Skip to main content

Innovation in Schulen – Theorieansätze und Forschungsbefunde zur Schulentwicklung

  • Chapter
  • First Online:
Innovationen im Bildungswesen

Part of the book series: Educational Governance ((EDUGOV,volume 21))

Zusammenfassung

Im folgenden Beitrag werden theoretisch-konzeptionelle Grundüberlegungen zu Innovationsprozessen in Schulen – basierend auf empirischen Forschungserkenntnissen – angestellt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 39.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 49.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Altrichter, H. & Eder, F. (2004). Das „Autonomie-Paritätsmuster“ als Innovationsbarriere. In H. G. Holtappels (Hrsg.), Schulprogramme – Instrumente der Schulentwicklung. (S. 195–221). Weinheim: Juventa.

    Google Scholar 

  • Argyris, C. & Schön, D.A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading/Mass.: Addison.

    Google Scholar 

  • Bauer, K.-O. & Rolff, H.-G.(1978). Vorarbeiten zu einer Theorie der Schulentwicklung. In K.-O. Bauer & H.-G. Rolff (Hrsg.), Innovation und Schulentwicklung. Bildungssoziologische Analysen und Fallstudien (S. 219–263). Weinheim & Basel: Beltz.

    Google Scholar 

  • Berkemeyer, N. & Holtappels, H.G. (Hrsg.) (2007). Schulische Steuergruppen und Change Management. Theoretische Ansätze und empirische Befunde zur schulinternen Schulentwicklung. Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Berkemeyer, N. & Holtappels, H. G. (2007). Arbeitsweise und Wirkung schulischer Steuergruppen – Empirische Studie. In N. Berkemeyer & H.G. Holtappels, Schulische Steuergruppen und Change Management. Theoretische Ansätze und empirische Befunde zur schulinternen Schulentwicklung (S. 99–137). Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Berkemeyer, N., Bos, W., Järvinen, H., Manitius, V. & Müthing, K. & van Holt, N. (2010). Schulreform durch Innovationsnetzwerke – Entwicklungen und Bedingungen. In N. Berkemeyer, W. Bos & H. Kuper (Hrsg.), Schulreform durch Vernetzung. Netzwerke im Bildungsbereich (S. 213–235). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Bonsen, M. & von der Gathen, J. (2004). Schulentwicklung und Testdaten. In H.G. Holtappels, K. Klemm, H. Pfeiffer, H.-G: Rolff & R. Schulz-Zander (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Band 13 (S. 225–252). Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Bonsen, M., von der Gathen, J., Iglhaut, C. & Pfeiffer, H. (2002). Die Wirksamkeit von Schulleitung. Empirische Annäherungen an ein Gesamtmodell schulischen Leitungshandelns. Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Burkard, C. & Kanders, M. (2002). Schulprogrammarbeit aus der Sicht der Beteiligten. Ergebnisse der Schulprogrammevaluation in Nordrhein-Westfalen. In H.-G. Rolff, H.G. Holtappels, K. Klemm, H. Pfeiffer & R. Schulz-Zander (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Band 12 (S. 233–259). Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Chin, R. & Benne, K. D. (1969). General Strategies for Effecting Changes in Human Systems. In W. Bennis, K.D. Benne & R. Chin (Hrsg). The Planning of Change (S. 22–45). New York: Holt, Rinehart, & Winston.

    Google Scholar 

  • Coe, R. & Visscher, A.J. (Hrsg.) (2002). School Improvement Through Performance Feedback. Lisse: Routledge.

    Google Scholar 

  • Czerwanski A., Hameyer, U. & Rolff, H.-G. (2002). Schulentwicklung im Netzwerk. Ergebnisse einer empirischen Nutzenanalyse von zwei Schulnetzwerken. In H.-G. Rolff, H.G. Holtappels, K. Klemm, K., H. Pfeiffer & R. Schulz-Zander (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Band 12 (S. 95–130). Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Dalin, P. (1986). Organisationsentwicklung als Beitrag zur Schulentwicklung. Paderborn u. a.: Schöningh.

    Google Scholar 

  • Dalin, P., Rolff, H.-G. & Buchen, H. (1995). Institutioneller Schulentwicklungsprozess. Ein Handbuch. Soest: Landesinstitut für Schule.

    Google Scholar 

  • Feldhoff, T. (2008). Selbstständigkeit als Kapazität organisationalen Lernens und Qualität des Unterrichts. In H.G. Holtappels, K. Klemm & H.-G. Rolff (Hrsg.), Schulentwicklung durch Gestaltungsautonomie (S. 62–76). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Feldhoff, T. & Rolff, H.-G. (2008). Einfluss von Schulleitungs- und Steuergruppenhandeln. In H.G. Holtappels, K. Klemm & H.-G. Rolff (Hrsg.), Schulentwicklung durch Gestaltungsautonomie (S. 293–303). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Fullan, M. (1982). The Meaning of Educational Change. Toronto: OISE Press.

    Google Scholar 

  • Fullan, M. (1991). The New Meaning of Educational Change. London: Routledge

    Google Scholar 

  • Fullan, M. (1993). Change Forces. Probing the Depths of Educational Reform. London/New York/Philadelphia: Falmer Press.

    Google Scholar 

  • Fullan, M. & Pomfret, A. (1977). Research on Curriculum and Instruction Implementation. Review of Educational Research, 41 (2), 335–397.

    Google Scholar 

  • Giaquinta, J.B. (1973). The Process of Organizational Change in Schools. Review of Research in Education, 1 (1), 178–208.

    Article  Google Scholar 

  • Haenisch, H. (1998). Wie Schulen ihr Schulprogramm entwickeln. Eine Erkundungsstudie an ausgewählten Schulen aller Schulformen. Soest: Verlag für Schule und Weiterbildung.

    Google Scholar 

  • Hall, G.E. (1979). Levels of Use and Extent of Implementation of New Programs in Teacher Education Institutions: What do you do? Chicago: AACTE.

    Google Scholar 

  • Hall, G.E. (1988). The Principal as leader of the Change Facilitating Team. Journal of Research and Development in Education, 22 (1), 49–59.

    Google Scholar 

  • Hall, G.E. & Hord, S.M. (2001). Implementing Changes. Patterns, Principles and Potholes. Boston & Toronto: Prentice Hall.

    Google Scholar 

  • Hallinger, P. & Heck, R.H. (1996). The Principal’s Role in School Effectiveness: An Assessment of Methodological Progress, 1980–1995. International Handbook of Educational Leadership and Administration. Part 2 (S. 723–783). Dordrecht, Bosten & London: Kluwer Academic Publishers.

    Google Scholar 

  • Hameyer, U. (2005). Wissen über Innovationsprozesse. journal für schulentwicklung, 9 (1), 7–19.

    Google Scholar 

  • Hameyer, U.(1986). Schulqualität sichern – Organisationsentwicklung als systemisches Modell für professionelles Handeln. In H. Buchen, L. Horster & H.-G. Rolff (Hrsg.), Schulleitung und Schulentwicklung, (E 3.1), Stuttgart: Raabe.

    Google Scholar 

  • Hargreaves, D.H. & Hopkins, D. (1991). The Empowered School. London: Cassell.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. (1997). Grundschule bis mittags. Innovationsstudie über Zeitgestaltung und Lernkultur. Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. (2002). Die Halbtagsgrundschule – Lernkultur und Innovation in Hamburger Grundschulen. Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. (2003). Schulqualität durch Schulentwicklung und Evaluation. Konzepte, Forschungsbefunde, Instrumente. München: Luchterhand.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. (Hrsg.) (2004a). Schulprogramme – Instrumente der Schulentwicklung. Konzeptionen, Forschungsergebnisse, Praxisempfehlungen. Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H. G. (2004b). Schulprogramm und Organisationskultur – Ergebnisse aus niedersächsischen Schulen über Bedingungen und Wirkungen. In H.G. Holtappels (Hrsg.), Schulprogramme – Instrumente der Schulentwicklung (S. 175–194).Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. (2007). Schulentwicklungsprozesse und Change Management. Innovationstheoretische Reflexionen und Forschungsbefunde über Steuergruppen. In N. Berkemeyer & H.G. Holtappels (Hrsg.), Schulische Steuergruppen und Change Management. Theoretische Ansätze und empirische Befunde zur schulinternen Schulentwicklung (S. 5–34). Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. (2008). Methodentrainings und Unterrichtsgestaltung. In H.G. Holtappels, K. Klemm & H.-G. Rolff (Hrsg.), Schulentwicklung durch Gestaltungsautonomie. (S. 307–31). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G., Klemm, K., & Rolff, H.-G. (Hrsg.) (2008). Schulentwicklung durch Gestaltungsautonomie. Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. & Leffelsend, S. (2003). Entwicklung überfachlicher Kompetenzen durch Schülertrainings und Unterrichtsentwicklung. Ergebnisse einer Schülerbefragung als Teil der Abschlussevaluation des Projektes „Schule & Co.“ Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G. & Müller, S. (2004). Inhalte von Schulprogrammen – Ergebnisse einer Inhaltsanalyse Hamburger Schulprogrammtexte. In H.G. Holtappels (Hrsg.), Schulprogramme – Instrumente der Schulentwicklung. Konzeptionen, Forschungsergebnisse, Praxisempfehlungen (S. 79–102). Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Holtappels, H.G., Pfeiffer, H., Röhrich, T. & Voss, A. (2008). Einfluss von Prozessmerkmalen der Organisations- und Unterrichtsentwicklung auf die Lernleistungen. In H.G. Holtappels, K. Klemm & H.-G. Rolff (Hrsg.), Schulentwicklung durch Gestaltungsautonomie (S. 314–330). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Huberman, A.M. & Miles, M.B. (1984). Innovation Up Close. How School Improvement Works. New York: Plenum.

