Zentralbl Chir 2002; 127(10): 895-899
DOI: 10.1055/s-2002-35137
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Behandlung der Gonarthrose mit hochvernetzter Hyaluronsäure - Ergebnisse einer prospektiven randomisierten Studie

Cross-Linked Hyaluronic Acid in the Treatment of Osteoarthritis of the Knee - Results of a Prospective Randomized TrialBabett  Auerbach, C. Melzer
  • Waldkrankenhaus Bad Düben, Fachkrankenhaus für Orthopädie
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 October 2002 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Wie wirksam sind intraartikuläre Injektionen mit hochvernetzter Hyaluronsäure (HA) im Vergleich zu Injektionen mit gasförmigem Sauerstoff (O2) bei der Behandlung von arthroskopisch diagnostizierten Knorpelschäden des Kniegelenkes?
Methodik: Wir führten eine randomisierte, prospektive Studie an 111 Patienten durch, wobei eine Injektionstherapie erfolgte, die durch konservative Maßnahmen ergänzt wurde. Die Ergebnisse erfassten wir über 1 Jahr und unterschieden sie entsprechend dem Injektionsmittel und dem Arthrosegrad. Die Daten von 109 Pat. (56 × HA, 53 × O2) werteten wir mit dem Lysholm-Score, dem Tegner-Aktivitätsindex, der Visuellen Analogskala (VAS) für den Ruhe- und für den Belastungsschmerz sowie dem Womac (Teil A/B/C) statistisch unter Verwendung des Wilcoxon-Testes aus.
Ergebnisse: Beide Injektionsmittel vermochten über ein Jahr signifikant eine Schmerzreduktion (VAS Ruhe/Belastung, Womac Teil A), eine Verminderung der Gelenksteife (Womac Teil B) und eine Verbesserung der Kniegelenkfunktion (Lysholm-Score, Womac Teil C) zu bewirken. Die Beeinflussung des Tegner-Aktivitätsindex gelang nicht. Im Vergleich beider Methoden zeigten sich signifikante Differenzen bei der VAS Belastungsschmerz (p = 0,001), dem Lysholm-Score (p = 0,003), dem Womac Teil A (p = 0,003) und Teil C (p = 0,001). Dabei dominierte die HA in der VAS sowie dem Lysholm-Score und O2 im Arthrosescore Womac (Teil A und C). Die Ergebnisse der Gruppe mit Knorpelschäden 2.° waren denen des Gesamtgruppenvergleiches (VAS Belastung: p = 0,029 für O2, Lysholm-Score: p = 00,3 für HA, Womac Teil A: p=0,009 für HA, Womac Teil C: p = 0,006 für O2) ähnlich. In der Gruppe mit Knorpelschäden 3.° zeigten sich signifikante Unterschiede bei der Reduktion der Gelenksteife (Womac Teil B) zugunsten O2 (p = 0,012). Bei 4.° Knorpelschädigung wurden mit HA die Schmerzen (VAS Ruhe: p = 0,001, VAS Belastung: p = 0,003) signifikant reduziert, während die Änderung des WOMAC mit O2 gelang (Womac Teil A: p=0,004, Womac Teil C: p = 0,021).
Diskussion: Beide Methoden sind geeignet, arthrosebedingte Beschwerden des Kniegelenkes über 1 Jahr signifikant zu bessern. Die schmerzreduzierende Komponente der HA sowie die Verbesserung der Gelenkfunktion mit O2 konnten für höhergradige Knorpelschäden differierend herausgearbeitet werden.

Abstract

Purpose: The objective of this trial was to compare the effectiveness of intraarticular injection of highly cross-linked hyaluronic acid (HA) with intraarticular injection of gaseous oxygen (O2) in patients with clinical symptoms of cartilage damage in the knee.
Methods: Based on arthroscopically verified diagnosis, 111 patients were randomised and treated prospectively either with HA or O2. The treatment was completed with an exercise program. The follow up was one year. 109 patients (56 × HA, 53 × O2) were statistically calculated with the Wilcoxon-test according to the results of the Lysholm-score, the Tegner-activity-index, the Womac-score for pain, stiffness, function and the VAS for pain in rest and under strain.
Results: Both treatments were able to attain a statistically significant reduction of pain (VAS in rest and under strain, Womac part A), a reduction of joint stiffness (Womac part B) and improvement of joint function (Womac part C, Lysholm-score) during the follow up of one year. The Tegner-activity-index showed no significant change under both treatments. The comparison of both treatments showed differences in VAS under strain (p = 0.001), the Lysholm-score (p = 0.003), Womac part A (p = 0.003) and part C (p = 0.001). As a result HA showed significant better improvements with the VAS and Lysholm-score and oxygen showed significant better changes in the Womac-score part A and C. The results with cartilage damage 2° were the same as in the total (VAS strain: p = 0.029 for O2, Lysholm-score: p = 0.003 for HA, WOMAC part A: p = 0.009 for HA, Womac part C: p = 0.006 for O2). The results with cartilage damage 3° showed significant differences in reduction of joint stiffness (Womac part B: p = 0.012) for O2. For cartilage damage 4° HA showed significant reduction of pain (VAS rest: p = 0.001, VAS strain: p = 0.003) and O2 significant reduction of pain and function (Womac part A: p = 0.004, part C: p = 0.002).
Conclusion: Both methods are suitable to improve significantly the discomfort due one year to osteoarthritis. The pain relief by HA and the improvement of joint function by O2 treatment have been shown for higher degrees of cartilage damage.

Literatur

  • 1 Adams M E. An analysis of clinical studies of the use of crosslinked hyaluronan, hylan, in the treatment of osteoarthritis.  J Rheumatol. 1993;  20 16-18
  • 2 Adams M E, Atkinson M H, Lussier A J, Schulz J I, Siminovitch K A, Wade J P, Zummer M. The role of viscosupplementation with hylan G-F 20 (Synvisc) in the treatment of osteoarthritis of the knee: a Canadian multicenter trial comparing hylan G-F 20 alone, hylan G-F 20 with non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) and NSAIDs alone.  Osteoarthritis and Cartilage. 1995;  3 213-226
  • 3 Adams M E, Lussier A J, Peyron J G. A risk-benefit assessment of injections of hyaluronan and its derivatives in the treatment of osteoarthritis of the knee.  Drug Safety. 2000;  23 115-130
  • 4 Dougados M, Nguyen M, Listrat V, Amor B. High molecular weight sodium hyaluronate (hyalectin) in osteoarthritis of the knee: a 1 year placebo-controlled trial.  Osteoarthritis and Cartilage. 1993;  1 97-103
  • 5 Frizziero L, Govoni E, Bacchini P. Intra-articular hyaluronic acid in the treatment of osteoarthritis of the knee: Clinical and morphological study.  Clin Exp Rheumatol. 1998;  16 441-449
  • 6 Goorman S D, Watanabe T K, Miller E H, Perry C. Functional outcome in knee osteoarthritis after treatment with Hylan G-F 20: A prospective study.  Arch Phys Med Rehabil. 2000;  81 479-483
  • 7 Grifka J. Arthroskopische Therapie der Gonarthrose in Abhängigkeit vom Grad der Chondromalazie.  Arthroskopie. 1993;  6 201-211
  • 8 Henderson E B, Smith E C, Pegley F, Blake D. Intra-articular injections of 750 kD hyaluronan in the treatment of osteoarthritis: a randomised single centre double-blind placebo-contolled trial of 91 patients demonstrating lack of efficacy.  Ann Rheum Dis. 1994;  53 529-534
  • 9 van den Hoogen B M, van de Lest C HA, van Weeren P R, Lafeber F PJG, Lopes-Cardozo M, van Golde L M, Barneveld A. Loading-induced changes in synovial fluid affect cartilage metabolism.  British Journal of Rheumatology. 1998;  37 671-676
  • 10 Jessen N. Die in vivo-Messung des intraartikulären Sauerstoffpartialdrucks der Synovia als diagnostischer Parameter chondrosynovialer Aktivierung humaner Kniegelenke. Medizinische Dissertation. Berlin 1989
  • 11 Jungmichel D. Diagnostik und Therapie der Chondropathia patellae.  Beitr Orthop u Traumatol. 1980;  27 193-200
  • 12 Jungmichel D, Gatzsche L, Neumann W, Nuschenpickel H, Weber H. Untersuchungsergebnisse über die Wirkung chondroprotektiver Behandlung mit Sauerstoff, Arteparon und Gelenkdialyse bei Osteoarthrose am Kniegelenk - eine multizentrische Studie.  Wiss Z Ernst-Moritz-Arndt-Univ Greifswald Med Reihe. 1987;  36 9-81
  • 13 Kirwan J R, Rankin E. Intra-articular therapy in osteoarthritis.  Bailliere's Clinical Rheumatology. 1997;  11 769-794
  • 14 Kroesen S, Schmid W, Theiler R. Induction of an acute attack of calcium pyrophosphate dihydrate arthritis by intra-articular injection of hylan G-F 20 (Synvisc®).  Clin Rheumatol. 2000;  19 147-149
  • 15 Krzok G, Franz R, Fengler H. Intraartikuläre Sauerstoffpartialdruckmessungen am belasteten und unbelasteten Kaninchen-Kniegelenk mit pO2-Stichelektroden.  Beitr Orthop u Traumatol. 1983;  30 654-662
