NOTARZT 2008; 24(4): 135-137
DOI: 10.1055/s-2008-1067501
Originalia

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hand aufs Herz

Hands-Only (Compression-Only) CPR der American Heart Association vs. Advisory Statement des European Resuscitation Council zur Basisreanimation (BLS)Hand on HeartHands-Only (Compression-Only) CPR of American Heart Association vs. Advisory Statement of European Resuscitation Council for Basic Life Support (BLS)B.  Dirks1 , U.  Kreimeier2 , R.  Arntz3 , J.  Bahr4 , P.  Goldschmidt5 , M.  Roessler4 , M.  Sasse6 , M.  Toursakissian7
  • 1Sektion Notfallmedizin, Klinik für Anaesthesiologie, Universitätsklinikum Ulm
  • 2Klinik für Anaesthesiologie, Klinikum der Universität München
  • 3Medizinische Klinik II, Kardiologie und Pulmonologie, Charité Campus Benjamin Franklin, Berlin
  • 4Zentrum Anaesthesiologie, Rettungs- und Intensivmedizin, Universitätsmedizin Göttingen
  • 5Arbeiter-Samariter-Bund Deutschland e. V., Köln
  • 6Abteilung Kinderkardiologie und pädiatrische Intensivmedizin, Kinderklinik der Medizinischen Hochschule Hannover
  • 7Universitätsklinik für Anaesthesiologie und operative Intensivmedizin, Charité, Campus Mitte und Campus Virchow Klinikum, Universitätsmedizin, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 August 2008 (online)

Zusammenfassung

Die American Heart Association änderte am 31.3.2008 ihre geltenden Leitlinien zur Reanimation von Erwachsenen: Laienhelfer sollen nur mehr Herzdruckmassage ohne Beatmung (Compression only CPR) durchführen. Der ERC sieht keinen Anlass seine auf dem gleichen gemeinsamen „Consensus of Science” (Dallas 2005) basierenden Leitlinien zu ändern, da der ERC schon 2005 dem Laienhelfer ausschließliche Thoraxkompressionen empfahl, falls er zur Beatmung nicht fähig oder bereit ist. Die aktuelle Änderung der AHA-Leitlinien dient wie die weiter geltende Empfehlung des ERC von 2005 dazu, möglichst viele Laien zum Handeln zu ermutigen und das Überleben von Opfern eines plötzlichen Kreislaufstillstandes zu verbessern. Offen bleibt die Frage: Was spricht für „Compression only CPR”?

Abstract

The American Heart Association changed the Guidelines for Adult Basic Life Support on 31st March 2008 online: Lay rescuers should perform Compression only CPR omitting mouth-to-mouth-ventilation. The ERC didn't judge it necessary to change European Guidelines that are based on the same common „Consensus of Science” (Dallas 2005), since ERC recommended even 2005 for lay rescuers to perform only chest Compressions if he or she is not able or willing to perform mouth-to-mouth-ventilation. The recent change of AHA Guidelines and also the ongoing ERC recommendation (ALS guidelines 2005) aims on bringing as many lay rescuers as possible to action and on achieving a better outcome for victims of a sudden circulatory arrest. The remaining question is: Are there good arguments for „Compression only CPR”?

Literatur

  • 1 Sayre M R, Berg R A, Cave R L. et al . Hands-Only (Compression-Only) Cardiopulmonary Resuscitation: A Call to Action for Bystander Response to Adults Who Experience Out-of-Hospital Sudden Cardiac Arrest.  Circulation. 2008;  117 (16) 2162-2167
  • 2 Bohm K, Rosenqvist M, Herlitz J. et al . Survival is similar after standard treatment and chest compression only in out-of-hospital bystander cardiopulmonary resuscitation.  Circulation. 2007;  116 2908-2912
  • 3 Iwami T, Kawamura T, Hiraide A. et al . Effectiveness of bystander-initiated cardiac-only resuscitation for patients with out-of-hospital cardiac arrest.  Circulation. 2007;  116 2900-2907
  • 4 Nagao KftS-Ksg . Cardiopulmonary resuscitation by bystanders with chest compression only (SOS-KANTO): an observational study.  Lancet. 2007;  369 920-926
  • 5 Handley A J, Koster R, Monsieurs K. et al . European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2005. Section 2. Adult basic life support and use of automated external defibrillators.  Resuscitation. 2005;  67, Suppl. 1 S7-S23
  • 6 International Liaison Committee on Resuscitation . Consensus on Science and Treatment Recommendations.  Resuscitation. 2005;  67 181-314
  • 7 Herlitz J, Bahr J, Fischer M. et al . Resuscitation in Europe: a tale five European regions.  Resuscitation. 1999;  41 121-131
  • 8 Waalewijn R A, Tijssen J G, Koster R W. Bystander initiated actions in out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation: results from the Amsterdam Resuscitation Study (ARREST).  Resuscitation. 2001;  50 273-279

1 Dem Exekutivkomitee des „Deutschen Rat für Wiederbelebung – German Resuscitation Council (GRC)” (kurz: German Resuscitation Council), der seinen Sitz in Ulm hat, gehören neben den genannten Autoren an: D. Blumenberg, C. Eich, M. Fischer, B. Gliwitzky, R. Huth, C. K. Lackner, C. Lott, H. Schiffmann, J. Scholz, A. Seekamp, S. Osche, M. Skorning, H. Wilms.

Dr. rer. nat. Dr. med. Burkhard Dirks

Sektion Notfallmedizin
Klinik für Anästhesiologie
Universitätsklinikum Ulm

89070 Ulm

Email: burkhard.dirks@uni-ulm.de

    >