Abstract
Zusammenfassung. Bullying stellt eine Form von Gewalt dar, die zum Schulalltag vieler Schülerinnen und Schüler gehört und sowohl körperliche und verbale Gewalt, aber auch Hänseleien oder Viktimisierung durch systematische Ausgrenzung einzelner Schülerinnen bzw. Schüler umfasst. Bullying tritt zumeist im sozialen Kontext “Schule” stabil auf und geht mit einer Vielzahl negativer Folgen einher. “Neue Medien” können dabei andauernde Viktimisierungen in Form von Cyberbullying unterstützen. In der Bullyingforschung wird zumeist lediglich die Täter- und/oder Opferperspektive betrachtet. Bullying tritt jedoch häufig in Anwesenheit von weiteren Beteiligten auf und kann als gruppendynamisches Phänomen betrachtet werden (Participant Role Approach). Zur kontroversen Diskussion führte die These der sozial intelligenten Täterin bzw. des Täters, der sein viktimisierendes Verhalten zielorientiert und im “machiavellistischen Sinne” sozial manipulativ zur Erreichung seiner Ziele einsetzt. Aus den dargestellten Befunden werden Implikationen für wirksame Präventionsansätze und Interventionen im schulischen Kontext abgeleitet.
Abstract. Bullying, which comprises physical, verbal violence as well as systematic teasing and victimization by social ostracism, is highly prevalent in the everyday life of many students in schools. Mostly, bullying proves to be persistent over time and is related to a multitude of negative outcomes. Media (e.g., internet, mobile phones) support persistent victimization in terms of cyberbullying. Research on bullying mostly refers to the perspectives of the perpetrator/s and/or victim/s. However, bullying often occurs in the presence of other participants and may be seen as a phenomenon with underlying group dynamics (participant role approach). A controversial issue refers to the question of whether some bullies are “social intelligent perpetrators”, using certain victimizing behavior strategies in a “machiavellistic manner” to reach personal goals by social manipulation. The findings presented lead us to conclusions with regard to efficacious preventions and interventions for schools.
References
Alsaker, F. (2003). Quälgeister und ihre Opfer. Mobbing unter Kindern - und wie man damit umgeht . Bern: Huber .Arsenio, W.F. , Lemerise, E.A. (2001). Varieties of childhood bullying: Values, emotion processes, and social competence. Social Development, 10, 59– 73 .Atlas, R.S. , Pepler, D.J. (1998). Observations of bullying in the classroom. Journal of Educational Research, 92, 86– 99 .Belsey, B. (2006). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation . URL: www.cyberbullying.ca [Zugriff: 10.05.2007] .Björkqvist, K. , Lagerspetz, K.M.J. , Kaukiainen, A. (1992). Do girls manipulate and boys fight? Developmental trends in regard to direct and indirect aggression. Aggressive Behavior, 18, 117– 127 .Bondü, R. , Meixner, S. , Bull, H.D. , Robertz, F. , Scheithauer, H. (im Druck). Schwere zielgerichtete Schulgewalt: School Shootings und “Amokläufe”. In H. Scheithauer, T. Hayer & K. Niebank (Hrsg.), Problemverhalten und Gewalt im Jugendalter. Erscheinungsformen, Entstehungsbedingungen und Möglichkeiten der Prävention. Stuttgart: Kohlhammer .Boulton, M.J. , Smith, P.K. (1994). Bully/victim problems among middle school children: Stability, self-perceived competence, peer perceptions and peer acceptance. British Journal of Developmental Psychology, 12, 315– 329 .Cowie, H. (2000). Bystanding or standing by: Gender issues in coping with bullying in English schools. Aggressive Behavior, 26, 85– 97 .Darley, J.-M. , Latané, B. (1968). Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. Journal of Personality and Social Psychology, 8, 377– 383 .Delfabbro, P. , Winefield, T. , Trainor, S.W. , Dollard, M. , Anderson, S. , Metzer, J. , Hammerstrom, A. (2006). Peer and teacher bullying/victimization of South Australian secondary school students: Prevalence and psychological profiles. British Journal of Educational Psychology, 76, 71– 90 .Dovidio, J.F. , Piliavin, J.A. , Schroeder, D.A. , Penner, L.A. (2006). The social psychology of prosocial behavior . Mahwah, NJ: Erlbaum .Eckardt, J.-J. (2006). Mobbing bei Kindern: Erkennen, helfen, vorbeugen . Stuttgart: Urania .Fehr, E. , Fischbacher, U. (2004). Social norms and human cooperation. Trends in Cognitive Sciences, 8, 185– 190 .Hara, H. (2002). Justifications for bullying among Japanese schoolchildren. Asian Journal of Social Psychology, 5, 197– 204 .Hayer, T. , Scheithauer, H. , Petermann, F. (2005). Bullying: Schüler als Täter - Lehrer als Opfer?!. In A. Ittel & M. von Salisch (Hrsg.), Lügen, Lästern, Leiden lassen: Aggressives Verhalten von Kindern und Jugendlichen (S. 237-255). Stuttgart: Kohlhammer .Heubrock, D. , Hayer, T. , Rusch, S. , Scheithauer, H. (2005). Prävention von schwerer zielgerichteter Gewalt an Schulen - Rechtspsychologische und kriminalpräventive Ansätze. Polizei & Wissenschaft, 6 (1), 43– 57 .Huttunen, A. , Salmivalli, C. , Lagerspetz, K.M.J. (1996). Friendship networks and bullying in schools. In C.F. Ferris & T. Grisso (Eds.), Understanding aggressive behavior in children (pp. 355-359). New York: The New York Academy of Sciences .Jonas, K.J. , Boos, M. , Brandstätter, V. Hrsg. (2007). Zivilcourage trainieren! Theorie und Praxis . Göttingen: Hogrefe .Jugert, G. , Scheithauer, H. , Notz, P. , Petermann, F. (2000). Geschlechtsunterschiede im Bullying: Indirekt-/relational- und offen-aggressives Verhalten unter Jugendlichen. Kindheit und Entwicklung, 4, 231– 240 .Karatzias, A. , Power, K.G. , Swanson, V. (2002). Bullying and victimisation in Scottish secondary schools: Same or separate entities?. Aggressive Behavior, 28, 45– 61 .Katzer, C. , Fetchenhauer, D. (2007). Cyberbullying: Aggression und sexuelle Viktimisierung in Chatrooms. In M. Gollwitzer, J. Pfetsch, V. Schneider, A. Schulz, T. Steffke & C. Ulrich (Hrsg.), Gewaltprävention bei Kindern und Jugendlichen (S. 123-138). Göttingen: Hogrefe .Kaukiainen, A. , Björkqvist, K. , Österman, K. , Lagerspetz, K.M.J. (1996). Social intelligence and empathy as antecedents of different types of aggression. In C.F. Ferris & T. Grisso (Eds.), Annals of the New York Academy of Sciences, Vol. 794. Understanding aggressive behavior in children (pp. 364-366). New York: New York Academy of Sciences .Keller, M. (2001). Moral in Beziehungen: Die Entwicklung des frühen moralischen Denkens in Kindheit und Jugend. In W. Edelstein, F. Oser & P. Schuster (Hrsg.), Moralische Erziehung in der Schule (S. 111-140). Weinheim: Beltz .Krahé, B. , Greve, W. (2002). Aggression und Gewalt: Aktueller Erkenntnisstand und Perspektiven künftiger Forschung. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 33, 123– 142 .Latané, B. , Darley, J.M. (1970). The unresponsive bystander: Why doesn't he help? . New York: Appleton-Century-Crofts .Leary, M.R. , Kowalski, R.M. , Smith, L. , Phillips, S. (2003). Teasing, rejection, and violence: Case studies of the school shootings. Aggressive Behavior, 29, 202– 214 .Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender differences. School Psychology International, 27, 157– 170 .Li, Q. (2007). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools. Computers in Human Behavior, 23, 1777– 1791 .Lind, G. (2003). Moral ist lehrbar. Handbuch zur Theorie und Praxis moralischer und demokratischer Bildung . München: Oldenbourg .Marr, N. , Field, T. (2001). Bullycide. Death at playtime . Success Unlimited .Meyer, G. , Hermann, A. (1999). “... normalerweise hätt' da schon jemand eingreifen müssen”: Zivilcourage im Alltag von BerufsschülerInnen. Eine Pilotstudie . Schwalbach: Wochenschau-Verlag .Meyer, G. , Hermann, A. (2000). Zivilcourage im Alltag. Ergebnisse einer empirischen Studie. Politik und Zeitgeschichte, 7-8, 3– 13 .Nickel, M. , Luleya, J. , Krawczyk, J. , Nickel, C. , Widermann, C. , Claas Lahmann, C. , Muehlbacher, M. , Forthuber, P. , Kettler, C. , Leiberich, P. , Tritt, K. , Mitterlehner, F. , Kaplan, P. , Pedrosa Gil, F. , Rother, W. , Loew, T. (2006a). Bullying girls - changes after Brief Strategic Family Therapy: A randomized, prospective, controlled trial with one-year follow-up. Psychotherapy and Psychosomatics, 75, 47– 55 .Nickel, M.K. , Muehlbacher, M. , Kaplan, P. , Krawczyk, J. , Buschmann, W. , Kettler, C. , Rother, N. , Egger, C. , Rother, W.K. , Loew, T.K. , Nickel, C. (2006b). Influence of Family Therapy on bullying behaviour, cortisol secretion, anger, and quality of life in bullying male adolescents: A randomized, prospective, controlled study. Canadian Journal of Psychiatry, 51, 355– 362 .Olweus, D. (1999). Norway. In P.K. Smith, Y. Morita, J. Junger-Tas, D. Olweus, R. Catalano & P. Slee (Eds.), The nature of school bullying: A cross-national perspective (pp. 28-48). London: Routledge .Olweus, D. (2002). Gewalt in der Schule: Was Lehrer und Eltern wissen sollten - und tun können (3. korr. Aufl.). Bern: Huber .Petermann, F. , Niebank, K. , Scheithauer, H. (2004). Entwicklungswissenschaft. Entwicklungspsychologie - Genetik - Neuropsychologie . Berlin: Springer-Verlag .Rabiner, D.L. , Coie, J.D. (1989). The effect of expectancy inductions on rejected children's acceptance by unfamiliar peers. Developmental Psychology, 25, 450– 457 .Raskauskas, J. , Carroll-Lind, J. , Kearney, A. (2005). Text-bullying: Is it related to relational or verbal aggression? . SET: Research Information for Teachers .Richard, B. , Grünwald, J. , Recht, M. (2007). Happy Slapping: Medien- und bildanalytische Sicht eines aktuellen Phänomens. In H. Scheithauer, T. Hayer & K. Niebank (Hrsg.), Problemverhalten und Gewalt im Jugendalter. Erscheinungsformen, Entstehungsbedingungen und Möglichkeiten der Prävention (im Druck). Stuttgart: Kohlhammer .Rigby, K. (1997). Bullying in schools: And what to do about it . London: Jessica Kingsley Publishers .Rigby, K. (2001). Health consequences of bullying and its prevention in schools. In J. Juvonen & S. Graham (Eds.), Peer harassment in school: The plight of the vulnerable and victimized (pp. 310-331). New York: Guilford .Salmivalli, C. (1992). Bullying as a group process . Unpublished master's thesis, Department of psychology, University of Turku, Turku, Finland .Salmivalli, C. (1999). Participant role approach to school bullying: Implications for interventions. Journal of Adolescence, 22, 453– 459 .Salmivalli, C. , Huttunen, A. , Lagerspetz, K.M.J. (1997). Peer networks and bullying in schools. Scandinavian Journal of Psychology, 38, 305– 312 .Salmivalli, C. , Lagerspetz, K.M.J. (1996). Bullying in schools. Main results of the research project. In C.F. Ferris & T. Grisso (Eds.), Annuals of the New York Academy of Sciences, Vol. 794. Understanding aggressive behavior in children (pp. 401-404). New York: New York Academy of Sciences .Salmivalli, C. , Lagerspetz, K. , Björkqvist, K. , Österman, K. , Kaukiainen, A (1996). Bullying as a group process: Participant Roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior, 22, 1– 15 .Salmivalli, C. , Lappalainen, M. , Lagerspetz, K.M.J. (1998). Stability and change of behavior in connection with bullying in schools: A two-year follow-up. Aggressive Behavior, 24, 205– 218 .Schäfer, M. , Korn, S. (2004). Bullying als Gruppenphänomen: Eine Adaption des Participant Role Ansatzes. