Fortschr Neurol Psychiatr 2003; 71(3): 157-162
DOI: 10.1055/s-2003-37759
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kognitive Einschränkungen bei erwachsenen Patienten mit Neurofibromatose Typ 1

Cognitive Impairment in Adults with Neurofibromatosis Type 1I.  Uttner1 , U.  Wahlländer-Danek2 , A.  Danek3
  • 1Neurologische Klinik der Universität Ulm, Bereich RKU, Ulm
  • 2Praxis für Allgemeinmedizin, Pullach im Isartal
  • 3Neurologische Klinik, Ludwig-Maximilians-Universität, München
Für die Unterstützung bei der Gewinnung der Kontrollgruppe danken wir den Mitarbeitern der Orthopädischen Klinik der Universität Ulm (Leiter: Prof. Puhl), für die Hilfe bei der psychometrischen Untersuchung der NF1-Patienten G. Stenglein-Krapf, B. Baur und C. v. Schlippenbach.
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 March 2003 (online)

Zusammenfassung

Im Gegensatz zu den kognitiven Leistungseinschränkungen von Kindern mit Neurofibromatose Typ I (NF1) ist über das Leistungsprofil erwachsener NF1-Patienten nur wenig bekannt. Wir unterzogen deshalb eine Gruppe von 20 NF1-Patienten im Alter von 22 bis 61 Jahren einer ausführlichen psychometrischen Untersuchung und verglichen die Befunde mit denen neurologisch unauffälliger orthopädischer Patienten. Die Ergebnisse bestätigten die von den NF1-Kindern gut bekannte Leistungsverschiebung in den unteren Normbereich. Auch im direkten Vergleich lagen die NF1-Patienten z. T. deutlich unter dem Leistungsniveau der Kontrollpatienten, ohne jedoch ein spezifisches Störungsprofil aufzuweisen. Wir werten dies als Hinweis darauf, dass die bei Kindern nachweisbaren kognitiven Defizite ins Erwachsenenalter tradiert werden.

Abstract

Cognitive impairment is a common phenomenon in children with neurofibromatosis type 1 (NF1), but only little is known about its nature and frequency in adult NF1-patients. Using a comprehensive psychometric test battery, we investigated 20 patients with NF1 and 20 age and gender matched control subjects without neurological diseases. Results showed slightly lowered test scores in patients compared with controls but no specific intellectual impairment. On a computerized test of selective attention, the NF1-group had significant slower reaction times. Also, three out of four memory tests and a test of visuoconstructive abilities showed poorer test results in the NF1-patients. Executive functions however were not affected. The findings agreed well with the test profile in NF1-children and supported the idea of a continuum between childhood and adulthood. Observations are discussed in the context of studies investigating the association of cognitive deficits with either intracranial lesions or alterations in the neurofibromin expression.

