Stand und Entwicklung der Rolle als Parkinson Nurse in Deutschland – Eine Online-Befragung
Abstract
Zusammenfassung.Hintergrund: Seit 2006 gibt es in Deutschland eine Fortbildung zur Parkinson Nurses (PN). Inhalte, Struktur und Organisation der Tätigkeiten wurden für Deutschland bisher nicht systematisch beschrieben. Fragestellung: Wie ist der Berufsalltag von PN in Deutschland organisiert? Welchen Tätigkeiten gehen sie nach? Welche förderlichen und hemmenden Bedingungen haben hierauf Einfluss? Methoden: Unter den Absolventinnen und Absolventen der Fortbildung wurde von September bis November 2016 eine Online-Befragung durchgeführt. Es wurden 39 Fragebögen deskriptiv analysiert (Rücklaufquote 34 %). Ergebnisse: In Fachkrankenhäusern sind 52 % und in Häusern der Maximalversorgung 26 % der PN tätig. Ein Konzept für die Arbeit (29 %) oder eine Stellenbeschreibung (23 %) liegen kaum vor. 21 % der Befragten arbeiten nicht mehr als PN. Beratung, Schulung, Information zum Medikamentenmanagement, Aufklärung zum Parkinsonsyndrom sowie Schulung von Fachpersonen stehen im Mittelpunkt der Arbeit. Die Tätigkeiten wirken meist in die Einrichtung hinein; eine sektorenübergreifende Begleitung der Betroffenen findet kaum statt. Schlussfolgerung: Zukünftig sollten Konzepte und Stellenbeschreibungen in den Einrichtungen hinterlegt sein, die sich an einem einrichtungsübergreifenden Orientierungsrahmen ausrichten. So können auf Basis eines gemeinsamen Rollenverständnisses u. a. eine notwendige Netzwerkarbeit der PN sowie die Zusammenarbeit mit anderen Fachpersonen im multiprofessionellen Team erfolgen. Eine Weiterentwicklung des Curriculums auf akademischem Niveau führt zu den hierfür notwendigen Kompetenzen.
Abstract.Background: In Germany there is a course for Parkinson Nurses (PN) since 2006. Content, structure and organization of their tasks have not yet been systematically described for Germany. Aim: How is the typical working day of PN organised in Germany? Which tasks do they have? Which conditions are promoting or inhibiting for their work? Methods: Among the graduates of the course, an online survey was conducted from September to November 2016. 39 questionnaires were analysed descriptively (response rate 34 %). Results: 52 % of PN work in specialist hospitals and 26 % work in hospitals of maximum medical care. Only 29 % work according to a concept and only 23 % have a job description. 21 % of respondents no longer work as PN. Counselling and education, information on medication management, educational advertising on Parkinson’ disease as well as training of other professionals are at the centre of their work. The activities usually focus the work in the institution; a trans-sectoral support for people with Parkinson’s disease is rare. Conclusions: In the future, concepts and job descriptions should be stored in the institutions, which are oriented towards a cross-institutional orientation framework. On the basis of a common understanding of roles it is possible to facilitate networking of the PN as well as the co-operation with other specialists. The curriculum at an academic level leads to the necessary competencies.
Literatur
(2005). A systematic review of prevalence studies of dementia in Parkinson’s disease. Movement Disorders 20 (10), 1255 – 1263.
(2010). Workloads of Parkinson’s specialist nurses: implications for implementing national service guidelines in England. Journal of Clinical Nursing, 19 (23 – 24), 3575 – 3580.
(2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing , 48 (5), 530 – 540.
(2006). Palliative Care in Parkinson’s Disease: Implications for Neuroscience Nursing. Journal of Neuroscience Nursing, 38 (2), 106 – 113.
(2003). Nursing care of patients with late-stage Parkinson’s disease. Journal of Neuroscience Nursing, 35 (5), 242 – 251.
(2008). Factors supporting self-management in Parkinson’s disease: implications for nursing practice. International Journal of Older People Nursing, 3 (3), 187 – 193.
Deutscher Berufsverband für Pflegeberufe (DBfK) (Hrsg.) (2013). Advanced Nursing Practice – Pflegerische Expertise für eine leistungsfähige Gesundheitsversorgung. 3. überarb. Auflage , www.dbfk.de/media/docs/download/Allgemein/Advanced-Nursing-Practice-Pflegerische-Expertise-2013–02.pdf [23.01.2018].Deutsche Gesellschaft für Neurologie (DGN) (Hrsg.) (2016). S-3-Leitlinie: Idiopathisches Parkinson-Syndrom. www.dgn.org/leitlinien/3219–030–010-idiopathisches-parkinson-syndrom [13.11.2017].(2006). Parkinson-Nurse: Spezialpflege auf internationalem Niveau. dPV-Nachrichten, ( 99 ), 23.
European Parkinson’s Disease Association (2011). The European Parkinson’s disease Standards of Care Consensus Statement Volume I. http://alt.kompetenznetz-parkinson.de/EPDA_Parkinson_s_Standard_nsus_Statement_Vol_I.pdf [13.11.2017].(2011). Qualität braucht Kompetenz und Verantwortung – Herausforderungen und Perspektiven einer Advanced Nursing Practice für die Gesundheitsversorgung aus pflegewissenschaftlicher Sicht. Pflege, 24 (1), 15 – 20.
(2011). Clinical problems in the hospitalized Parkinson’s disease patient: systematic review. Movement Disorders, 26 (2), 197 – 208.
(2011). Emergency presentations of Parkinson’s disease: early recognition and treatment are crucial for optimum outcome. Postgraduate Medical Journal, 87 , 125 – 131.
(2017). The utilization of one district hospital emergency department by people with Parkinson’s disease. Australian Emergency Nursing Journal, 20 (1), 1 – 5.
(2015). Support supplied by Parkinson’s disease specialist nurses to Parkinson’s disease patients and their spouses. Applied Nursing Research, 28 , 86 – 91.
(2002). Effects of community based nurses specialising in Parkinson’s disease on health outcome and costs: randomised controlled trial. The British Medical Journal, 324 (7345), 1072 – 1080.
(2017). Spezielle Bewohner, spezielle Pflege. Altenpflege, 10 , 19 – 23.
(2017). Junge Parkinsonbetroffene: Versorgungsbrüche vermeiden. Pflegezeitschrift 70 (12), 44 – 47.
(2017). A Guideline for Parkinson’s Disease Nurse Specialists, with Recommendations for Clinical Practice. Journal of Parkinson’s Disease , 7 , 749 – 754.
(2016). Der geriatrische Parkinson-Patient – eine neurologische Herausforderung. Fortschritte der Neurologie Psychiatrie 84 , S41 – S47.
,(1999). Parkinson’s disease nurse specialists: An important role in disease management. Neurology, 52 (Supplement) (7), 21 – 25.
(2010). Die Lebenssituationen Parkinsonbetroffener und deren Angehörigen im Spiegel der Literatur – ein Überblick. Pflege, 23 (2), 81 – 98.
(2013). Mit der Infiltration leben lernen – Lernprozesse von Menschen mit Parkinsonsyndrom. Hpsmedia: Hungen.
(2013). Parkinson’s Disease Nurse Specialists and the King’s College Hospital model of care. British Journal of Neuroscience Nursing , 9 (1), 185 – 191.
(2010). Qualitative Datenanalyse. Beltz: Weinheim.
(1998 / 1999). Parkinson’s disease and the role of a nurse specialist. Elderly Care , 10 (6), 43 – 44.
Parkinson’s UK (Ed.) (2016). Competencies: A competency framework for nurses working in Parkinson’s disease management. https://www.rcn.org.uk/professional-development/publications/pub-005584 [23.01.2018].(2000). Evaluation of the role of the Parkinson’s disease nurse specialist. International Journal of Nursing Studies , 37 (4), 337 – 349
Statistisches Bundesamt (2017). Krankenhäuser. www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Gesundheit/Krankenhaeuser/Krankenhaeuser.html;jsessionid=F186D021FD923D8B2297FB51970AA506.InternetLive2#Tabellen [13.11.2017].(2002). Managing Parkinson’s disease in long-term care. Nursing Older People, 14 (9), 23 – 30.
(2004). Parkinson’s disease, palliative care and older people. Nursing Older People, 16 (1), 22 – 27.
(2009). Parkinson’s disease and nursing home placement: the economic impact of the need for care. European Journal of Neurology, 16 (2), 194 – 200.
(2011). Connectedness of healthcare professionals involved in the treatment of patients with Parkinson’s disease: a social networks study. Implementation Science, 6 (67), doi:10.1186/1748-5908-6-67.