Drei Sozialformeln zur Schätzung der (prämorbiden) Intelligenzquotienten nach Wechsler
Abstract
Im Rahmen neuropsychologischer Untersuchungen dient die Einschätzung der prämorbiden Leistungsfähigkeit der individuellen Defizitdiagnostik ebenso wie der realistischen Behandlungszielsetzung. Die dafür unverzichtbare biographische Anamnese kann durch Schätzmethoden ergänzt werden, deren Vor- und Nachteile skizziert werden. Insbesondere soziodemographische Formeln erlauben die Schätzung prämorbider Intelligenzniveaus unabhängig vom Krankheitsgeschehen, doch sind solche „Sozialformeln” hierzulande nicht verfügbar. Daher wurde eine nach Alter, Geschlecht und Schulbildung bevölkerungsrepräsentativ quotierte Stichprobe von 612 Gesunden zu zahlreichen soziodemographischen Merkmalen befragt. Zusätzlich wurden eine Intelligenztestbatterie (HAWIE-R), ein Wortschatztest (MWT-B) und ein Lesetest (LECTOR) durchgeführt. Mittels Regressionsanalysen wurden Vorhersagemodelle für den Gesamt-, Verbal- und Handlungs-IQ gewonnen und erfolgreich kreuzvalidiert. Trotz unvermeidlicher Regression zur Mitte ergab sich eine ausreichende Vorhersagegüte zumindest für den Gesamt- und Verbal-IQ. Die Schätzformeln sind anwendbar für Bewohner der Alten Bundesrepublik sowie nach 1985 geborene Ostdeutsche. Ein Fallbeispiel und das im Anhang enthaltene Berechnungsblatt erleichtern zusammen mit der Diskussion relevanter Indikations- und Interpretationsfragen die Formelanwendung.
Within each neuropsychological assessment, estimation of a patients premorbid level of functioning is central to the diagnosis of deficits and to realistic treatment planning. The biographical case history indispensable for that purpose can be supplemented by more formalized methods, whose respective advantages and disadvantages are outlined. In particular, purely socio-demographic formulae permit estimation of premorbid intelligence independent of current disease processes. Since no “social formulae” of that kind have been available in Germany so far, 612 healthy subjects, representatively stratified for age, sex and school education, were interviewed for their socio-demographic characteristics. An intelligence test (HAWIE-R; German adaptation of the WAIS-R), a vocabulary test (MWT-B) and a reading test (LECTOR) were also carried out. Socio-demographic prediction models for the full, verbal and performance IQ were developed by means of regression analyses and then successfully cross-validated. Despite an unavoidable regression to the mean, precision of estimation was sufficient, at least for the full and the verbal IQ. The formulae are applicable for residents of the former Federal Republic of Germany as well as for East-Germans born after 1985. A case example and the calculation sheet contained in the appendix, together with the discussion of relevant indication and interpretation issues, facilitate usage of the formulae.
Literatur
2010). A review of hot deck imputation for survey non-response. International Statistical Review, 78, 40 – 64.
(2006). Wechsler Intelligenztest für Erwachsene WIE. Übersetzung und Adaptation der WAIS-III von David Wechsler. Manual. Frankfurt/Main: Harcourt Test Services.
(1986). An improved estimate of premorbid IQ for blacks and whites on the WAIS-R. International Journal of Clinical Neuropsychology, 8, 169 – 173.
(1984). A demographically based index of premorbid intelligence for the WAIS-R. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 52, 885 – 887.
(2002). Null sex differences in general intelligence: Evidence from the WAIS-III. The Spanish Journal of Psychology, 5, 29 – 35.
(1997). Estimating premorbid WAIS-R IQ with demographic variables: Regression equations derived from a UK sample. The Clinical Neuropsychologist, 11, 192 – 197.
(2012). Intelligence. Annual Review of Psychology, 63, 453 – 482.
(2004). How well does IQ predict neuropsychological test performance in normal adults? Journal of the International Neuropsychological Society, 10, 82 – 90.
(2009). Are apparent sex differences in mean IQ scores created in part by sample restriction and increased male variance? Intelligence, 37, 42 – 47.
(2010). Zur Äquivalenz der Normen des Wechsler-Intelligenztests für Erwachsene (WIE) mit denen des Hamburg-Wechsler-Intelligenztests für Erwachsene – Revision (HAWIE-R). Zeitschrift für Neuropsychologie, 21, 25 – 37.
(2012). Are we getting smarter? Rising IQ in the twenty-first century. Cambridge: Cambridge University Press.
(1997). Methods of estimating premorbid functioning. Archives of Clinical Neuropsychology, 12, 711 – 738.
(2001). Bias and error rates for premorbid IQ estimators: Comment on Veiel and Koopman (2001). Psychological Assessment, 13, 396 – 398.
(2000). Clinical versus mechanical prediction: A meta-analysis. Psychological Assessment, 12, 19 – 30.
(2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28, 269 – 289.
(2007). The Flynn effect and its relevance to neuropsychology. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 29, 514 – 529.
(2008). Macht Musik schlau? Neue Erkenntnisse aus den Neurowissenschaften und der kognitiven Psychologie. Bern: Huber.
(2012). Schnelles Denken, langsames Denken. München: Siedler.
(1997). Judgment pitfalls in estimating premorbid intellectual function. Archives of Clinical Neuropsychology, 12, 701 – 709.
(2001). WAIS-III IQs, Horns theory, and generational changes from young adulthood to old age. Intelligence, 29, 131 – 167.
(1988). Demenz-Test. Weinheim: Beltz.
(1995). Zur Problematik der prämorbiden Intelligenzdiagnostik mit dem MWT-B bei Patienten mit Alzheimer-Erkrankung. Nervenarzt, 66, 696 – 702.
(1999). Mehrfachwahl-Wortschatz-Intelligenztest MWT-B (4. Aufl.). Balingen: Spitta.
(1998). Eine Sozialformel zur Schätzung der prämorbiden Intelligenz. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 27, 1. – 8.
(2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.). New York: Oxford University Press.
(1998). Sex differences in intelligence: Data from a Scottish standardisation of the WAIS-R. Personality and Individual Differences, 24, 289 – 290.
(2010). Estimation of premorbid IQ. In , Handbook of Forensic Neuropsychology (2nd ed., pp. 365 – 379). New York: Springer.
(1954). Clinical versus statistical prediction: A theoretical analysis and a review of the evidence. Minneapolis: University of Minnesota Press.
(1975). The use of current reading ability in the assessment of dementia. British Journal of Social and Clinical Psychology, 14, 259 – 267.
(2012). Intelligence. New findings and theoretical developments. American Psychologist, 67, 130 – 159.
(2005). Sex-related differences in general intelligence g, brain size, and social status. Personality and Individual Differences, 39, 497 – 509.
(1995). The assessment of premorbid ability: A critical review. Neurocase, 1, 83 – 89.
(2005). Assessment practices of clinical neuropsychologists in the United States and Canada: A survey of INS, NAN, and APA Division 40 members. Archives of Clinical Neuropsychology, 20, 33 – 65.
(2005). Der „Lector” – ein Untersuchungsverfahren zur Bestimmung des verbalen Bildungsniveaus. Nervenarzt, 76, 849 – 855.
(1997). Postscripts on premorbid ability estimation: Conceptual addenda and a few words on alternative and conditional approaches. Archives of Clinical Neuropsychology, 12, 769 – 778.
(2002). Bericht 2001 über die demographische Lage in Deutschland mit dem Teil B „Sozio-ökonomische Strukturen der ausländischen Bevölkerung”. Zeitschrift für Bevölkerungswissenschaft, 27, 3 – 68.
(2009). Intelligenz. Fakten und Mythen. Weinheim: Beltz PVU.
(2002). Liefern HAWIE-R, WST und MWT-B vergleichbare IQ-Werte? Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 23, 159 – 170.
(2004). Music lessons enhance IQ. Psychological Science, 15, 511 – 514.
(2002). Estimation of WAIS-III intelligence from combined performance and demographic variables: Development of the OPIE-3. The Clinical Neuropsychologist, 16, 426 – 437.
(1995). Stand und Perspektiven diagnostischer Verfahren in der Praxis. Ergebnisse einer repräsentativen Befragung westdeutscher Psychologen. Diagnostica, 41, 3 – 20.
(1990). Sex differences among non-brain-damaged adults on the Wechsler Adult Intelligence Scales: A review of the literature. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 12, 873 – 886.
(2009). IQ estimate smackdown: Comparing IQ proxy measures to the WAIS-III. Journal of the International Neuropsychological Society, 15, 590 – 596.
(2005). Statistisches Jahrbuch 2005 für die Bundesrepublik Deutschland. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt.
(1994). Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Erwachsene, Revision 1991 (2. Aufl.). Bern: Huber.
(2001). The bias in regression-based indices of premorbid IQ. Psychological Assessment, 13, 356 – 368.
(1958). The measurement and appraisal of adult intelligence (4th ed.). Baltimore: Williams and Wilkins.
(1997). Wechsler Adult Intelligence Scale – III. San Antonio: The Psychological Corporation.
(2012). Wechsler Adult Intelligence Scale – Fourth Edition (WAIS-IV) – Deutsche Version. Herausgegeben von F. Petermann. Frankfurt/Main: Pearson Assessment.
(1997). The prediction of premorbid memory ability. Archives of Clinical Neuropsychology, 12, 745 – 756.
(1978). An index of premorbid intelligence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46, 1554 – 1555.
(1990). Zur Messung des prämorbiden Leistungsniveaus. Nervenarzt, 61, 495 – 498.
(