Literatur

  • 1 Silva A J, Frankland P W, Marowitz Z, Friedman E, Lazlo G, Cioffi D, Jacks T, Bourtchuladze R. A mouse model for the learning and memory deficits associated with neurofibromatosis type I.  Nat Genet. 1997;  15 281-284
  • 2 Spaepen A, Borghgraef M, Fryns J P. Von Recklinghausen-neurofibromatosis: a study of the psychological profile.  Birth Defects Orig Artic Ser. 1992;  28 85-91
  • 3 Creange A, Zeller J, Rostaing-Rigattieri S, Brugieres P, Degos J D, Revuz J, Wolkenstein P. Neurological complications of neurofibromatosis type 1 in adulthood.  Brain. 1999;  122 473-481
  • 4 Legius E, Descheemaeker M J, Spaepen A, Casaer P, Fryns J P. Neurofibromatosis type 1 in childhood: a study of the neuropsychological profile in 45 children.  Genet Couns. 1994;  5 51-60
  • 5 North K. Neurofibromatosis type 1.  Am J Med Genet. 2000;  97 119-127
  • 6 North K N, Joy P, Yuille D, Cocks N, Mobbs E, Hutchins P, McHugh K, de Silva M. Specific learning disability in children with neurofibromatosis type 1: significance of MRI abnormalities.  Neurology. 1994;  44 878-883
  • 7 Ozonoff S. Cognitive impairment in neurofibromatosis type 1.  Am J Med Genet. 1999;  89 45-52
  • 8 Mouridsen S E, Sorensen S A. Psychological aspects of von Recklinghausen neurofibromatosis (NF1).  J Med Genet. 1995;  32 921-924
  • 9 Dilts C V, Carey J C, Kircher J C, Hoffman R O, Creel D, Ward K, Clark E, Leonard C O. Children and adolescents with neurofibromatosis 1: a behavioral phenotype.  J Dev Behav Pediatr. 1996;  17 229-239
  • 10 North K N, Riccardi V, Samango-Sprouse C, Ferner R, Moore B, Legius E, Ratner N, Denckla M B. Cognitive function and academic performance in neurofibromatosis. 1: consensus statement from the NF1 Cognitive Disorders Task Force.  Neurology. 1997;  48 1121-1127
  • 11 Riccardi V M. Type 1 neurofibromatosis and the pediatric patient.  Curr Probl Pediatr. 1992;  22 66-107
  • 12 Ferner R E, Hughes R A, Weinman J. Intellectual impairment in neurofibromatosis 1.  J-Neurol-Sci. 1996;  138 125-133
  • 13 Zöller M E, Rembeck B, Bäckman L. Neuropsychological deficits in adults with neurofibromatosis type 1.  Acta Neurol Scand. 1997;  95 225-232
  • 14 Mautner V F, Schneider E, Fabra M, Laute S, Funsterer C, Pressler M. Klinische Bedeutung signalintenser Herde in der zerebralen Magnetresonanztomographie bei Neurofibromatose.  Fortschr Neurol Psychiatr. 1991;  59 25-30
  • 15 Zimmermann P, Fimm B. Testbatterie zur Aufmerksamkeitsprüfung (TAP), Version 1.02c. Herzogenrath: Psytest 1993
  • 16 von Cramon D Y, Hebel N, Schuri U. Verbal memory and learning in unilateral posterior cerebral infarction. A report on 30 cases.  Brain. 1988;  111 1061-1077
  • 17 Schmidt K H, Metzler P. Wortschatztest (WST). Weinheim: Beltz Test GmbH 1992
  • 18 Eliason M. Neuropsychological patterns: neurofibromatosis compared to developmental learning disorders.  Neurofibromatosis. 1988;  1 17-25
  • 19 Mazzocco M M, Turner J E, Denckla M B, Hofman K J, Scanlon D C, Vellutino F R. Language and reading deficits associated with NF1: evidence for not-so-nonverbal learning disability.  Dev Neurosci. 1995;  11 503-522
  • 20 Gutmann D H. Learning disabilities in neurofibromatosis 1: sizing up the brain.  Arch Neurol. 1999;  56 1322-1323
  • 21 Danek A, Wahllander-Danek U, Stenglein-Krapf G, Uttner I. Neurofibromatose Typ I. Ein Modell für die Untersuchung molekularer Grundlagen von Kognition.  Nervenarzt. 2001;  72 963-967
  • 22 Feldmann E, Denecke J, Pietsch M, Kurlemann G, Debus O, Schuierer G, Weglage J. Neurofibromatose Typ 1: MRT-Befunde und kognitive Defizite. Abstract, 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Neuropsychologie. Leipzig 5.-8. 10. 2000
  • 23 Hofman K J, Harris E L, Bryan R N, Denckla M B. Neurofibromatosis type 1: the cognitive phenotype.  J Pediatr. 1994;  124 S1-8
  • 24 Joy P, Roberts C, North K, de Silva . Neuropsychological function and MRI abnormalities in neurofibromatosis type 1.  Dev Med Child Neurol. 1995;  37 906-914
  • 25 DiMario Jr F J, Ramsby G R, Burleson J A. Brain morphometric analysis in neurofibromatosis 1.  Arch Neurol. 1999;  56 1343-1346
  • 26 Ferner R E, Chaudhuri R, Bingham J, Cox T, Hughes R A. MRI in neurofibromatosis 1. The nature and evolution of increased intensity T2 weighted lesions and their relationship to intellectual impairment.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1993;  56 492-495
  • 27 Legius E, Descheemaeker M J, Steyaert J, Spaepen A, Vlietinck R, Casaer P, Demaerel P, Fryns J P. Neurofibromatosis type 1 in childhood: correlation of MRI findings with intelligence.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1995;  59 638-640
  • 28 Weiss B, Bollag G, Shannon K. Hyperactive Ras as a therapeutic target in neurofibromatosis type 1.  Am J Med Genet. 1999;  89 14-22
  • 29 Moore 3rd B D, Slopis J M, Jackson E F, De Winter A E, Leeds N E. Brain volume in children with neurofibromatosis type 1: relation to neuropsychological status.  Neurology. 2000;  54 914-920
  • 30 Said S M, Yeh T L, Greenwood R S, Whitt J K, Tupler L A, Krishnan K R. MRI morphometric analysis and neuropsychological function in patients with neurofibromatosis.  Neuroreport. 1996;  7 1941-1944
  • 31 Brewer V R, Moore 3rd B D, Hiscock M. Learning disability subtypes in children with neurofibromatosis.  J Learn Disabil. 1997;  30 521-533

Dr. Ingo Uttner

Neurologische Klinik der Universität Ulm, · Bereich RKU

Oberer Eselsberg 45

89081 Ulm

Email: ingo.uttner@medizin.uni-ulm.de

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