    Google Scholar 

  • Joyce, B. & Murphy, C. (1990). Changing school culture through staff development. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development.

    Google Scholar 

  • Leithwood, K. (2000). Organizational learning and school improvement. Greenwich/CT.: Swets & Zeitlinger.

    Google Scholar 

  • Loucks, S. & Hall, G. (1979). Implementing Innovations in Schools. A Concern based Approach. Austin, Tex.: University of Texas Research and Development Center for Teacher.

    Google Scholar 

  • Louis, K.S. & Miles, M.B. (1990). Improving the Urban High School. What Works and Why. New York: Teachers College Press.

    Google Scholar 

  • Marks, H. M. & Louis, K. S.(1999). Teacher Empowerment and the Capacity for Organizational Learning. Education Administration Quarterly, 35, 707–750.

    Google Scholar 

  • Miles, M. B. (1959). Learning to work in groups. New York: Teachers College Press.

    Google Scholar 

  • McLaughlin, M.B. (1990). The Rand Change Agent Study Revisited. Educational Researcher, 19 (9), 11–15.

    Google Scholar 

  • Müller, S. (2002). Schulinterne Evaluation – Gelingensbedingungen und Wirkungen. Dortmund: Institut für Schulentwicklungsforschung.

    Google Scholar 

  • Müller, S. (2010). Erste Effekte von Schulinspektion – eine Zwischenbilanz. In N. Berkemeyer, W. Bos, H.G. Holtappels, N. McElvany & R. Schulz-Zander (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Band 16 (S. 289–308). Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Paulston, R.G. (1976). Conflicting Theories of Social and Educational Change: A Typological Review. University Center for International Studies, University of Pittsburgh.

    Google Scholar 

  • Rogers, G. (1995). Diffusion of Innovations. New York: Free Press.

    Google Scholar 

  • Rolff, H.-G. (1993). Wandel durch Selbstorganisation. Theoretische Grundlagen und praktische Hinweise für eine bessere Schule. Weinheim & München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Rosenbusch, H.S. (1989). Der Schulleiter – ein notwendiger Gegenstand organisationspädagogischer Reflexion. In H.S. Rosenbusch & J. Wisssinger (Hrsg.), Schulleiter zwischen Administration und Innovation. Braunschweig: SL-Verlag

    Google Scholar 

  • Sarason, S.B. (1971). The Culture of the School and the Problem of Change. Boston: Allyn & Bacon.

    Google Scholar 

  • Schlömerkemper, J. (1995). Lernen zwischen Dissens und Konsens – Zur Verbindlichkeit des Lehrens und Lernens in Team-Modellen. In H. G. Holtappels (Hrsg.), Entwicklung von Schulkultur. Ansätze und Wege schulischer Erneuerung (S. 102–112). München Luchterhand.

    Google Scholar 

  • Schmuck, R.A., Runkel, P.J., Arends, J.H. & Arends, R.I. (1977): The Second Handbook of Organization Development in Schools. Paolo Alto/CA.: Mayfield.

    Google Scholar 

  • Seashore Louis, K. & Kruse, S. (1995). Professionalism and community: Perspectives on reforming urban schools. Thousand Oaks/CA: Corwin.

    Google Scholar 

  • Senge, P. (1990). The Fifth Discipline. New York: Doubleday.

    Google Scholar 

  • Showers, B. (1983). Coaching: A Training Component for Facilitating Transfer of Training. Montreal: American Educational Research Association.

    Google Scholar 

  • Spillebeen, L., Holtappels, H.G. & Rollett, W. (2011). Schulentwicklungsprozesse an Ganztagsschulen. In N. Fischer, H. G. Holtappels, E. Klieme, T. Rauschenbach, L. Stecher & I. Züchner (Hrsg.), Ganztagsschule: Entwicklung, Qualität, Wirkungen. Längsschnittliche Befunde der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG) (S. 120–138). Weinheim/München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Türk, K. (1989). Neuere Entwicklungen der Organisationsforschung. Stuttgart: Thieme.

    Google Scholar 

  • Watson, G. (1975). Widerstand gegen Veränderungen. In W.G. Bennis, K.D. Benne & R. Chin (Hrsg.), Änderung des Sozialverhaltens (S. 415–428). Stuttgart: Klett-Cotta.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Holtappels Heinz Günter .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2013 Springer Fachmedien Wiesbaden

About this chapter

Cite this chapter

Heinz Günter, H. (2013). Innovation in Schulen – Theorieansätze und Forschungsbefunde zur Schulentwicklung. In: Rürup, M., Bormann, I. (eds) Innovationen im Bildungswesen. Educational Governance, vol 21. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19701-2_2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19701-2_2

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-531-19700-5

  • Online ISBN: 978-3-531-19701-2

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics