Skip to main content

Zusammenfassung

Die intermittierenden Verschlechterungen durch akute Exazerbationen haben bei der COPD großen Einfluss auf Prognose und Lebensqualität. Daher sind die diagnostische Erfassung akuter Exazerbationen und deren Gewichtung in Bezug auf den Schweregrad der Erkrankung wichtig. Die Einschätzung stützt sich erster Linie auf klinische Beobachtungen, eine Lungenfunktionsprüfung allein ist nicht ausreichend.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Berg F v d (2005) Angewandte Physiologie (3) Therapie, Training, Tests. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  2. Berg F v d (2005) Angewandte Physiologie (2) Organsysteme verstehen. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  3. DeTurk WE, Cahalin LP (2004) Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy: An Evidence-Based Approach. The McGraw-Hill Companies; part 3, ch 9

    Google Scholar 

  4. Frownfelter D (1996) Arterial Blood Gases, 3rd ed. Mosby Yearbook, St. Louis, Mo

    Google Scholar 

  5. Shapiro BA (1994) Evaluation of blood gas monitors: performance criteria, clinical impact, and cost/benefit. Critical Care Medizin 22(4): 546–548

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Williams AJ (1989) ABC of oxygen: assessing and interpreting arterial blood gases and acid-base balance. BMJ 317: 1213

    Google Scholar 

  7. Shapiro BA, Peruzzi WT, Kozelowski-Templin R (1994) Clinical application of blood gases, 5th ed. Mosby Yearbook, St. Louis, Mo

    Google Scholar 

  8. Andres JL, Copeland BE, Sarah RM (1981) Arterial gas standards for healthy young non-smoking subjects. Am J Clin Path. 75(6): 773

    Google Scholar 

  9. Bernards JA, Bouman LN (1994) Fysiologie van de mens. Bohn Stafleu van Loghum, Houten Diegem

    Google Scholar 

  10. Bloch KE, Russi EW (2003) Storungen der Ventilation. Schweiz Med Forum 4: 73–79

    Google Scholar 

  11. Lindemann H (1998) Respiratorische Insuffizienz und Sauerstofftherapie. Monatsschr Kinderheilkd 146: 896–903

    Article  Google Scholar 

  12. Schönhofer B (2006) Heimbeatmung bei chronisch ventilatorischer Insuffizienz unter besonderer Berücksichtigung der Notfallmedizin. Notfall Rettungsmed 9: 425–436

    Article  Google Scholar 

  13. Köhler D, Greib C, Holland A, Schäfer H, Wichert P v (2001) Therapeutische Optionen bei chronisch ventilatorischer Insuffizienz. Internist 42: 363–372

    Article  Google Scholar 

  14. Boemke W, Krebs MO, Rossaint R (2004) Blutgasanalyse. Anaesthesist 53: 471–494

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2010 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

van Gestel, A.J.R., Steier, J., Teschler, H. (2010). Der Säure-Basen-Haushalt. In: Physiotherapie bei chronischen Atemwegs- und Lungenerkrankungen. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-01435-2_5

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-01435-2_5

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-01434-5

  • Online ISBN: 978-3-642-01435-2

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics