Aktuelle Ernährungsmedizin 2007; 32(4): 181-184
DOI: 10.1055/s-2007-970921
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mangelernährung bei internistischen Patienten - eine Screeninguntersuchung von 1308 Patienten mit Verlaufsbeobachtung

Malnutrition in Medical Patients - Screening of 1308 Patients and Follow-UpA.  Rosenbaum1 , S.  Piper2 , J.  F.  Riemann2 , D.  Schilling1
  • 1Medizinische Klinik II, Diakoniekrankenhaus Mannheim GmbH, Mannheim
  • 2Medizinische Klinik C, Klinikum der Stadt Ludwigshafen gGmbH, Ludwigshafen
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 July 2007 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung Patienten, die aufgrund internistischer Erkrankungen stationär im Krankenhaus aufgenommen werden, weisen häufig eine Mangelernährung auf. Wir führten eine Screeninguntersuchung durch mit dem Ziel der prospektiven Erfassung des Ernährungszustands von internistischen Patienten. Zum Verlauf nach ernährungsmedizinischer Intervention liegen derzeit kaum Daten vor. Daher verfolgten wir Patienten, bei denen eine Mangelernährung festgestellt und eine Therapie eingeleitet worden war, im Anschluss an den stationären Aufenthalt. Material und Methoden Insgesamt wurden 1308 internistische Patienten untersucht. Erfasst wurden Grunderkrankung, subjektive Angaben des Patienten zu Ernährungs- und Allgemeinzustand und der SGA-Score (Subjective Global Assessment) für die Definition der Malnutrition. Bei 288 der 309 Patienten, die im Screening eine Mangelernährung aufwiesen (SGA-Kategorien B und C), erfolgte eine Verlaufsbeobachtung nach ernährungsmedizinischer Intervention mit Erfassung des PG-SGA-Scores (Patient Generated Subjective Global Assessment). Ergebnisse Insgesamt zeigten sich bei 309 der 1308 Patienten (23,6 %) Zeichen der Mangelernährung. Bei den Patienten mit benigner Erkrankung lag diese Rate bei 15,8 %, während 53,3 % der Tumorpatienten mangelernährt waren. Bei den 288 Patienten, die nachbeobachtet wurden, konnte in diesem Kollektiv ein signifikanter Rückgang der PG-SGA-Scorepunkte - als Hinweis auf eine Besserung des Ernährungszustands - nach ernährungsmedizinischer Intervention beobachtet werden. Schlussfolgerung Diese Screeninguntersuchung bezüglich Mangelernährung zeigt in unserem Kollektiv von stationären internistischen Patienten eine Prävalenz von etwa 24 %, welche im Rahmen der internationalen und auch der aktuellen nationalen Daten liegt. Hierbei sind es vorwiegend Malignompatienten, die einer ernährungsmedizinischen Intervention bedürfen. Diese scheint auch über den Krankenhausaufenthalt hinaus wirksam zu sein.

Abstract

Purpose Malnutrition is a frequent problem in patients admitted to a hospital because of a medical disease. We conducted a screening study regarding the prospective evaluation of the nutrition state of medical patients. Concerning the follow-up after treatment of malnutrition no data exist in the international literature. Therefore we followed our patients with diagnosis of malnutrition and therapeutic intervention for several months after their discharge. Material and Methods A total of 1308 medical patients were included. Underlying disease, subjective patient statements regarding nutrition state and SGA-Score (Subjective Global Assessment) for the definition of malnutrition were assessed. Of 309-malnourished patients 288 were followed after treatment with assessment of the PG-SGA-Scores (Patient Generated Subjective Global Assessment). Results We found malnutrition in 309 of 1308 included patients (23.6 %). Of the patients with benign underlying conditions, 15.8 % were malnourished, whereas 53.3 % of those with malignant diseases showed signs of malnutrition. In 288 patients who were followed after discharge, we noticed a significant decrease of PG-SGA-Score points - reflecting an improvement of nutrition state in this group. Conclusion Our screening study for malnutrition in medical patients shows a prevalence of about 24 %, which is consistent with international and recent national data. Mainly tumor patients are affected and need nutrition therapy. Such intervention may be efficient even after discharge from hospital.

Literatur

  • 1 Pirlich M, Schutz T, Kemps M, Luhman N, Burmester G R, Baumann G, Plauth M, Lubke H J, Lochs H. Prevalence of malnutrition in hospitalized medical patients: impact of underlying disease.  Dig Dis. 2003;  21 (3) 245-251
  • 2 Pirlich M, Schutz T, Norman K, Gastell S, Lubke H J, Bischoff S C, Bolder U, Frieling T, Guldenzoph H, Hahn K, Jauch K W, Schindler K, Stein J, Volkert D, Weimann A, Werner H, Wolf C, Zurcher G, Bauer P, Lochs H. The German hospital malnutrition study.  Clin Nutr. 2006;  25 (4) 563-572 (Epub 2006 May 15)
  • 3 Detsky A S, McLaughlin J R, Baker J P, Johnston N, Whittaker S, Mendelson R A, Jeejeebhoy K N. What is subjective global assessment of nutritional status?.  JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1987;  11 (1) 8-13
  • 4 Ottery F D. Definition of standardized nutritional assessment and interventional pathways in oncology.  Nutrition. 1996;  12 15-19
  • 5 Ottery F D. Patient-Generated Subjective Global Assessment. In: McCallum PD, Polisena CG (eds) The Clinical Guide to Oncology Nutrition. Chicago; The American Dietetic Association 2000: pp 11-23
  • 6 Naber T H, Schermer T, de Bree A, Nusteling K, Eggink L, Kruimel J W, Bakkeren J, van Heereveld H, Katan M B. Prevalence of malnutrition in nonsurgical hospitalized patients and its association with disease complications.  Am J Clin Nutr. 1997;  66 (5) 1232-1239
  • 7 Sacks G S, Dearman K, Replogle W H, Cora V L, Meeks M, Canada T. Use of subjective global assessment to identify nutrition-associated complications and death in geriatric long-term care facility residents.  J Am Coll Nutr. 2000;  19 (5) 570-577
  • 8 Malnutrition Prevalence Group . Prevalence of malnutrition in nonsurgical hospitalized patients and in association with disease complications.  Am J Clin Nutr. 2000;  19 191-195
  • 9 Waitzberg D L, Caiaffa W T, Correia M I. Hospital malnutrition: the Brazilian national survey (IBRANUTRI): a study of 4000 patients.  Nutrition. 2001;  17 (7 - 8) 573-580
  • 10 Planas M, Audivert S, Perez-Portabella C, Burgos R, Puiggros C, Casanelles J M, Rossello J. Nutritional status among adult patients admitted to an university-affiliated hospital in Spain at the time of genoma.  Clin Nutr. 2004;  23 (5) 1016-1024
  • 11 Martineau J, Bauer J D, Isenring E, Cohen S. Malnutrition determined by the patient-generated subjective global assessment is associated with poor outcomes in acute stroke patients.  Clin Nutr. 2005;  24 (6) 1073-1077
  • 12 Pirlich M, Schutz T, Kemps M, Luhman N, Minko N, Lubke H J, Rossnagel K, Willich S N, Lochs H. Social risk factors for hospital malnutrition.  Nutrition. 2005;  21 (3) 295-300
  • 13 Norman K, Schutz T, Kemps M, Lubke H J, Lochs H, Pirlich M. The Subjective Global Assessment reliably identifies malnutrition-related muscle dysfunction.  Clin Nutr. 2005;  24 (1) 143-150
  • 14 Norman K, Kirchner H, Lochs H, Pirlich M. Malnutrition affects quality of life in gastroenterology patients.  World J Gastroenterol. 2006;  12 (21) 3380-3385
  • 15 Kyle U G, Pirlich M, Schuetz T, Lochs H, Pichard C. Is nutritional depletion by Nutritional Risk Index associated with increased length of hospital stay? A population-based study.  JPEN J Parenter Enteral Nutr. 2004;  28 (2) 99-104

Dr. med. Anika Rosenbaum

Medizinische Klinik II, Diakoniekrankenhaus Mannheim GmbH

Speyerer Straße 91 - 93

68163 Mannheim

Email: a.rosenbaum@diako-ma.de

    >