Eur J Pediatr Surg 2005; 15(5): 319-324
DOI: 10.1055/s-2005-865809
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris

Laparoscopic Surgery in Infants and Children

N. M. A. Bax1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Wilhelmina Children's Hospital, University Medical Center, Utrecht, The Netherlands
Further Information

Publication History

Received: December 12, 2004

Accepted after Revision: January 7, 2005

Publication Date:
28 October 2005 (online)

Abstract

Almost all operations that are classically performed as open surgery have now an endoscopic surgical variant. The reason for performing this form of surgery obeys the Hippocratic principle: The less invasive the better. Moreover there is scientific evidence that the less trauma, the less stress response and the less immunosuppression. There are few well conducted studies in children comparing open with endoscopic surgery, but evidence is piling up, especially from studies in adults, that endoscopic surgery results in a faster recovery, better cosmesis and fewer adhesions. The complication rate seems, however, slightly higher. Endoscopic surgery takes more time but hospital stay is shorter so that the same output can be achieved with fewer beds. Endoscopic surgery has changed the mentality of pediatric surgeons. Nowadays pediatric surgeons think more in terms of invasiveness which means that even in open surgery incisions are not as large anymore as they have been in the past. Endoscopic surgery has also changed the mentality in nursing. The wounds do not anymore reflect the magnitude of the surgery that has been performed internally, which may lead to an underestimation of pain. As the turnover of patients is much higher, there is less patient and parent binding. Lastly some parents may be overwhelmed by the rapid discharge and nurses have to guide them. Some nurses feel that the ward has become less surgical, which may have an impact on recruitment.

Résumé

Presque toutes les opérations qui sont classiquement réalisées en chirurgie conventionnelle sont maintenant réalisées par voie endoscopique. La raison principale pour réaliser ce type de chirurgie répond au principe d'Hippocrate: le moins invasif et le mieux. De plus il y a des évidences scientifiques telles que moins traumatiques, moins de stress, moins d'immunosuppression postopératoire. Il y a peu d'études bien conduites chez l'enfant comparant la chirurgie conventionnelle à la chirurgie endoscopique et il est évident, particulièrement sur des études faites chez l'adulte, que la chirurgie endoscopique entraîne une récupération plus rapide, un meilleur effet esthétique et moins d'adhérences. Le taux de complications semble, néanmoins, légèrement plus élevé. La chirurgie endoscopique prend plus de temps mais l'hospitalisation est plus courte. La même activité peut être réalisée avec moins de lits. Le chirurgie endoscopique a modifié la mentalité des chirurgiens pédiatres. Les chirurgiens pédiatres pensent plus en terme de moindre agressivité chirurgicale. Ce qui veut dire que, même en chirurgie conventionnelle, les incisions ne sont plus aussi longues qu'elles ne l'étaient auparavant. La chirurgie endoscopique a aussi modifié la mentalité des soins. Les cicatrices ne reflètent plus l'importance de la chirurgie qui a été réalisée, ce qui peut conduire à une sous-estimation de la douleur. Comme le turn-over des patients est plus élevé, il y a moins de liens entre le patient et ses parents. Finalement, beaucoup de parents peuvent être inquiets par la sortie rapide et les infirmières doivent les guider. Certaines infirmières pensent que le service est devenu moins chirurgical, ce qui peut avoir un impact sur le recrutement.

Resumen

Casi todas las operaciones que se pueden realizar a cielo abierto tienen actualmente su correspondiente variante endoscópica. La razón para preferir ésta obedece al principio hipocrático de „lo menos invasivo, mejor“. Además, hay evidencia científica de que producen menos trauma, menos respuesta de stress y menos inmunosupresión. Hay pocos estudios bien llevados comparando las operaciones abiertas con las endoscópicas en niños, pero cada vez hay mayor evidencia de que, especialmente en adultos, la cirugía endocópica produce una recuperación más rápida, mejor resultado estético y menos adherencias. La tasa de complicaciones parece, sin embargo, algo más alta. La cirugía endoscópica consume más tiempo pero reduce la estancia hospitalaria permitiendo la misma carga asistencial con menos camas. La cirugía endoscópica ha cambiado la mentalidad de los cirujanos pediatras quienes piensan hoy día más en términos de invasividad y hacen menores incisiones. También ha cambiado la mentalidad de las enfermeras. Las heridas no reflejan ya la magnitud de la operación lo que puede llevar a minusvalorar el dolor. Al producirse el alta más rapidamente, hay menor unión entre padres e hijos, y los padres pueden quedar desbordados por el corto tiempo de hospitalización requiriendo la guía de las enfermeras. Algunas de estas piensan que las salas se han vuelto menos quirúrgicas lo que puede impactar sobre el reclutamiento de las mismas.

Zusammenfassung

Fast alle klassischen bisher offen-chirurgisch durchgeführten Operationen können jetzt auch endoskopisch vorgenommen werden. Die Gründe, das laparoskopische Verfahren zu wählen, entspricht dem Hippokratischen Prinzip: je geringer invasiv, desto besser. Darüber hinaus ist wissenschaftlich bewiesen: Je geringer das Trauma, um so geringer sind auch die Stressantwort und die Immunsuppression. Es gibt zwar nur wenige gut durchgeführte Studien, in denen die offene mit der laparoskopischen Chirurgie im Kindesalter verglichen wird, aber von Untersuchungen bei Erwachsenen drängt sich die Wahrscheinlichkeit auf, dass die endoskopische Chirurgie zu einer schnelleren Erholung der Patienten, besseren kosmetischen Ergebnissen und geringeren Verwachsungen führt. Die Komplikationsrate ist jedoch geringfügig höher. Endoskopische Eingriffe benötigen mehr Zeit, aber der Krankenhausaufenthalt ist kürzer. Die gleiche Fallzahl kann so mit weniger Betten erreicht werden. Die endoskopische Chirurgie hat auch die Mentalität der Kinderchirurgen verändert. Kinderchirurgen denken jetzt generell weniger invasiv, weshalb auch in der offenen Chirurgie die Inzisionsschnitte kleiner gewählt werden. Auch die Denkweise des Pflegepersonals wurde hierdurch beeinflusst. Die Größe einer Wunde korreliert nicht mehr mit der Größe des inwendig durchgeführten operativen Eingriffs. Das kann zu einem Unterschätzen von Schmerzen führen. Da der Durchgang von Patienten viel höher ist, kommt es zu einer geringeren Patienten- und Elternbindung. Schließlich können manche Eltern mit der schnellen Entlassung ihrer Kinder überfordert sein. Die Hilfe des Pflegepersonals ist dann erforderlich. Manche Schwestern empfinden Stationen mit MIC-operierten Patienten als weniger „chirurgisch“, was Auswirkungen auf die Auswahl und Schulung des Pflegepersonals haben sollte.

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M.D., Ph.D., FRCS(Ed), Professor of Pediatric Surgery and Chief N. M. A. Bax

Department of Pediatric Surgery (KE.04.140.5)
Wilhelmina Children's Hospital
University Medical Center Utrecht

PO Box 85090

3508 AB Utrecht

The Netherlands

Email: N.Bax@wkz.azu.nl

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