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 36, 19– 29 .Schäfer, M. , Korn, S. , Brodbeck, F.C. , Wolke, D. , Schulz, H. (2005). Bullying roles in changing contexts: The stability of victim and bully roles from primary to secondary school. International Journal of Behavioral Development, 29, 323– 335 .Scheithauer, H. (2003). Aggressives Verhalten von Jungen und Mädchen . Göttingen: Hogrefe .Scheithauer, H. , Bull, H.D. (2007). fairplayer.manual: Förderung von sozialen Kompetenzen und Zivilcourage - Prävention von Bullying und Schulgewalt. Theorie- und Praxismanual für die Arbeit mit Jugendlichen und Schulklassen (3. veränd. & erweit. Aufl.). Bremen: niebank-rusch-Fachverlag .Scheithauer, H. , Bull, H. , Rusch, S. , Braun, D. (2005a). fairplayer: Wirksamkeit schulbegleitender Materialien zur Prävention von Bullying und zur Förderung sozialer sowie moralischer Kompetenzen im Jugendalter . Vortrag im Symposium “Subjektive Lebenstheorien Heranwachsender - Maßnahmen entwicklungsorientierter Primärprävention” auf der Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Bochum, 14.-16. September 2005 .Scheithauer, H. , Bull, H. , Rusch, S. , Braun, D. (2005b). fairplayer: Wirksamkeit schulbegleitender Materialien zur Prävention von Bullying und zur Förderung prosozialen Verhaltens im Jugendalter . Vortrag auf dem X. Workshop Aggression, 3.-5. November 2005, Universite du Luxembourg .Scheithauer, H. , Hayer, T. (im Druck). Bullying. In G.W. Lauth, F. Linderkamp, S. Schneider & U. Brack (Hrsg.), Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen, (2. Aufl.). Weinheim: Psychologie Verlags Union .Scheithauer, H. , Hayer, T. , Petermann, F. (2003). Bullying unter Schülern - Erscheinungsformen, Risikobedingungen und Interventionskonzepte . Göttingen: Hogrefe .Scheithauer, H. , Hayer, T. , Jugert, G. , Petermann, F. (2006). Physical, verbal, and relational forms of bullying among German students: Age trends, gender differences, and correlates. Aggressive Behavior, 32, 261– 275 .Scheithauer, H. , Petermann, F. (2004). Aggressiv-dissoziales Verhalten im Kindes- und Jugendalter. In F. Petermann, K. Niebank & H. Scheithauer, Entwicklungswissenschaft. Entwicklungspsychologie - Genetik - Neuropsychologie (S. 367-410). Berlin: Springer-Verlag .Smith, P.K. (2004). Bullying: Recent developments. Child and Adolescent Mental Health, 9, 98– 103 .Smith, P.K. , Shu, S. , Madsen, K. (2001). Characteristics of victims of school bullying: Developmental changes in coping strategies and skills. In J. Juvonen & S. Graham (Eds.), Peer harassment in school: The plight of the vulnerable and victimized (pp. 332-351). New York: Guilford .Stassen Berger, K. (2007). Update on bullying at school: Science forgotten?. Developmental Review, 27, 90– 126 .Steins, G. , Wicklund, R.A. (1993). Zum Konzept der Perspektivenübernahme: Ein kritischer Überblick. Psychologische Rundschau, 44, 226– 239 .Sutton, J. , Smith, P.K. (1999). Bullying as a group process: An adaption of the Participant Role approach. Aggressive Behavior, 29, 97– 111 .Sutton, J. , Smith, P.K. , Swettenham, J. (1999). Social cognition and bullying: Social inadequacy or skilled manipulation?. British Journal of Developmental Psychology, 17, 435– 450 .Vossekuil, B. , Reddy, M. , Fein, R. , Borum, R. , Modzeleski, W. (2000). U.S.S.S. safe school initiative: An interim report on the prevention of targeted violence in schools . Washington, DC: U.S. Secret Service, National Threat Assessment Center .Willard, N. (2006). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social cruelty, threats, and distress . Center for Safe and Responsible Internet Use, Oregon .Wolke, D. , Stanford, K. (1999). Bullying in school children. In D. Messar & S. Millar (Eds.), Exploring developmental psychology: From infancy to adolescence (pp. 341-360). London: Arnold .Ybarra, M.L. , Mitchell, K.J. (2004). Online aggressors/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 1308– 1316 .Zapf, D. (1999). Mobbing in Organisationen - Überblick zum Stand der Forschung. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 43, 1– 25 .