Entwicklung und Validierung einer Kurzskala zur Einschätzung der Akzeptanz von Schulentwicklungsprojekten (A-SEW)
Abstract
Zusammenfassung. Schulentwicklungsarbeit und Reformprojekte sind im Alltag von Lehrpersonen sehr präsent, obgleich nicht immer hohe Akzeptanz und Teilnahmemotivation für die Projekte berichtet werden. Aus der Schulentwicklungsforschung ist bekannt, dass der Implementationserfolg von Innovationen maßgeblich von den Charakteristika des Projektes und der Akzeptanz der beteiligten Personen abhängt. In diesem Beitrag wird auf Basis eines kognitiven Motivationsmodells eine dreidimensionale Akzeptanzskala für Schulentwicklungsprojekte präsentiert, die für eine Stichprobe von N = 1 453 Lehrpersonen validiert wurde. Der Modellvergleich bestätigt eine Drei-Faktoren-Lösung mit den Dimensionen Sinnhaftigkeit, Zweckmäßigkeit und Praktikabilität, ebenso wie eine Messinvarianz für die Variablen Geschlecht, Schulform und Berufserfahrung. Die hier präsentierte Kurzskala kann für formative und summative Evaluationsvorhaben sowie für die empirische Schul(entwicklungs)forschung eingesetzt werden.
Abstract. Planning school improvement and educational change play a predominant role in the teaching profession, even if acceptance of the initiatives and participants’ motivation are sometimes lacking. According to the literature on educational change, successful implementation is linked to the features of a project and its acceptance by the participants. We present a newly developed three-dimensional short scale based on a cognitive motivational model to assess the acceptance of school improvement projects as well as a psychometric validation on a sample of N = 1 453 schoolteachers. The model comparison confirms the three-factor solution regarding the dimension’s meaningfulness, purposefulness, and practicability. We confirmed measurement invariance for the demographics sex, school type, and teaching experience. This newly developed scale can be implemented in both formative and summative evaluation projects as well as in empirical educational (change) research.
Literatur
2014). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: APA.
(Hrsg.). (2016). Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem. Wiesbaden: Springer.
(2005). Implementation von Schulinnovationen – aktuelle Hoffnungen und Forschungswissen. Journal für Schulentwicklung, 9 (4), 28 – 36.
(2009). Identified versus introjected approach and introjected avoidance motivations in school and in sports: The limited benefits of self-worth strivings. Journal of Educational Psychology, 101, 482 – 497. https://doi.org/10.1037/a0014236
(2006). On the receiving end. The Journal of Applied Behavioral Science, 42, 182 – 206. https://doi.org/10.1177/0021886305285455
(2015). Chi-squared test of fit and sample size: A comparison between a random sample approach and a chi-square value adjustment method. Journal of Applied Measurment, 16 (2), 204 – 217.
(2016). multilevel. Verfügbar unter: https://cran.r-project.org/web/packages/multilevel/index.html
(2017). Rolle, Aufgaben und Verantwortlichkeit im Projekt „Grundkompetenzen absichern“. Verfügbar unter: https://www.sqa.at/pluginfile.php/2148/course/section/1186/Rollen%20Aufgaben%20und%20Verantwortlichkeit%20in%20GruKo%2020171016%20final.pdf
(3). SQA – Schulqualität Allgemeinbildung. Verfügbar unter: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulrecht/rs/1997-2017/2013_27.html
(2017). Das Zusammenspiel der Offenheit für Innovationen, der Einstellung zum inklusiven Lernen und der Selbstwirksamkeit von Lehrkräften. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7, 131 – 146. https://doi.org/10.1007/s35834-017-0185-4
(2016). Evaluation im Bildungswesen – eine nicht ganz erfolgreiche Erfolgsgeschichte. Die Deutsche Schule, 118 (2), 117 – 135.
(in Vorbereitung). Schulentwicklung motiviert!? Selbstregulation der Teilnahmemotivation zu Schulentwicklungsinitiativen. Manuskript in Vorbereitung.
(2002). The impact of personal theorizing on beginning teaching. Experiences of three social studies teachers. Theory & Research in Social Education, 30, 516 – 540. https://doi.org/10.1080/00933104.2002.10473209
(2014). Managing mandated educational change. School Leadership & Management, 34 (1), 39 – 51. https://doi.org/10.1080/13632434.2013.813460
(2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and Teacher Education, 21, 563 – 577. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.001
(2000). The “what“ and “ why“ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11, 227 – 268.
