Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2008; 43(3): 184-188
DOI: 10.1055/s-2008-1070967
Fachwissen
Notfallmedizin
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kasuistik interaktiv: Tachykarde Herzrhythmusstörung im Fußballstadion - Differenzialdiagnose und Therapie

Case report: Tachyarrhythmia in the sports stadium - Differential Diagnosis and TherapyDaniel Steinmann, Thomas Faber, Christian Heringhaus
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Präklinisch auftretende tachykarde Herzrhythmusstörungen können eine akut lebensbedrohliche Situation darstellen. Zeichen einer hämodynamischen Instabilität, wie systolischer Blutdruck <90mmHg, Pulsfrequenz >150/min, Brustschmerzen, Symptome einer Herzinsuffizienz und Störungen des Bewusstseins, müssen vom behandelnden Arzt rasch erkannt werden. Nur so kann eine zeitnahe Therapie zur Stabilisierung des Patienten, z.B. mittels elektrischer Kardioversion, eingeleitet werden. Bei hämodynamisch stabiler Tachykardie ist die medikamentöse Behandlung eine Option für den behandelnden Arzt. In folgendem Fallbeispiel wird die präklinische Behandlung eines Patienten mit einer hämodynamisch instabilen Reentry-Tachykardie beschrieben. In der nachbehandelnden Klinik bestätigt die invasiv-elektrophysiologische Diagnostik das Vorliegen der Reentry-Tachykardie und klärt die Pathophysiologie. Bei symptomatischen Tachykardien ist die Katheterablationsbehandlung die Therapie der 1. Wahl.

Abstract

Preclinical occuring tachyarrhythmias could represent a life-threatening situation. Signs of haemodynamically instability like systolic blood pressure <90mmHg, heart rate >150/min, chest pain, heart failure, and reduced conscious level should rapidly be recognized. Immediately treatment using electrical cardioversion is then indicated. A therapeutic option in patients with haemodynamically stable tachycardia is the application of an antiarrhythmic drug. The following case describes the preclinical treatment of a patient with a haemodynamically unstable reentry-tachycardia. In the after-care clinic an electrophysiological evaluation reveals the existence of a reentry-tachycardia induction and clarifies the pathophysiology. In symptomatic tachycardias, catheter ablation is the method of choice.

Literaturverzeichnis

  • 1 Lewalter T. et al. . Notfall Herzrhythmusstörungen.  Dtsch Arztebl. 2007;  104 1172-1180
  • 2 Nolan JP. et al. . European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2005. Section 4. Adult advanced life support.  Resuscitation. 2005;  67 39-86
  • 3 Nolan J. et al. .European Resuscitation Council Advanced Life Support Course Manual. 5th ed. Antwerpen: European Resuscitation Council Secretariat VZW 2006
  • 4 Fengler BT. et al. . Atrial fibrillation in the Wolff-Parkinson-White syndrome: ECG recognition and treatment in the ED.  Am J Emerg Med. 2007;  25 576-583
  • 5 Morady F.. Radio-frequency ablation as treatment for cardiac arrhythmias.  New Engl J Med. 1999;  340 534-544
  • 6 Delacretaz E.. Clinical practice. Supraventricular tachycardia.  New Engl J Med. 2006;  354 1039-1051
  • 7 Akhtar M. et al. . Atrioventricular nodal reentry. Clinical, electrophysiological, and therapeutic considerations.  Circulation. 1993;  88 282-295

Dr. med. Daniel Steinmann
PD Dr. med. Thomas Faber
Dr. med. Christian Heringhaus

Email: daniel.steinmann@uniklinik-freiburg.de

Email: thomas.faber@uniklinik-freiburg.de

Email: heringhaus@web.de

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