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Originalarbeiten / Original communications

Magnetresonanzphasenkontrastgeschwindigkeitsmessungen als noninvasive Nachbeobachtungsmaßnahme nach perkutaner transluminaler Angioplastie

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.31.4.235

Background: The aim of this study was to evaluate magnetic resonance phase contrast velocimetry (MRVL) as a non-invasive follow up tool to assess restenosis after percutaneous transluminal angioplasty (PTA). Patients and methods: We prospectively investigated 51 consecutive patients who underwent PTA of the femoropopliteal region. MRVL was conducted prior, one day, six weeks, twelve weeks and 24 weeks after PTA using a circular polarized extremity coil and a gradient echo sequence (TR/TE 600/6 ms, flip angle 30°, slice thickness 10 mm). Hemodynamic data, derived from the MR phase contrast sequence, allowed to calculate the degree of area stenosis of the lesion treated with PTA. These data were correlated with clinical hemodynamic parameters (ankle-brachial index and walking distance). Results: The mean grade of area stenosis was 69% ± 27% before PTA, 30% ± 20% one day, 29% ± 23% six weeks, 39% ± 17% twelve weeks and 42% ± 18% 24 weeks after PTA and correlated well with clinical data and the post angioplasty clinical course of the patients. Conclusions: Follow up measurements using MRVL are suitable to assess restenosis after PTA and allow quantifying the grade of recurrent stenosis as well as the hemodynamic consequences.

Hintergrund: Die Magnetresonanzphasenkontrastgeschwindigkeitsmessung (MRVL) sollte als noninvasive Nachbeobachtungsmethode zum Nachweis von Restenosen nach perkutaner transluminaler Angioplastie (PTA) evaluiert werden. Patienten und Methoden: Prospektiv wurden 51 konsekutive Patienten, die einer PTA der femoropoplitealen Region unterzogen worden waren, untersucht. Die MRVL wurde vor, einen Tag, sechs Wochen, 12 Wochen und 24 Wochen nach PTA mit einer zirkulär polarisierten Oberflächenspule und einer Gradientenechosequenz (TR/TE 600/6 ms, Flipwinkel 30°, Schichtdichte 10 mm) in einem Magnetresonanztomographen durchgeführt. Die hämodynamischen Daten der MR-Phasenkontrastsequenz wurden verwendet, um den Flächenstenosegrad der mittels PTA behandelten Läsionen zu berechnen. Diese Daten wurden mit klinischen und hämodynamischen Parametern (Arm-Knöchel-Index und Gehstrecke) korreliert. Ergebnisse: Der mittlere Flächenstenosegrad betrug 69% ± 27% vor PTA, 30% ± 20% einen Tag, 29% ± 23% sechs Wochen, 39% ± 17% 12 Wochen und 42% ± 18% 24 Wochen nach PTA und korrelierte gut mit hämodynamischen Daten und dem postinterventionellen klinischen Verlauf. Schlussfolgerung: Die MRVL erlaubt Restenosen nach PTA zu erkennen und zu quantifizieren, wobei auch die hämodynamischen Konsequenzen abgeschätzt werden können.