(2000).
(Teacher satisfaction in an age of change . In C. ScottS. Dinham (Eds.), Teaching in context (pp. 18 – 35). VIC: The Australian Council for Educational Research.2011). Das „Autonomie-Paritäts-Muster“: Vorberuflich erlerntes Stereotyp, Bewältigungsstrategie oder Ergebnis der beruflichen Sozialisation? Zeitschrift für Bildungsforschung, 1, 199 – 217. https://doi.org/10.1007/s35834-011-0021-1
(2006). Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: VS.
(2008). Schule gestalten. Systemsteuerung, Schulentwicklung und Unterrichtsqualität. Wiesbaden: VS.
(2008). The work tasks motivation scale for teachers (WTMST). Journal of Career Assessment, 16, 256 – 279. https://doi.org/10.1177/1069072707305764
(2019). Identifying the factors that influence teacher practice change in a single case study. Educational Psychology in Practice, 35, 395 – 410. https://doi.org/10.1080/02667363.2019.1623761
(2000). Facilitating acceptance of organizational change. The importance of Self-Determination. Journal of Applied Social Psychology, 30, 1 843 – 1 852. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2000.tb02471.x
(2017). Making sense while steering through the fog: Principals’ metaphors within a national reform implementation. Education Policy Analysis Archives, 25, 105. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2942
(2014). „Fairer Vergleich“. Technische Dokumentation – BIST-Ü Mathematik, 4. Schulstufe, 2013. Verfügbar unter: https://www.bifie.at/wp-content/uploads/2017/05/TD_Fairer_Vergleich_M4.pdf
(2001). Towards a process model of individual change in organizations. Human relations, 54, 419 – 444.
(2004). Diffusion of innovations in service organizations: Systematic review and recommendations. The Milbank Quarterly, 82, 581 – 629. https://doi.org/10.1111/j.0887-378X.2004.00325.x
(2009). Confirmatory factor analysis (Pocket guides to social work research methods). Oxford: Oxford University Press.
(2018). The validation of the German Basic Psychological Need Satisfaction and Frustration Scale in the context of mental health. European Journal of Health Psychology, 25, 119 – 132. https://doi.org/10.1027/2512-8442/a000017
(2019). Projekt „Grundkompetenzen absichern“. Erste Ergebnisse der Begleitevaluation. Schulverwaltung, 7, 165 – 169.
(1987). Goal commitment and the goal-setting process: Problems, prospects, and proposals for future research. Journal of Applied Psychology, 72, 212.
(2007).
(Schulentwicklungsprozesse und Change Management. Innovationstheoretische Reflexionen und Forschungsbefunde über Steuergruppen . In N. BerkemeyerH.G. Holtappels (Hrsg.), Schulische Steuergruppen und Change Management. Theoretische Ansätze und empirische Befunde zur schulinternen Schulentwicklung (S. 5 – 34). Weinheim & München: Juventa.2008). Failing Schools – Systematisierung von Schultypologien und empirischer Forschungsstand. Journal für Schulentwicklung, 12(1), 10 – 19.
(2013).
(Innovation in Schulen. Theorieansätze und Forschungsbefunde zur Schulentwicklung . In M. RürupI. Bormann (Hrsg.), Innovationen im Bildungswesen (S. 45 – 69). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19701-2_22017).
(Schulen in herausfordernden Problemlagen – Typologien, Forschungsstand und Schulentwicklungsstrategien . In V. ManitiusP. Dobbelstein (Hrsg.), Schulentwicklungsarbeit in herausfordernden Lagen (S. 17 – 35). Münster: Waxmann.2008). Feasibility of a smoking cessation intervention for teens in the emergency department: Reach, implementation fidelity, and acceptability. American Journal of Critical Care, 17, 205 – 216.
(2015).
(Widerstände – der lange Schatten der Schulentwicklung . In K. KansteinerC. Stamann (Hrsg.), Personalentwicklung in der Schule zwischen Fremdsteuerung und Selbstbestimmung (S. 101 – 115). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.2010).
