Ultraschall Med 1991; 12(6): 263-268
DOI: 10.1055/s-2007-1005941
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonographische Darstellung von Lungenembolien. Ergebnisse einer prospektiven Studie

Sonographic Detection of Pulmonary Embolism - Results of a Prospective StudyU. Kroschel, K. Seitz, J. Reuß, G. Rettenmaier
  • Medizinische Klinik Kreiskrankenhaus Böblingen (Chefarzt: Prof. Dr. med. G. Rettenmaier)
Further Information

Publication History

1991

1991

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 8/90 bis 9/91 wurde bei 100 konsekutiven Patienten (35 m, 65 w) die Lunge sonographiert. Indikationen: 1. LE klinisch sehr wahrscheinlich (n = 47), 2. nur atemabhängiger Schmerz (n = 32), 3. Beinvenenthrombose ohne klin. Zeichen einer LE (n = 21). Ein Lungenperfusionsszintigramm lag in 67 Fällen vor. Als sonographisches Kriterium gilt der Nachweis eines keilförmigen Defekts mit/ohne lokalem Erguß. In Gruppe 1 Übereinstimmung beider Methoden im Nachweis einer LE (n = 28), allein positives Szintigramm (n = 6); in Gruppe 2 jeweils positiv (n = 3), allein positive Sonogra-phie (n = 5). Aus Gruppe 3 zeigten 6 Patienten sonogra-phisch eine LE. Bei disseminierter LE zeichnet sich eine weitgehend übereinstimmende Nachweisquote mit beiden Methoden ab; bei Ausfällen in Lappengröße oder gar einer Lungenhälfte sind falsch negative sonographische Befunde zu erwarten, während umgekehrt bei kleinen Signalembolien die nuklearmedizinische Methode häufiger negativ ist. Besonders bei nicht verfügbarem Lungen-szintigramm oder Zweifelsfällen stellt die Sonographie eine unproblematisch einsetzbare, ergänzende, aber auch alternative Untersuchungsmethode dar.

Abstract

From 8/90 to 9/91 the lungs of 100 consecu-tive patients (35 male, 65 female) were examined sono-graphically. Indications: 1. tentative diagnosis of pulmonary embolism by clinical signs (n = 47) 2. only chest pain in breathing (n = 32), 3. deep vein thrombosis without signs of pulmonary embolism (n = 21). In 67 cases perfu-sion lung scans ware available. The typical sonographic sign is a wedge-shaped echo-poor lesion with or without a local effusion. In the first group, both methods coincided positively in 28 cases, whereas only the scan detected pulmonary embolism in 6 cases. In the second group, 8 cases were found by ultrasound, only 3 by scan. 6 patients from the third group showed pulmonary embolism sonographically. Multiple pulmonary embolism can be shown by both methods in a comparable percentage. False negative findings by ultrasound are to be expected in perfusion lesions of nearly one lobe of the lung or more, whereas contrariwise small signal embolism causes more often negative scans. Ultrasound is a additonal, easily available and even alternative method of detecting pulmonary embolism, especially in case of doubt or if lung scan is not feasible.

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