47–66.

    Google Scholar 

  • Fullan, Michael (1991): The new meaning of educational change. London: Cassell.

    Google Scholar 

  • Fullan, Michael (1992): Successful school improvement. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.

    Google Scholar 

  • Fullan, Michael (1993): Change forces. The school as a learning organisation. London: Falmer Press.

    Google Scholar 

  • Fullan, Michael (1995): Schools as Learning Organizations: Distant dreams. Theory into practice, 34(4), pp. 230–235.

    Google Scholar 

  • Gaudig, Hugo (1917): Schule im Dienste der werdenden Persönlichkeit. Leipzig: Quelle & Meyer.

    Google Scholar 

  • Glatter, Ron (1987): Tasks and Capabilities. In N. E. Stegö et al. (Eds.), The role of school leaders in school improvement. Leuven: ACCO, S. 113–121.

    Google Scholar 

  • Gray, John (1990): The Quality of Schooling: Frameworks for Judgements. British Journal of Educational Studies, 38(3), pp. 204–233.

    Google Scholar 

  • Gronn, Peter (2002): ai]Distributed leadership. In K. Leithwood, P Hallinger, K Seashore-Lois, G Furman-Brown, P. Gronn, W Mulford, & K. Riley (Hrsg.), The Second International Yearbook in Educational Leadership. Kluwer: Dorddrecht.

    Google Scholar 

  • Hall, Gene E./ Hord, Shirley (1987): Change in schools: Facilitating the process. Albany: State University of New York Press.

    Google Scholar 

  • Hallinger, Philip (2003): Leading Educational Change: reflections on the practice of instructional and transformational leadership. Cambridge Journal of Education, 33(3), pp. 329–351.

    Google Scholar 

  • Hallinger, Philip & Murphy, Joseph (1985): Assessing the Instructional Management Behaviour of Principals. Elementary School Journal, 86(2), pp. 217–247.

    Google Scholar 

  • Hallinger, Philip, Heck, Ronald H. (1998): Exploring the Principal’s Contribution to School Effectiveness: 1980–1995. Journal for School Effectiveness and School Improvement, 9, pp. 157–191.

    Google Scholar 

  • Harris, Alma (2002): Distributed Leadership in Schools: Leading or Misleading? Vortrag und Manuskript für die Konferenz der British Educational Leadership, Management & Administration Society.

    Google Scholar 

  • Hentig, Hartmut von (1993): Schule neu denken. München: Hanser.

    Google Scholar 

  • Hopkins, David/ Ainscow, Mel/ West, Mel (1994): School Improvement in an Era of Change. London: Cassell.

    Google Scholar 

  • Hopkins, David/ West, Mel & Ainscow, Mel (1996): Improving the Quality of Education for All: Progress and Challenge. London: David Fulton Publishers.

    Google Scholar 

  • Huber, Stephan Gerhard (1997): Dovetailing school effectiveness and school improvement. Towards a model of the educational improvement and effectiveness landscape. Paper prepared for the European Conference on Educational Research 1997, Frankfurt a. M.

    Google Scholar 

  • Huber, Stephan Gerhard (1999a): School Effectiveness: Was macht Schule wirksam? Internationale Schulentwicklungsforschung (I). Schul-Management, 30(2), 10–17.

    Google Scholar 

  • Huber, Stephan Gerhard (1999b): School Improvement: Wie kann Schule verbessert werden? Internationale Schulentwicklungsforschung (II). Schul-Management, 30(3), 7–18.

    Google Scholar 

  • Huber, Stephan Gerhard (1999c): Schulleitung international. Studienbrief im Studium “Vorbereitung auf Leitungsaufgaben in Schulen”. Hagen: Fernuniversität Hagen.

    Google Scholar 

  • Huber, Stephan Gerhard (2003): Qualifizierung von Schulleiterinnen und Schulleitern im internationalen Vergleich: Eine Untersuchung in 15 Ländern zur Professionalisierung von pädagogischen Führungskräften für Schulen. Kronach: Wolters Kluwer.

    Google Scholar 

  • Huber, Stephan Gerhard Hrsg.) (2004): Preparing School Leaders for the 21st Century: An International Comparison of Development Programmes in 15 Countries. London, New York: RoutledgeFalmer (Taylor &am; Francis)

    Google Scholar 

  • Huber, Stephan Gerhard & Niederhuber, Susanne (2004): Schulleitung aus der Sicht von Lehrkräften. Pädagogik, 56(7-8), S. 44–47.

    Google Scholar 

  • Huberman, Michael (1992): Critical Introduction. In M. Fullan (Eds.), Successful School Improvement. Milton Keynes: Open University Press, pp. 1–20.

    Google Scholar 

  • Imants, Jeroen/ de Jong, L. (1999, Januar): Master Your School: the development of integral leadership. Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, San Antonio, Texas.