(Fallstudien und Hermeneutisch-rekonstruktive Schulforschung Fallstudien . In T. Bohl (Hrsg.), Handbuch Schulentwicklung. Theorie – Forschungsbefunde – Entwicklungsprozesse – Methodenrepertoire (S. 138 – 140). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.2019). Swiss principals’ emotions, basic needs satisfaction and readiness for change during curriculum reform. Journal of Educational Change, 20, 165 – 192. https://doi.org/10.1007/s10833-019-09339-1
(2019). jamovi. Version 0.9. Verfügbar unter: https://www.jamovi.org
(2011). Innerschulische Kooperation in der Ganztagsschule. Eine Analyse der Zusammenarbeit von zwei Berufsgruppen am Beispiel von Lehrkräften und Erzieherinnen und Erziehern (Internationale Hochschulschriften, Bd. 556). Münster: Waxmann.
(2014). Rogers’ innovation adoption attributes. A systematic review and synthesis of existing research. Information Systems Management, 31 (1), 74 – 91. https://doi.org/10.1080/10580530.2014.854103
(2003). Self-infiltration vs. self-compatibility checking in dealing with unattractive tasks. The moderating influence of state vs. action orientation. Motivation and Emotion, 27, 157 – 197. https://doi.org/10.1023/A:1025043530799
(2015).
(Teamentwicklung als Strategie der Personalentwicklung . In K. KansteinerC. Stamann (Hrsg.), Personalentwicklung in der Schule zwischen Fremdsteuerung und Selbstbestimmung (S. 152 – 170). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.2010).
(Handlungsziele . In J. HeckhausenH. Heckhausen (Hrsg.), Motivation und Handeln (überarb. und erw. Aufl., S. 285 – 307). Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-12693-2_112000). Aufgaben von Lehrerinnen und Lehrern heute – Fachleute für das lernen. Gemeinsame Erklärung des Präsidenten der Kultusministerkonferenz und der Vorsitzenden der Bildungs-und Lehrergewerkschaften sowie ihrer Spitzenorganisationen. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 5. 10. 2000. (Kultusministerkonferenz, Hrsg.).
(2004). AIC and BIC. Comparisons of assumptions and performance. Sociological Methods & Research, 33, 188 – 229. https://doi.org/10.1177/0049124103262065
(2001). Motivation und Persönlichkeit. Interaktionen psychischer Systeme. Göttingen: Hogrefe.
(2003). Factors affecting teachers’ participation in professional learning activities. Teaching and Teacher Education, 19, 149 – 170. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00101-4
(2018).
(Indikatoren B: Input – Personelle und finanzielle Ressourcen . In K. OberwimmerS. VogtenhuberL. LassniggC. Schreiner (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018. Band 1: Das Schulsystem im Spiegel von Daten und Indikatoren (S. 49 – 121). Salzburg: BIFIE. https://doi.org/10.17888/nbb2018-1-B.22012). The importance of studying the implementation of interventions in school settings. Oxford Review of Education, 38, 635 – 652. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.734800
(2013). Teacher beliefs in action: A cross-sectional, longitudinal follow-up study of teachers‘ personal practical theories. The Teacher Educator, 48, 201 – 217. https://doi.org/10.1080/08878730.2013.796029
(1988). A test of missing completely at random for multivariate data with missing values. Journal of the American Statistical Association, 83, 1 198 – 1 202. https://doi.org/10.1080/01621459.1988.10478722
(2018). Effect size measures for multilevel models: Definition, interpretation, and TIMSS example. Large-scale Assessments in Education, 6(8), 1 – 11. https://doi.org/10.1186/s40536-018-0061-2
(2019).
(Rekontextualisierung als Konzept zur Erweiterung der analytischen Perspektive und der forschungspraktischen Operationalisierung von Educational Governance . In R. LangerT. Brüsemeister (Eds.), Handbuch Educational Governance Theorien (Educational Governance, Vol. 43, pp. 99 – 122). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22237-6_62011). Data with hierarchical structure: Impact of intraclass correlation and sample size on type-I error. Frontiers in Psychology, 2, 1 – 6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2011.00074
(2014). Implementationsforschung: Grundbegriffe und Konzepte. Psychologische Rundschau, 65, 122 – 128. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000214
(2017). Large-scale curriculum reform in Finland – exploring the interrelation between implementation strategy, the function of the reform, and curriculum coherence. The Curriculum Journal, 28 (1), 22 – 40. https://doi.org/10.1080/09585176.2016.1179205
(2014). Auswirkungen einer Intervention auf die Auseinandersetzung und Arbeit mit Bildungsstandards bei Mathematik-Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17 (1), 113 – 133. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0488-3
(2014). What makes reform work? School-based conditions as predictors of teachers’ changing practice after a national curriculum reform. International Education Studies, 7 (6), 46 – 65. https://doi.org/10.5539/ies.v7n6p46
(2009). Coefficients Alpha, Beta, Omega, and the glb. Psychometrika, 74, 145 – 154. https://doi.org/10.1007/s11336-008-9102-z
(2012).
