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Published Online:https://doi.org/10.1024/2006.01.04

Fragestellung: Ist der Ansatz der European Foundation for Quality Management (EFQM) geeignet um das Qualitätsniveau einer Suchtberatungsstelle zu verbessern? </p><p> Methodik: In einer Einzelfallstudie wird die fünfjährige Durchführung des EFQM Qualitätsmanagements unter Einbezug aller Mitarbeiter beschrieben und zu drei Messzeitpunkten in 1998, 2000 und 2003 empirisch überprüft. </p><p> Ergebnisse: Das Qualitätsniveau der Beratungsstelle stieg von Niveau drei auf Niveau vier gemäß der EFQM-Kriterien. Die Beratungsstelle hat 30 Teilkriterien zur Prozessqualität systematisch umgesetzt und evaluiert. Es zeigte sich vor allem eine Verbesserung bezüglich 12 Teilkriterien zur Ergebnisqualität. </p><p> Schlussfolgerungen: Der EFQM-Ansatz führt zu einer Qualitätsverbesserung. Die Ergebnisse der Einzelfallstudie müssen durch weitere Studien repliziert werden.


EFQM quality management: A single case study in an outpatient treatment centre

Aim: To determine if the approach of the European Foundation for Quality Management (EFQM) is suitable for improving the level of quality of an outpatient addiction treatment service. </p><p> Method: A single case study is described that included five years of total quality management that engaged all staff members. Assessment occurred in 1998, 2000 and 2003. </p><p> Results: The level of quality of the addiction treatment service improved from Level Three to Level Four, according to the EFQM criteria. The 30 partial criteria of the EFQM were systematically implemented and evaluated. Of these, 12 partial criteria showed qualitative improvement. </p<p> Conclusions: The EFQM approach led to qualitative improvement. The findings of the single case study need to be replicated in further studies.