    Google Scholar 

  • Jirasinghe, Dilum/ Lyons, Geoffrey (1996): The Competent Head: A job analysis of heads’ tasks and personality factors. London: The Falmer Press.

    Google Scholar 

  • Jones, Anne (1987): Leadership for Tomorrow’s Schools. Oxford: Basil Blackwell.

    Google Scholar 

  • Joyce, Bruce (1991): The doors to school improvement. Educational Leadership, 48(8), pp. 59–62.

    Google Scholar 

  • Keck, Rudolf W./ Sandfuchs, Uwe (Hrsg.) (1994): Wörterbuch Schulpädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

    Google Scholar 

  • Krüger, Heinz-Hermann (1996): Strukturwandel des Aufwachsens — Neue Anforderungen für die Schule der Zukunft. In Helsper, Werner/ DuBois-Reymand, Manuela/ Bathke, Gustav-Wilhelm (Hrsg.), Schule und Gesellschaft im Umbruch. Weinheim: Beltz, S. 253–276

    Google Scholar 

  • Leithwood, Kenneth A./ Montgomery, Deborah J. (1986): Improving Principal Effectiveness: The Principal Profile. Toronto: OISE Press.

    Google Scholar 

  • Leithwood, Kenneth A. (1992a): The principal’s role in teacher development. In M. Fullan & A. Hargreaves (Hrsg.): Teacher development and educational change. London: The Falmer Press, pp. 86–103.

    Google Scholar 

  • Leithwood, Kenneth A. (1992b). The Move Toward Transformational Leadership. Educational Leadership, 49(5), pp. 8–12.

    Google Scholar 

  • Leithwood, Kenneth A. (1994): Leadership for School Restructuring. Educational Administration Quarterly, 30, pp. 498–518.

    Google Scholar 

  • Leithwood, Kenneth A./ Riehl, Carolyn (2003): What Do We Already Know About Successful School Leadership. University of North Carolina at Greensboro. URL: http://www.cepa.gse.rutgers.edu/What%20We%20Know%20_long_%202003.pdf. Zugriff 3.4.08

    Google Scholar 

  • Levine, Daniel U./ Lezotte, Lawrence W. (1990): Unusually Effective Schools: A review and analysis of research and practice. Madison: National Centre for Effective School Research.

    Google Scholar 

  • Lortie, Dan C. (1975): Schoolteacher. A sociological study. Chicago: The University Press.

    Google Scholar 

  • Louis, Karen Seashore/ Miles, Matthew B. (1990): Improving the urban high school: What works and why. New York: Teachers’ College Press.

    Google Scholar 

  • Meyer, Hilbert (1997a): Schulpädagogik. Band I: Für Anfänger. Berlin: Cornelsen Scriptor.

    Google Scholar 

  • Meyer, Hilbert 1997b): Schulpädagogik. Band II: Für Fortgeschrittene. Berlin: Cornelsen Scriptor.

    Google Scholar 

  • Moos, Lejf (2004): Introduction. In L. Moos, J. MacBeath (Hrsg.), Democratic Learning: The challenge to school effectiveness. London: RoutledgeFalmer.

    Google Scholar 

  • Morgan, Colin/ Hall, Valerie/ Mackay, Hugh (1983): The selection of secondary school head-teachers. Open University Press: Milton Keynes.

    Google Scholar 

  • Mortimore, Peter/ Sammons, Pam/ Stoll, Louise/ Lewis, David/ Ecob, Russel (1988): School Matters: The Junior Years. Wells: Open Books.

    Google Scholar 

  • Mulford, Bill/ Johns, Susan (2004): Successful School Principalship. Leading & Managing. 10(1), pp. 45–76.

    Google Scholar 

  • Naisbitt, John (1982): Megatrends. London: Futura Press.

    Google Scholar 

  • Naisbitt, John/ Aburdene, Pat. (1990): Megatrends 2000. New York: William Morrow.

    Google Scholar 

  • Nevermann, Knut (1982): Der Schulleiter. Juristische und historische Aspekte zum Verhältnis von Bürokratie und Pädagogik. Stuttgart: Klett.

    Google Scholar 

  • Reynolds, David (1976): The Delinquent School. In P. Woods (Hrsg.), The process of schooling. London: Routledge & Kegan, S. 217–229.

    Google Scholar 

  • Reynolds, David et al. (Hrsg.) (1996): Making good schools: Linking school effectiveness and school improvement. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Rosenbusch, Heinz Stephan (1994a): Zur Herausbildung der Schulleitung in Deutschland. In H. Buchen, Herbert/ Horster, Leo/ Rolff, Hans-Günter (Hrsg.), Schulleitung und Schulentwicklung (Kapitel A.2.1). Stuttgart: Raabe.

    Google Scholar 

  • Rosenbusch, Heinz Stephan (1995): Reform der Schulverwaltung aus organisationspädagogischer Sicht. Schulleitung und Schulaufsicht als erzieherisch bedeutsame Wirklichkeit. Schul-Management, 4, S. 36–42.