  • 16 Laurent T C, Laurent U BG, Fraser J RE. The structure and function of hyaluronan: An overview.  Immunology and Cell Biology. 1996;  74 A1-A7
  • 17 Listrat V, Ayral X, Patarnello F, Bonvarlet J P, Simonnet J, Amor B, Dougados M. Arthroscopic evaluation of potential structure modifying activity of hyaluronan (Hyalgan®) in osteoarthritis of the knee.  Osteoarthritis and Cartilage. 1997;  5 153-160
  • 18 Lohmander L S, Dalen N, Englund G, Hämäläinen M, Jensen E M, Karlsson K, Odensten M, Ryd L, Sernbo I, Suomalainen O, Tegnander A. Intra-articular hyaluronan injections of the knee: a randomised, double blind, placebo controlled multicentre trial.  Ann Rheum Dis. 1996;  55 424-431
  • 19 Lussier A, Cividino A A, McFarlane C A, Olszynski W P, Potashner W J, de Medicis R. Viscosupplementation with hylan for the treatment of osteoarthritis: Findings from clinical practice in Canada.  J Rheumatol. 1996;  23 1579-1585
  • 20 Marshall K W, Manolopoulos V, Mancer K, Staples J, Damyanovich A. Amelioration of disease severity by intraarticular Hylan therapy in bilateral canine osteoarthritis.  Journal of Orthopaedic Research. 2000;  18 416-425
  • 21 Otte P. Der Arthrose-Prozess, Gelenkerhaltung - Gefährdung - Destruktion.  Novartis Pharma Verlag, Nürnberg; Rheumatologie Orthopädie. 2000;  11
  • 22 Roman J A, Chismol J, Morales M, Donderis J L. Intra-articular treatment with hyaluronic acid. Comparative study of Hyalgan and Adant.  Clin Rheumatol. 2000;  19 204-206
  • 23 Sawesa P S, Ibragimow C J. Der Einfluss insufflierten Sauerstoffs auf den Zustand der Synovialmembran und des Gelenkknorpels des Kniegelenkes bei Kontusionen mit Hämarthrosbildung.  Orthopäd Traumatol (Moskau). 1973;  51-53
  • 24 Scale D, Wobig M, Wolpert W. Viscosupplementation of osteoarthritic knee with hylan: a treatment schedule study.  Current Therapeutic Research. 1994;  55 220-232
  • 25 Scali J J. Intra-articular hyaluronic acid in the treatment of osteoarthritis of the knee: A long term study.  European Journal of Rheumatology and Inflammation. 1995;  15 57-62
  • 26 Schneider U, Miltner O, Thomsen M, Graf J, Niethard F U. Intraartikuläre Sauerstoffpartialdruckmessungen unter funktionellen Bedingungen.  Z Orthop. 1996;  134 422-425
  • 27 Schneider U, Miltner O, Graf J, Thomsen M, Niethard F U. Wirkungsweise von Hyaluronsäure bei Gonarthrose beider Kniegelenke im Rechts/Links-Vergleich. Untersuchung mit Dynamometrie, Sauerstoffpartialdruck, Temperatur und Lequesne-Score.  Z Orhtop. 1997;  135 341-347
  • 28 Setton L A, Elliott D M, Mow V C. Altered mechanics of cartilage with osteoarthritis: human osteoarthritis and an experimental model of joint degeneration.  Osteoarthritis and Cartilage. 1999;  7 2-14
  • 29 Stöve J, Puhl W. Übersicht über die klinische und experimentelle Anwendung der Hyaluronsäure bei Gonarthrose.  Z Orthop. 1999;  137 393-399
  • 30 Wobig M, Dickhut A, Maier R, Vetter G. Viscosupplementation with hylan G-F 20: a 26-week controlled trial of efficacy and safety in the osteoarthritic knee.  Clinical Therapeutics. 1998;  20 410-423

Babett Auerbach

Waldkrankenhaus Bad Düben

Fachkrankenhaus für Orthopädie

Gustav-Adolf-Str. 15 a

04849 Bad Düben

Phone: 03 42 43/7 60

Fax: 03 42 43/7 61 20

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