Klin Monbl Augenheilkd 1997; 210(5): 316-318
DOI: 10.1055/s-2008-1035063
© 1997 F. Enke Verlag Stuttgart

Scotomes: Le point de vue du patient et le point de vue du medecin. Cela n'a rien à voir*

Patients' Perception of Visual Field Defects. Practical Implication of Cortical PlasticityAvinoam B. Safran
  • Clinique d'ophtalmologie, Département des neurosciences cliniques, Hôpitaux universitaires de Genève (Directeur: Prof. A. Roth)
* Cette étude a en partie été soutenue par un subside du Fonds National de la Recherche Scientifique, N° 3200-040780.94/1, et par la Fondation Sandoz pour la recherche.
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Das Skotom: Ansicht des Patienten und Ansicht des Arztes

Das Phänomen der visuellen Ergänzung wird im ophthalmologischen praktischen Berufsalltag weitgehend nicht beachtet; und dennnoch sind dessen klinische Auswirkungen wichtig. Seinetwegen werden gewisse Skotome von den Patienten nicht bemerkt, und die damit verbundenen Sehstörungen machen Ärzte und Patienten oft ratlos. Ebenfalls aufgrund dieser Ergänzung können die Bilder dem Patienten entstellt erscheinen. Dieses Phänomen macht schlußendlich die Interpretation von gewissen, in der Augenheilkunde angewandten funktionellen Tests vom Zufall abhängig. Neue Entwicklungen unserer Erkenntnisse auf dem Gebiet der Neurophysiologie erlauben es uns, diesen wesentlichen Prozeß des Sehvorganges besser zu verstehen.

Summary

Contrary to long-held beliefs, plasticity occurs in the adult cerebral cortex, and allows the brain to adapt to background modifications or to damage of the nervous system. Cortical changes occurring following focal visual deafferentation modify visual perception, by filling in visual field defects with information from the area surrounding the scotoma. This causes affected subjects to ignore or underestimate their defects. With visual field defects, cortical plasticity also causes distortion in spatial perception. In ophthalmological daily practice, the effects of cortical plasticity are prominent, but are usually unrecognized. They result in unawareness of field defects following retinal photocoagulation, and cause delay in recognizing visual field defects, they e.g., in early stages of simple chronic glaucoma. In addition affect the results of some procedures for testing the visual field, and increase patients' difficulty in coping with activities in everyday life. It is important to introduce into clinical practice the concept of dissociation between actual and perceived defects in the visual field, resulting from the filling-in process. It can be demonstrated using a “double Amsler grid test”.

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