    Google Scholar 

  • Rosenbusch, Heinz Stephan (1997b): Organisationspädagogische Perspektiven einer Reform der Schulorganisation. SchulVerwaltung, 10, S. 329–334.

    Google Scholar 

  • Rosenbusch, Heinz Stephan (1999): Schulleitung und Schulaufsicht. In E. Rösner (Hrsg.), Schulentwicklung und Schulqualität. Kongressdokumentation 1. und 2. Oktober 1998. Dortmund: IFS-Verlag, S. 243–258

    Google Scholar 

  • Rosenbusch, Heinz Stephan (2005): Organisationspädagogik der Schule. Kronach: Wolters Kluwer.

    Google Scholar 

  • Rosenbusch, Heinz Stephan/ Schlemmer, Elisabeth (1997): Die Rolle der Schulaufsicht bei der pädagogischen Entwicklung von Einzelschulen. Schul-Management, 28(6), S. 9–17.

    Google Scholar 

  • Rumpf, Horst (1966): Die administrative Verstörung der Schule. Neue Deutsche Schule. Essen: Neue deutsche Verlags-Gesellschaft.

    Google Scholar 

  • Rutter, Michael/ Maughan, Barbara/ Mortimore, Peter/ Ouston, Janet (1979): Fifteen Thousand Hours. London: Open Books.

    Google Scholar 

  • Rutter, Michael/ Maughan, Barbara/ Mortimore, Peter/ Ouston, Janet (1980): Fünfzehntausend Stunden: Schulen und ihre Wirkung auf ihre Kinder. Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Sammons, Pam/ Hillman, Josh/ Mortimore, Peter (1995): Key Characteristics of Effective Schools: A review of school effectiveness research. London: OFSTED.

    Google Scholar 

  • Scheerens, Jaap/ Bosker, Roel (1997): The Foundations of Educational Effectiveness. Oxford: Pergamon.

    Google Scholar 

  • Southworth, Geoff (1998): Leading Improving Primary Schools: The work of head teachers and deputy heads. London: The Falmer Press.

    Google Scholar 

  • Stegö, N. Eskil et al. (Hrsg.) (1987): The Role of School Leaders in School Improvement. Leuven: ACCO.

    Google Scholar 

  • Teddlie, Charles / Stringfield, Sam (1993): Schools Make a Difference: Lessons learned from a 10-year study of school effects. New York: Teachers’ College Press.

    Google Scholar 

  • Terhart, Ewald (1986): Organisation und Erziehung. Neue Zugangsweisen zu einem alten Dilemma. Zeitschrift für Pädagogik, 32(2), S. 205–223.

    Google Scholar 

  • Terhart, Ewald (1997): Schulleitungshandeln zwischen Organisation und Erziehung. In Wissinger, Jochen (Hrsg.), Schulleitung als pädagogisches Handeln. München: Oldenbourg, S. 7–20.

    Google Scholar 

  • Trider, Donald & Leithwood, Kenneth A. (1988): Influences on principal’s practices. Curriculum Inquiry, 18(3), pp. 289–311.

    Google Scholar 

  • Van de Grift, W. (1990): Educational leadership and academic achievement in elementary education. School Effectiveness and School Improvement, 1(3), pp. 26–40.

    Google Scholar 

  • Van Velzen, Willem G. (1979): Autonomy of the School. S’Hertogenkosch: PKC.

    Google Scholar 

  • Van Velzen, Willem G./ Miles, M. B./ Ekholm, M./ Hameyer, Uwe/ Robin, D. (1985): Making School Improvement Work. Leuven: ACCO.

    Google Scholar 

  • Vogel, Peter (1977): Die bürokratische Schule. Kastellaun: Henn.

    Google Scholar 

  • Whitty, Geoff/ Willmott, Elisabeth (1991): Competence-based teacher education: Approaches and issues. Cambridge Journal of Education, 21(3), pp. 309–318.

    Google Scholar 

  • Wolgast, Heinrich (1887): Der Bureaukratismus in der Schule. Preußische Reform, 46/47, ohne Seitenzahlen.

    Google Scholar 

  • Woods, Philip A./ Bennett, Nigel/ Harvey, Janet A./ Wise, Christine (2004): Variabilities and Dualities in Distributed Leadership: Findings from a Systematic Literature Review. Educational Management Administration & Leadership, 32(4), pp. 439–457.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Roman Langer

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2008 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden

About this chapter

Cite this chapter

Huber, S.G. (2008). Steuerungshandeln schulischer Führungskräfte aus Sicht der Schulleitungsforschung. In: Langer, R. (eds) ‚Warum tun die das?’. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91024-6_6

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-91024-6_6

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften

  • Print ISBN: 978-3-531-15807-5

  • Online ISBN: 978-3-531-91024-6

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics