Ultraschall Med 2008; 29(2): 179-183
DOI: 10.1055/s-2007-963017
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prediction of Labour and Delivery by Ascertaining the Fetal Head Position with Transabdominal Ultrasound in Pregnancies with Prelabour Rupture of Membranes after 37 weeks

Voraussage von Geburtsdauer und Entbindungsmodus durch transabdominale Ultraschallkontrolle der fötalen Kopfposition bei Schwangerschaften mit Blasensprung vor Weheneintritt nach 37 SchwangerschaftswochenT. M. Eggebø1 , C. Heien1 , I. Økland1 , L. K. Gjessing1 , E. Smedvig1 , P. Romundstad2 , K. Å. Salvesen3
  • 1Department of Obstetrics and Gynaecology, Stavanger University Hospital
  • 2Department of Public Health, NTNU, Norway, St. Olavs Hospital, Trondheim University Hospital
  • 3National Center for Fetal Medicine, Department of Obstetrics and Gynaecology, St. Olavs Hospital, Trondheim University Hospital and Department of Laboratory Medicine, Children’s and Women’s Health, Norwegian University of Science and Technology
Further Information

Publication History

received: 1.3.2006

accepted: 24.1.2007

Publication Date:
28 June 2007 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Auswertung des Verhältnisses der fötalen Kopfrotation von hinterer Hinterhauptlage (HHL) zu vorderer Hinterhauptlage (VHL) während der Geburt nach Blasensprung vor Weheneintritt (PROM) am Termin und die Untersuchung, ob die HHL vor Weheneintritt mit einem höheren Risiko von operativen Entbindungen und einer längeren Wehendauer verbunden ist. Material und Methoden: Bei 152 Frauen mit PROM nach 37 SSW und einem lebenden Föten in Kopflage wurde eine abdominelle Ultraschalluntersuchung vorgenommen. Der Geburtsverlauf wurde bei Frauen verglichen, deren Föten vor Weheneintritt in hinterer Hinterhauptlage oder anderen Positionen lagen. Ergebnisse: Vor Weheneintritt befanden sich 40 (26 %) der Föten in hinterer Hinterhauptlage (HHL), aber 34 (85 %) von ihnen drehten sich während der Geburt in die vordere Hinterhauptlage (VHL). Zehn (6,6 %) Föten wurden in HHL entbunden, wobei sechs von diesen sich vor Einsetzen der Wehen in HHL befanden. Es bestanden keine statistisch signifikanten Zusammenhänge zwischen der Position des Kopfes vor Einsetzen der Wehen und der Dauer zwischen PROM und der Entbindung, Einleitung von Wehen, Anwendung von Epiduralanästhesie, Wehenverstärkung mit Oxytocin, Kaiserschnitten, Dammrissen, APGAR-Werten, pH oder Basenüberschuss in der Umbilikalarterie. Schlussfolgerung: Die abdominelle Ultraschalluntersuchung kann die fötale Kopfposition vor Einsetzen der Wehen feststellen, aber die Lage des Kopfes gestattet keine Voraussage bezüglich des Geburtsverlaufes, wahrscheinlich deshalb, weil der Kopf des Kindes sich auch nach PROM während der Wehen drehen kann.

Abstract

Purpose: To evaluate the proportion of fetal head rotation from occiput posterior (OP) to occiput anterior (OA) during labour after term prelabour rupture of membranes (PROM), and to study if OP before labour are associated with a higher risk of operative deliveries and a longer duration of labour. Materials and Methods: A transabdominal ultrasound examination was performed in 152 women with PROM after 37 weeks with a single live fetus in cephalic position. The course of labour was compared in women with the fetal head in occiput posterior position or other positions before the start of labour. Results: Before the start of labour, 40 (26 %) fetuses were in occiput posterior position (OP), but 34 (85 %) of them rotated to occiput anterior (OA) during labour. Ten (6.6 %) fetuses were delivered in OP, and six of them were in OP before the start of labour. There were no statistically significant associations between the head position before the start of labour and the duration from PROM to delivery, induction of labour, use of epidural analgesia, augmentation with oxytocin, operative deliveries, perineal tears, Apgar scores, pH or base excess in the umbilical artery. Conclusions: Transabdominal ultrasound examination can determine the fetal head position before the start of labour, but the position of the head did not predict the course of labour, probably because the fetal head may rotate during labour even after PROM.

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Dr. Torbjørn Moe Eggebø

Department of Gynaecology and Obstetrics, Stavanger University Hospital

Armauer Hansens Street 20

4068 Stavanger

Phone: ++47/51 51/80 00

Fax: ++47/51 51/99 28

Email: tme@lyse.net

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