(Grundlagen der Schulentwicklung . In C. G. BuhrenH.-G. Rolff (Hrsg.), Handbuch Schulentwicklung und Schulentwicklungsberatung (Pädagogik, S. 12 – 39). Weinheim: Beltz.2012). lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software, 48 (2), 1 – 36. http://www.jstatsoft.org/v48/i02/
(2001). A scaled difference chi-square test statistic for moment structure analysis. Psychometrika, 66, 507 – 514. https://doi.org/10.1007/bf02296192
(2013). Schulentwicklung gescheitert! Die falschen Versprechen der Bildungsreformer (Schulpädagogik). Stuttgart: Kohlhammer.
(1999). Die Lernende Schule. Arbeitsbuch pädagogische Schulentwicklung (Beltz-Pädagogik). Weinheim: Beltz.
(2012).
(Gelingensbedingungen von Schulentwicklungsprojekten. Wann sollte ein Veränderungsvorhaben begonnen und wie sollte es gestaltet werden? In L. SchuhmacherB. SielandB. Heyse (Hrsg.), Handbuch Lehrergesundheit. Impulse für die Entwicklung guter gesunder Schulen (S. 129 – 150). Köln: Carl Link.2019). School middle leaders’ sense making of a generally outlined education reform. Leadership and Policy in Schools, 18 (3), 412 – 432. https://doi.org/10.1080/15700763.2018.1450513
(2019). Warum „Grundkompetenzen absichern“? Hintergründe und Intentionen von GruKo. Schulverwaltung, 7, 162 – 165.
(2013). Teacher resistance against school reform: Reflecting an inconvenient truth. School Leadership & Management, 33, 486 – 500. https://doi.org/10.1080/13632434.2013.793494
(2019). Lessons learnt from a large-scale curriculum reform: The strategies to enhance development work and reduce reform-related stress. Journal of Educational Change, 51, 363. https://doi.org/10.1007/s10833-019-09363-1
(2013).
(Der Einfluss der Motivation von Lehrpersonen auf den Transfer von Innovationen . In M. RürupI. Bormann (Hrsg.), Innovationen im Bildungswesen (S. 329 – 347). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19701-2_142015). Professional agency in the stream of change: Understanding educational change and teachers‘ professional identities. Teaching and Teacher Education, 47, 1 – 12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.11.006
(2008).
(Schulentwicklung in benachteiligten Regionen. Eine exemplarische Bestandsaufnahme von Forschungsbefunden und Steuerungsstrategien . In W. Lohfeld (Hrsg.), Gute Schulen in schlechter Gesellschaft (S. 47 – 58). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91782-5_32015). Characteristics of teachers as change agents. Teachers and Teaching, 21, 681 – 699. https://doi.org/10.1080/13540602.2015.1044328
(2018). Fostering personal meaning and Self-relevance. A Self-Determination Theory perspective on internalization. The Journal of Experimental Education, 86(1), 30 – 49. https://doi.org/10.1080/00220973.2017.1381067
(2019).
(Profil der Lehrkräfte und Schulen der Sekundarstufe I . In J. SchmichU. Itzlinger-Bruneforth (Hrsg.), Rahmenbedingungen des schulischen Lehrens und Lernens aus Sicht von Lehrkräften und Schulleitungen im internationalen Vergleich (S. 17 – 36). Graz: Leykam.2018). A call for, and beginner’s guide to, measurement invariance testing in evolutionary psychology. Evolutionary Psychological Science, 4, 166 – 178. https://doi.org/10.1007/s40806-017-0125-5
(2009). A theory of organizational readiness for change. Implementation Science, 4, 67. https://doi.org/10.1186/1748-5908-4-67
(2014). Innovation adoption: A review of theories and constructs. Administration and Policy in Mental Health, 41, 480 – 502. https://doi.org/10.1007/s10488-013-0486-4
(